تفاوت ال‌ای‌دی‌های DOB، COB و SMD را می‌دانید؟

تفاوت ال‌ای‌دی‌های DOB، COB و SMD را می‌دانید؟

SMD، COB و DOB سه تکنولوژی در ساخت محصولات ال‌ای‌دی هستند و تفاوت ال‌ای‌دی‌های DOB، COB و SMD در تکنولوژی ساخت آن، میزان مصرف انرژی، کیفیت محصولات و روشنایی آن است.  Dob نسل جدید محصولات ال‌ای‌دی است که به دلیل وجود مشکلات و هزینه‌های بالا هنوز سهم زیادی در بازار ندارد و توجه بیشتر روی محصولات smd است.با ما در ایران آداپتور همراه باشید تا با دیگر تفاوت های این 3 ال ای دی، بیشتر آشنا شوید.

 

ال ای ی دی دی او بی

 

بهترین لامپ ال ای دی موجود در بازار کدام است؟

استفاده از محصولات ال‌ای‌دی بسیار گسترش یافته و تکنولوژی ساخت این محصولات دستخوش تغییراتی شده است. SMD، COBو DOB سه تکنولوژی متفاوت در ساخت لامپ‌های ال‌ای‌دی هستند که تفاوت ال‌ای‌دی‌های DOB، COB و SMD در افزایش کیفیت نور لامپ‌ها، کاهش مصرف و کاهش هزینه‌های آن است.

در ادامه ابتدا به معرفی هر کدام از این ال ای دی ها به صورت جداگانه می پردازیم و آنها را با هم مقایسه میکنیم. پس برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را در این میان داشته باشید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید:

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

شاید برایتان جالب باشد: انواع ال ای دی های oval و کاربردهای آن

 

ال ای دی SMD چیست؟  

SMD خلاصه شده عبارت Surface Mounted Devices است که روش نصب قطعات روی آن به صورت سطحی و روی برد الکترونیکی (قالب رسانا) است. در تولید این لامپ‌ها دخالت انسانی کمتر است و در نتیجه خطای تولید کاهش خواهد یافت و محصولات کمتر در معرض خرابی قرار می‌گیرند.

میزان مصرف قلع در تولید این محصولات کاهش می‌یابد و در نتیجه آلودگی‌های زیست محیطی کمتری به وجود خواهد آمد. همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که هزینه تولید این محصولات در مقیاس زیاد، کاهش یابد و قیمت تمام شده این محصولات کم باشد.

استفاده از تکنولوژی اس‌ام‌دی نه تنها در تولید لامپ که در تولید بسیاری از کالاهای الکترونیکی نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

 

ال ای دی SMD

بیشتر بخوانید : تاثیر نورپردازی بر بدن و احساسات

ال ای دی COB چیست؟

تکنولوژی COB یا chip on board نسل بعدی و ارتقا یافته تکنولوژی SMD است و تلاش شده تا ال‌ای‌دی‌ها از تخریب در امان بمانند. در این روش از چند چیپ ال‌ای‌دی در کنار هم و به صورت بسته‌بندی استفاده می‌شود.

این چیپ‌ها در یک لایه سرامیکی یا فلزی قرار می‌گیرند. به دلیل طراحی هوشمند ، COB از نظر فضا کارایی دارد. برای بسیاری از کاربردها، این ویژگی کیفیت بسیار قابل توجهی است. یک لومن ای‌ای‌دی COB و یک لومن SMD اگر‌چه لومن های یکسانی دارند، اما COB به لحاظ سایز بسیار کوچکتر خواهد بود.

 

بهترین سیستم نورپردازی محیط باز در فصل پاییز به چه صورت است؟

 

در ساخت COB تلاش شده تا از قطعات به صورت حداقلی استفاده شود و همین مسئله باعث شده تا میزان گرمای تولید شده توسط این تکنولوژی نسبت به سایر روش‌ها کم باشد.

 

ال ای ذی cobال ای دی SMD

 

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

لامپ DOB چیست؟   

Direct On Board  که با نام DOB شناخته می‌شود، نسل جدید تکنولوژی led است که در آن درایورهای معمول لامپ‌های led حذف شده است و درایور جدیدی قرار گرفته که قدرت بیشتری دارد.

تفاوت ال‌ای‌دی smd و dob این است که درون این درایورها خازن‌‌هایی به کار گرفته شده که با خراب شدن خازن، لامپ خاموش نمی‌شود اما در لامپ‌های با خازن معمولی اینطور نیست و با خرابی خازن، لامپ نیز خاموش می‌شود. تفاوت ال‌ای‌دی‌های DOB، COB و SMD در درایور جدید به کار رفته در دی‌او‌بی‌هاست اما هنوز این قطعات در بازار فراگیر نشده است.

این مسئله دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها هزینه است. درایورهای DOB در مقایسه با خازن‌های معمولی گران‌تر هستند. بعلاوه هنوز برخی از مشکلات در رابطه با این قطعات حل نشده و با حل این مشکلات استفاده از این تکنولوژی فراگیر خواهد شد.

 

ال ای دی dob

 

تفاوت ال‌ای‌دی smd و cob  

منبع نور: منبع نور در ال‌ای‌دی SMD یک لامپ ال‌ای‌دی است که با دیود ساطع کننده نور به یک سطح متصل شده است در حالیکه در cob منبع نور از تکنولوژی پکیجینگ که در آن یک بسته چیپ مستقیما روی برد قرار می‌گیرند، استفاده شده است. این ویژگی باعث بهبود بهره‌وری نور، بهبود اثر تابش و پیشگیری از اتلاف روشنایی می‌شود.

 

خرید ال ای دی کلاهی از ایران آداپتور با قیمتی مقرون به صرفه 

 

بازده تولید: بازده تولید در این دو ال‌ای‌دی متفاوت است. smd بازده تولید پایین‌تری در مقایسه با cob دارد. یعنی smd در مقایسه با میزان انرژی که مصرف می‌کند نور کمتری تولید خواهد کرد.

تفاوت در کیفیت منبع نور: منبع نور در smd به صورت نقطه‌ای است و چندین منبع نور نقطه‌ای در کنار هم نور را ساطع می‌کند. این مسئله باعث می‌شود که نور در این ال‌ای‌دی ها یکنواخت نباشد و دارای نور نقطه‌ای و تابشی خیره کننده باشند. این در حالی است که cobها دارای نور غیر نقطه‌ای و یکنواختی هستند و در آنها هاله نور را مشاهده نمی‌کنید. پرتو نور در cob بزرگ و قابل تنظیم است. این تکنولوژی دارای تابش خیره کننده‌ای نیست و چشم بیننده را خسته نمی‌کند.

فرآیند تولید متفاوت: در تکنولوژی smd تراشه‌های ال‌ای‌دی از چسب رسانا و عایق ساخته شده‌اند که روی پد نگهدارنده مهره لامپ ثابت شده‌اند و سپس با استفاده از همان عایق مانند پکیج cob جوش داده می‌شوند. بعد از انجام تست عملکرد محصولات با استفاده از رزین اپوکسی پلمپ می‌شوند و فرآیند تقسیم، برش و چسباندن انجام می‌شود.

 

تفاوت ال ای دیsmd و cob

 

در تکنولوژی cob تراشه‌های ال‌ای‌دی با چسب رسانا و عایق مستقیما روی پد لامپ، روی برد pcb مکان مهره لامپ ثابت می‌شوند و سپس عملکرد رسانایی قطعه ال‌ای‌دی جوش داده می‌شود. بعد از اینکه مرحله تست کامل شد، قطعه اپوکسی کپسوله می‌شود.

تکنولوژی متفاوت: smd را ابتدا باید نصب نمود و سپس روی برد pcb با لحیم کاری مجدد ثابت شوند. اما cobها نیاز به لحیم کاری و نصب مجدد ندارند. منبع روشنایی cob به صورت مستقیم روی لامپ اعمال می‌شود. این عمل باعث می‌شود زمان تولید در cobها کوتاه‌تر شود و در نتیجه هزینه تولید آن کاهش یابد.

 

شاید برایتان جالب باشد: خرید ال ای دی نواری

 

انتخاب دمای رنگ نور: دمای رنگ بیانگر رنگ نور خروجی است که نشان دهنده میزان سرد یا گرم بودن نور است. این دما معمولا با کلوین اندازه گیری می‌‌شود.  cob عمدتا دمای تک رنگ دارند در حالیکه smd دمای نور چند رنگ دارند. دمای چند رنگ مخلوطی از روشنایی دمای رنگ نور است. ویژگی‌های فیزیکی ساختاری SMD می‌تواند انواع گزینه‌های دمای رنگ را برآورده کند.

با توجه به ساختار smd، ال‌ای‌دی smd نمی‌تواند در سیستم‌های روشنایی پیچیده اعمال شود. cobها می‌توانند در دمای بالا و برای مدت زمانی طولانی مقاومت کنند و برای سیستم‌های روشنایی خیابان و صنعت روشنایی پرفشار کاربرد دارند.

 

ال ای دی اس ام دی

 

خرید ال‌ای‌دی‌ DOB، COB و SMD

در ساخت لامپ‌های led تلاش می‌شود تا با کاهش دخالت انسانی در ساخت لامپ‌ها، میزان خطا کاهش یابد و از تولید گازهایی که مخاطرات محیطی به همراه دارند پیشگیری شود. تفاوت ال‌ای‌دی‌های DOB، COB و SMD در تکنولوژی ساخت است که تلاش شده تا هزینه‌های تولید کاهش یابد و کیفیت نور در آنها افزایش یابد. صنعت روشنایی نیز تا حد زیادی موفق به دستیابی به این مهم شده است.

اگر چه ال‌ای‌دی‌های DOB تکنولوژی نسل جدید هستند اما هنوز استفاده از آنها در صنعت گسترش نیافته و تفاوت ال‌ای‌دی cob و dob در هزینه‌های بالای استفاده از dob است.COBها در حال حاضر تکنولوژی مناسب و مقرون به صرفه برای استفاده هستند که در ساخت بسیاری از لامپ‌ها و وسایل الکترونیکی به کار می‌روند. در مقایسه با SMD و COB می‌توان گفت که cobها رنگ نور بیشتری دارند اما تنوع رنگ نور در smdها بیشتر است.

تغذیه اکسس پوینت ها تنها با خرید آداپتور POE  باکیفیت امکانپذیر است!

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

کلام آخر

در مقاله بالا تفاوت های این 3 محصول را بررسی کردیم، شما می‌توانید با توجه به تفاوت ال‌ای‌دی‌های DOB، COB و SMD و نیازمندی خود هر کدام از این تکنولوژی‌ها را انتخاب کنید.

ایران آداپتور با چندین سال سابقه در امر فروش و تهیه جدیدترین ال ای دی های روز دنیا در خدمت شماست. برای خرید هر کدام از نمونه های ذکر شده از طریق شماره های موجود با کارشناسان ما در تماس باشید.

مطالب و محصولات دیگر: آداپتور  |  پاور سوییچینگ  |  راهکار هوآوی برای کاهش دمای شارژر | آموزش ساخت تابلو ال ای دی ثابت

14 نظر در "تفاوت ال‌ای‌دی‌های DOB، COB و SMD را می‌دانید؟"
  • […] تفاوت ال‌ای‌دی‌های DOB، COB و SMD را می‌دانید؟ […]

  • ببخشید شما ال ای دی کلاهی هم دارید؟

    • سلام دوست عزیز بله شما میتونید انوا ال ای دی کلاهی رو از این لینک مشاهده کنید.
      https://iranadaptor.ir/product-category/led/straw-hat-led/

    • سلام وقتتون بخیر
      بله چه رنگی نیاز دارین؟

  • عالی بود. مرسی

    • خواهش میکنم ممنونم از نظرتون لطفتون

  • […] تفاوت ال‌ای‌دی‌های DOB، COB و SMD را می‌دانید؟ […]

  • […] تفاوت ال‌ای‌دی‌های DOB، COB و SMD را می‌دانید؟ […]

  • […] محصولات و مقالات دیگر : بهترین سیستم نورپردازی محیط باز در فصل پاییز  | تفاوت ال‌ای‌دی‌های DOB، COB و SMD  […]

  • اگر در مورد تفاوت smd و cob در آینده بیشتر توضیح دهید خیلی ممنون میشم

    • سلام دوست عزیز
      بله حتما در آینده بیشتر توضیح خواهیم داد.

    • سلام وقت بخیر
      در مقاله های بعدی بهش اشاره میکنیم

  • بله دقیقا

  • […] به چراغ های سقفی تو کار و رو کار ، ریسه های شلنگی ، لامپ ال ای دی از نوع SMD و COB اشاره کرد همچنین استفاده از لامپ LED و لامپ کم مصرف، […]

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *