آموزش تعمیر ال ‌ای دی نواری

آموزش تعمیر ال ‌ای دی نواری

محصولات روشنایی به دلایل مختلفی مانند مشکلات منبع تغذیه برق و یا سیم کشی برق ممکن است دچار ایراد شوند. درباره ریسه نواری نیز این قاعده صادق بوده و این عناصر محبوب نورپردازی در مواقعی عملکرد همیشگی خود را دارند. اگر ریسه‌ های منزل شما هم دچار مشکل شده‌اند، نگران نباشید. ما در این مطلب قصد داریم از صفر تا صد آموزش تعمیر ال ‌ای دی نواری را خدمت شما شرح دهیم. در انتها نیز چند نکته برای تعمیر بهتر ال‌ ای دی‌ های نواری خدمت شما خواهیم گفت. پس با ما تا انتها همراه باشید.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

مراحل تعمیر ال ‌ای دی نواری

مشکلات ال ‌ای دی نواری و یا همان ریسه نواری معمولا به دو دلیل بروز می‌کنند. در مواقعی ایراد مربوط به سیم کشی است و در برخی موارد هم مشکل به اتصالات بین دو بخش نوار ارتباط دارد. در این صورت جریان برق قطع شده و نمی‌توان انتظار تابش نور با شدت کافی را داشت. همین ابتدای مسیر آموزش تعمیر ال ‌ای دی نواری این نکته را به شما می‌گوییم، که بهترین کار برای تعمیر این عناصر نورپردازی این است که قطعه خراب را با یک قطعه سالم جایگزین کنید.

در این مسیر، جداکردن صحیح بخش‌های مختلف LED و البته اتصال مجدد بخش‌های سالم اهمیت زیادی دارد. همچنین تسلط به مهارت لحیم کاری هم یک ضرورت است. مورد مهم دیگری که باید در این مسیر درنظر داشته باشید، چک کردن برق نوارهایی است که قرار است کنترل شوند. در ادامه مطلب از صفر تا صد به آموزش تعمیر ال ‌ای دی نواری و نکات آن خواهیم پرداخت.

تعمیر ال ای دی نواری

۱ – به سراغ نقطه‌ای بروید که جریان برق قطع می‌شود

بهتر است به کمک ابزارهایی مانند ولت‌سنج، کشف کنید که در کدام نقطه از ال ‌ای دی نواری جریان قطع می‌شود. بعد از کشف این نقطه باید نوار را از جای درست برش بزنید. محل‌های صحیح برای برش زدن ال ‌ای دی دارای نمادهای ۱۲V، R، G، B  هستند. همچنین به طور معمول عبارت Cut Here نیز در چنین مکان‌هایی قید شده است. برای جداکردن نوار معیوب از ساختار بخش‌های نوار، می‌توانید از یک قیچی کمک بگیرید. انجام برش باید در امتداد خط Cut Here صورت گیرد.

۲ – نوبت به پیوند نوار جدید و قدیمی رسیده است

نوار باقی مانده قبلی را در کنار نوار سالم و جدیدی که قصد استفاده از آن را دارید، قرار دهید و آن را ثابت نگه دارید. نحوه اتصال بخش‌های مختلف دو نوار هم اهمیت خاص خود را داراست. تمامی حروف مشابه باید به هم متصل شوند. برای نمونه حرف R باید به R وصل شود و همین قاعده درباره حرف G و دو عنصر باقی مانده دیگر نیز صادق است. بعد از آنکه این چهار بخش کنار هم قرار گرفتند، نوبت به لحیم کاری می‌رسد. اطمینان حاصل کنید که به مستحکم‌ترین شکل ممکن دو نوار به هم با لحیم کاری متصل شدند.

۳ – پایان! کار تمام است

بعد از آنکه مطمئن شدید اتصال ۴ بخش به خوبی با لحیم کاری انجام شده، حالا می‌توانید ال ‌ای دی نواری را امتحان کنید و از نور آن استفاده کنید.همچنین شما میتوانید جهت خرید ال ای دی نواری و یا خرید انواع منبع تغذیه، خرید آداپتور و انواع شارژر لپ تاپ از کارشناسان ایران آداپتور  نیز کمک بگیرید.

مراحل تعمیر ال ای دی نواری

نکات مهم پیش از شروع تعمیر ال ‌ای دی نواری

اما توجه به برخی نکات در مسیر آموزش تعمیر ال ‌ای دی نواری، می‌تواند این امر را بهتر پیش ببرد. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد.

مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام تعمیر ال ‌ای دی درنظر داشته باشید به شرح زیر هستند:

منبع تغذیه را چک کنید

قبل از شروع فرایند تعمیر ال ‌ای دی نواری باید چک کنید که آیا منبع تغذیه شما سالم است یا خیر؟ باید مطمئن شوید که اتصال چراغ‌ها به برق به درستی انجام شده و از پریز سالمی برای روشن کردن ریسه استفاده کرده اید. درصورتی که از ترانسفورماتور استفاده می‌کنید، حتما به ایمن بودن اتصالات و ولتاژ آن‌ها دقت کنید.

به سراغ چک کردن سیم کشی بروید

مورد دیگری که باید به خوبی درنظر داشته باشید این است که آیا سیم‌ها درست متصل شده‌اند یا خیر؟ اگر اتصال بین سیم‌ها شل شده است، با استفاده از انبردست و یا پیچ گوشتی اتصالات را سفت کنید. همچنین باید سیم‌های فرسوده را با نمونه‌های جدید جایگزین کنید.

نوارهای ال ‌ای دی را تست کنید

گاهی اوقات نه مشکلی در اتصالات سیم‌ها وجود دارد و نه منبع تغذیه شما ایرادی دارد. اما بازهم می‌بینید که ال ‌ای دی نواری روشن نمی‌شود. هنگام برخورد با چنین وضعیتی بد نیست خود ال ‌ای دی نواری را چک کنید. برای انجام این کار می‌توانید ال ‌ای دی را از منبع تغذیه جدا کنید و به باتری و هر منبع تغذیه سالم دیگری متصل کنید. اگر دیدید که با استفاده از منبع تغذیه دیگر، نوار ال ‌ای دی روشن شد، بدانید که مشکل از منبع قبلی بوده است. اما درصورتی که بعد از استفاده از منبع جدید هم نوار ال ‌ای دی روشن نشد، بدانید که مشکل از نوار است!

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

چگونه نوار ال ‌ای دی را برش بزنیم؟

برای انجام این کار باید به چند مورد مهم توجه داشته باشید. مهم‌ترین این نکات به شرح زیرند:

  • به ولتاژ ال ‌ای دی توجه داشته باشید: پیش از برش زدن ال ‌ای دی نواری باید ابتدا به اختلاف پتانسیل آن توجه داشته باشید. معمولا ولتاژ ریسه‌های نواری بین ۱۲ تا ۲۴ ولت است. با این حال بهتر است برای درک دقیق میزان ولتاژ این ریسه‌ها به سراغ راهنمای این محصول که توسط تولید کننده در اختیار شما قرار گرفته است، بروید.
  • مقاطع مسی نوار ال ‌ای دی را شناسایی کنید: پیش از شروع برش زدن ال ‌ای دی نواری باید به دنبال بخش‌های مسی روی آن‌ها باشید. این بخش‌ها حامل جریان برق هستند و شناسایی آن‌ها ضرورت دارد. معمولا نوارهای ال ‌ای دی دارای دو مقطع مسی هستند؛ یکی مثبت و دیگری منفی. درصورتی که در برش این بخش‌های اشتباه کنید، احتمالا آسیب به مدار وجود دارد.
  • برای برش از ابزارهای استاندارد استفاده کنید: گاهی اوقات افراد از ابزارهای غیراستانداردی استفاده می‌کنند که سبب می‌شود ال ‌ای دی خم شود و به دنبال آن مدار آسیب ببیند.

برش نوار ال ای دی

سخن آخر

در این مطلب کامل‌ترین آموزش تعمیر لامپ ال ‌ای دی نواری را خدمت شما توضیح دادیم. ریسه‌های نواری از ابزارهای محبوب حوزه نورپردازی در دنیای امروز هستند و برای تعمیر آن‌ها باید برخی مهارت‌ها را به صورت پیش نیاز برخوردار باشید. برای نمونه می‌توان به مهارت لحیم کاری اشاره کرد. همچنین درباره تست این محصول و البته روش صحیح برش زدن آن هم توضیحاتی خدمت شما ارائه شد. اگر در خصوص انواع آداپتور ، آداپتور 12 ولت و غیره نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید با کارشناسان ما در ایران آداپتور تماس حاصل کنید.

طریقه نصب ال ای دی نواری

طریقه نصب ال ای دی نواری

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *