جدیدترین ال ای دی های دنیا

این که صنعت روشنایی وابستکی زیادی به فناوری ال ای دی دارد بر کسی پوشیده نیست. فناوری ال ای دی، راندمان بالا، تولید حرارت کم، مصرف انرژی پایین را در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد. پس آشنایی با جدیدترین فناوری ال ای دی های دنیا خالی از لطف نخواهد بود. در مقاله پیش رو، شما با جدیدترین ال ای دی های دنیا آشنا خواهید شد.

جدیدترین تکنولوژی های ال ای دی در دنیا

ال ای دی های چندرنگ

طی چند سال اخیر با تولید ال ای دی آبی رنگ، احتمال تولید ال ای دی هایی که بتوانند تمام طیف رنگی را تولید کنند افزایش یافت. در سال های اخیر، دانشمندان تکنیک هایی را توسعه داده اند که اجازه می دهد یک ال ای دی به تنهایی 3 رنگ اصلی را تولید کند. این پیشرفت ها، مفاهیم ال ای دی های فعال را واقعی میکند. ال ای دی هایی که، فقط با 3 یا 4 ال ای دی کوچک توانایی تولید تمام طیف رنگی را دارد.

multi color LED
CPU

سرمایش معکوس ال ای دی

اثر بسیار شگفت انگیز دیگری که به تازگی محققین پی به وجود ان برده اند، اثر معکوس ال ای دی است. در نتیجه این اثر معکوس سرمایش ضعیفی ایجاد می شود که بسیار میتواند در وسایل پوشیدنی و تجهیزات الکترونیکی همانند موبایل ها کاربرد داشته یاشد. در سال های اخیر مهندسین در صدد استفاده از سیستم های خنک کننده جدید هستند که استفاده از فناوری LED از جمله جدیدترین این کشفیات است. 

روشنایی باغات

از جمله پیشرفت های دیگر در زمینه ال ای دی ها، استفاده آنها در باغات است. هدف از این استفاده تحریک رشد محصولات باغی است. برای نمونه در یک باغ گوجه فرنگی، برای تحریک رشد محصولات، از ترکیب نور قرمز، فرا سرخ و سفید که به چشم انسان صورتی یا بنفش دیده می شود استفاده می شود.

LED

سمت و سوی آینده ال ای دی ها

از زمان ظهور فناوری ال ای دی تا به کنون، این فناوری میتواند منشا پیشرفت ها و نوآوری های آینده باشد. این پیشرفت ها میتواند به زودی سبب تولید محصولات جدید و توسعه محصولات کنونی گردد که در هر بخش ان از ال ای دی استفاده شده است. در ادامه برخی بخشهایی که در اینده ال ای دی ها بخش جدایی ناپذیر آن ها خواهند بود را معرفی خواهیم نمود.

خانه هوشمند

آینده در دست ال ای دی های هوشمند است

خانه های آینده به گونه ای خواهند شد که روشنایی خانه با گوشی هوشمند و یا صدای شما قابل تنظیم خواهند بود. افراد میتوانند پروفایل نوری مناسب خود را تنظیم و دخیره نموده و در زمان دلخواه این پروفایل نوری را تغییر دهند.

خانه هایی یا روشنایی 16 میلیون رنگ

همچون نمایشگرهای تلویزیون که ترکیب رنگ ال ای دی های انها به 16 میلیون رنگ می رسد، روشنایی منازل نیز چنین ویژگی را خواهد داشت.

طیف رنگی ال ای دی

انواع لامپ های حبابی ال ای دی

ال ای دی فیلامنتی

لامپ های ال ای دی فیلامنتی

بسیار مناسب برای کسانی است که علاقه مند به دکوراسیون کلاسیک هستند. شکل انها همانند لامپ های رشته ای است. تفاوت آن ها با دیگر لامپ های ال ای دی مصرف پایین تر و تولید حرارت کمتر است.

از جمله مهمترین فواید لامپ فیلامنت ، که باعث تنوع کاربرد لامپ فیلامنت شده است می توان به  صرفه‌جویی انرژی بیش از %۸۵ در مصرف برق،کاهش انتشارگازهای گلخانه‌ای، فاقد پرتوهای فرابنفش و فروسرخ و…  اشاره کرد.

لامپ های حبابی پاور ال ای دی

لامپ ال ای دی حبابی های پاور (Bulb Led) یا لامپ وات بالا به واسطه شکل ظاهری که دارند دارای پرتاب نور مستقیم هستند و برای محیط هایی که نیاز به نمایش محصول دارند مانند میوه فروشی ها، فروشگاه ها و همچنین سوله های تولیدی مناسب هستند. ظاهر خاص این لامپ و زاویه تابش نور ۱۳۵ درجه ای از دیگر ویژگی های این نوع لامپ است. طول عمر بالا یکی دیگر از ویژگی های لامپ حبابی است که در انتخاب خرید مورد توجه قرار گرفته است.

power LED
لامپ ادیسونی

لامپ ادیسونی

لامپ ادیسونی یا  لامپ فیلامنتی آنتیک نوعی از لامپ های فیلامنتی کربنی یا تنگستنی است. این لامپ‌ها توسعه یافته همان لامپ رشته ای قدیمی است که بوسیله رشته های داخلی طولانی و پیچ خورده شان که نور زردرنگ یا نور گرمی تولید می کند و معمولا به عنوان لامپ دکوری استفاده می شود. لامپ های فیلامنتی و لامپ های ادیسونی در دسته لامپ های زیبایی و دکوراتیو قرار می‌گیرند. این روزها استفاده از این دسته از لامپ ها گسترش یافته است چون علاوه بر ظاهر زیبا می‌توانند نور مناسبی را مصرف بهینه برق در فضا تامین کنند.