تونل نوری چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

تونل نوری چیست

امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف و متعدد، از ابزارهای مختلفی برای زیباسازی شهرها استفاده می‌شود. ابزارها و دست آوردهای تکنولوژی، کمک شایانی به ساخت و تولید تصاویر زیبا و موثر در سطح شهرها کرده‌اند. یکی از این ابزارهای پرکاربرد و پیشرفت‌های حوزه تکنولوژی، استفاده از ابزارهای هستند که در حوزه نور و روشنایی دسته‌بندی می‌شوند. از این دست ابزارهای نوری، به شکل‌های متفاوتی در راستای ساخت و اجرای اجزای تزئینی و گرافیک محیطی در سطح شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال یکی از این المان‌های تزئینی، تونل نوری است.

تونل نوری

شکل‌ های استفاده از ابزارها و المان ‌های نوری

استفاده از این ابزارها و المان‌های نوری به دو شکل در سطح شهرها صورت می‌پذیرد. شکل اول، نورپردازی سازه‌ها و المان‌های شهری مثل ساختمان‌ها، بیلبوردها، ایستگاه‌های اتوبوس، درختان، پل‌ها و دیوارها است. در این شکل از انواع وسایل روشنایی برای طراحی روشنایی استفاده می‌شود. در واقع استفاده از چراغ‌ها، در قالب اصولی علمی و محاسبه شده توسط طراحان صورت می‌گیرد.

شکل دیگر استفاده از این ابزارها، بسیار جالب و جذاب‌تر است. در این شکل از المان‌های تزئینی که خود منیر بهره‌برداری می‌شود. این گونه المان‌های تزئینی و نوری به دلیل این خود هویت روشنایی دارند، منیر نامیده می‌شوند. آبنماها و تونل‌های نوری، برخی از اشکالی هستند که با چراغ ساخته می‌شوند.

اما امروزه تونل های نوری به شدت کاربردی و پرطرفدار شده اند به عنوان مثال می توان با کمک تونل ‏نوری مسیر پیاده روی معمولی عابرین سطح شهر را تغییر داد. با این کار هم روحیه ساکنین یک منطقه بهتر می ‏شود و هم اینکه به زیبایی بافت شهر کمک شده است.‏همچنین این تونل های برای کودکان نیز جذابیت داشته و شهربازی ­ها با داشتن تونل­ های نوری متفاوت از هم، برای کودکانمان خاطره ساز خواهند شد.

به طورکلی تونل­ های نوری در پیاده­ رو­ها، مسیرهای جنگلی و کوهستانی ، پارک ­ها، شهربازی­ ها،  رستوران و کافی شاپ ها ‏ ، تالارها، هتل ­ها و مکان ­های تفریحی مختلف نصب می­ شوند. تونل نوری نه تنها در نورپردازی کاربرد دارند بلکه بسته به نوع نورپردازی میتواند سهمی هم در روشنایی محیط داشته باشد.

 

اجزای تونل نوری

 

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

به چه چیزی تونل نوری گفته می شود؟؟

تونل نوری یکی از انواع طراحی محیطی- نوری است که به صورت یک تونل، طراحی و اجرا می‌شوند. اگر بخواهیم با دقت بیشتری به این سازه‌ها توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که یک اسکلت و سازه فلزی در ساختار تونل نوری بکار رفته است. در ساختار و سازه این تونل که بیشتر دقت می‌کنیم متوجه خواهیم شد که آن اسکلت فلزی توسط انبوهی از چراغ‌ها و المان‌های نوری پوشیده شده است. بیان دکوراتیو تونل‌های نوری و زیبایی منحصر به فرد آنها باعث شده است که عابران پیاده یا حتی دوچرخه سواران، با عبور از آن‌ها حس خوبی را تجربه کنند.

شما میتوانید با به دست آوردن قیمت آداپتور poe از آنها به نحوه احسن در تونل نوری استفاده کنید.تونل نوری که به نوعی یک گذر جذاب محسوب می‌شود، می‌تواند محیطی دلنشین برای فعالیت‌های مختلف و زیباتر کردن محیط باشد. از تونل نوری، برای خوش آمدگویی به افراد مختلف، جلب توجه به قسمت خاصی از محیط طراحی شده، تبلیغات و زیبا سازی محیط استفاده می‌شود.

المان نوری

اجزای تونل نوری

همان طور که بالاتر ذکر شد، تونل نوری از 2 جزء تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از: 1- سازه 2 – روشنایی. در ادامه هر کدام از این اعضا را به صورت کامل شرح خواهیم داد.

سازه:

سازه را به نوعی اسکلت بندی تونل نوری می‌دانیم که می‌توانند اشکال و حالت‌های مختلفی را اجرا کنند. نوع فلزی که در ساخت سازه تونل نوری استفاده می‌شود از جنس آهن یا آلومینیوم است. قابلیت‌های جوشکاری، بستن پیچ و مهره، خم کاری و نورد کردن پروفیل‌ها و اجزای فلزی، از ادلایل استفاده از آهن و آلومینیوم برای ساخت سازه است. صد البته که این قابلیت‌ها، دست طراحان را برای طراحی و دیزاین جذاب‌تر تونل‌های نوری باز می‌گذارد. جالب است بدانید که برای اتصال سازه به زمین و مهار آن، از همان جنس فلزی استفاده خواهد شد که در خود سازه به کار رفته است. عواملی همچون موقعیت تونل، میزان فضای در اختیار برای اجرا و نوع و تعداد منابع نوری مورد نیاز، بر نوع طراحی سازه بسیار موثر است.

روشنایی

در مورد این قسمت از اعضای تونل نوری باید بگوییم که همه چیز به ایده طراح و بودجه‌ای که برای کار اختصاص پیدا کرده است بستگی دارد. شما می‌توانید از انواع چراغ و وسایل روشنایی در این بخش از کار استفاده کنید. نکته‌ای که حائز اهمیت بسیار بالایی است این می باشد که ایده و طراحی رکن اساسی در جذاب کردن این بخش برای عابران است.

شما می‌توانید از ابزارهای نوری مختلفی استفاده کنید. ابزار نوری و روشنایی که کاربرد بیشتری نسبت به سایر ابزارها دارد، ریسه‌های نوری از جمله ریسه‌های LED است. ریسه‌های سوزنی، نواری و همچنین نئون فلکسی نیز می‌توانند گزینه‌های بسیار مناسبی برای نصب روی سازه های فلزی تونل روشنایی هستند. همچنین شما میتوانید برای به دست آوردن لیست قیمت ال ای دی نواری نیز به صفحه مرتبط با آن مراجعه کنید.

تونل نوری صورتی

انواع تونل نوری

تونل نوری دارای انواع متعدد و مختلفی است و ما با تعداد نامحدودی از انواع آن مواجه هستیم. دلیل این نامحدود بودن انواع آن طراحی و ابزارهای در دسترس طراحان برای اجرای این تونل‌ها هستند. برای مثال شما می‌توانید از تمام رنگ‌های RGB به صورت تک رنگ و یا طیف‌های مختلف در روشنایی آنها استفاده کنید. این نورها را می‌توان به صورت ثابت یا فرمان پذیر به کار برد. حتی شما قادر خواهید بود که وضعیت روشن و خاموش شدن نورها را برنامه‌ریزی کنید تا با ضرب موسیقی تغییر کنند. شما می‌توانید سازه‌های خود را به صورت‌های مختلفی ایجاد کنید.

محصولات بیشتر: به دنبال قیمت آداپتور هستید؟!

الزامات ساخت تونل نوری

رعایت نکات ایمنی از واجب‌ترین نکاتی است که شما باید به آن هنگام نصب و ساخت تول نوری توجه کافی و وافی را داشته باشید. برای مثال شما بایستی، درجه حفاظت بالا (ip) که تعیین کننده مقاومت محصول نوری را در برابر باد و باران است به دقت کنترل کنید. دیگر موردی که بایستی به آن توجه کنید این است که از محصولاتی با ولتاژ پایین استفاده کنید تا خطر برق گرفتگی را تا حد زیادی رفع کنید.

نکته دیگر در مورد استفاده از فلزات است. در صورتی که از فلز آهن استفاده می‌کنید، حتما سعی کنید از ضد زنگ برای آن استفاده کنید. دلیل این کار این است که به مرور زمان و بارش‌های احتمالی، امکان اکسیده شدن (زنگ زدن) آهن به کار رفته در سازه وجود دارد. اگر آهن موجود در سازه‌ زنگ بزند، زیبایی و نماز ظاهری تونل روشنایی را بهم خواهد ریخت.

ریسه در تونل نوری

چرا از ریسه در تونل های نوری استفاده کنیم؟

دلیل استفاده از ریسه در تونل‌های نوری شاید بر بسیاری از افراد پوشیده باشد. جای هیچ گونه نگرانی نیست، زیر در این قسمت از مقاله این مورد را به صورت کامل شرح خواهیم داد. اولین موردی که ریسه را برای طراحان جذاب می‌کند، انعطاف پذیری ریسه‌ها نسبت به سایر ابزارهای نوری است. انعطاف‌پذیری شکلی و رنگی، برنامه پذیری بالا، داشتن IP و وجود انواع ولتاژ پایین آن در بازار باعث شده است که برای طراحان بسیار جذاب‌تر باشند. مورد بعدی که برای طراحان بسیار اهمیت دارد، هزینه‌زایی و قیمت بسیار پایین ریسه‌ها در مقایسه با سایر محصولات روشنایی است.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

سخن پایانی

در این مقاله از سایت ایران آداپتور به روش ساخت و اجزای تونل نوری و نکات مهم برای اجرای آن پرداختیم. با این که ساخت و طراحی این المان زیبایی شهری و محیطی بسیار مهم است، اما نگهداری و رعایت نکات ایمنی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. همان طور که در این مقاله ذکر شد تونل نوری کاربردهای مختلفی دارد. متاسفانه استفاده از این نوع المان و ابزار زیبایی شهری به صورت قابل توجهی استفاده نمی‌شود. بیشترین کاربردی که از تونل نوری می‌شود برای استقبال از مهمان خاص یا عروس و داماد است. البته گفتنی است که در برخی از پارک‌ها نیز استفاده از تونل نوری رایج شده است.

پرفروش ترین آداپتور ها :

 

آداپتور 18 ولت 3 آمپر

                 آداپتور 18 ولت 3 آمپر

                        آداپتور 6 ولت 1 آمپر

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *