آلودگی نوری چیست؟

آلودگی نوری

به وجود بیش از حد نور‌های مصنوعی در محیط آلودگی نوری می‌گویند. آلودگی ‌نوری موجب کاهش فروغ ستارگان و اجرام آسمانی شده و مانند تمام انواع دیگر آلودگی، به بوم‌سازگان آسیب می‌رساند. این آلودگی در اصل اتلاف انرژی به شمار می‌رود که همواره نور اضافی را به محیط داخل و اطراف منتقل می‌کند. با وجود آلودگی‌های نوری مشکلات زیادی برای جامعه به وجود آمده است که این مشکلات نه تنها برای انسان‌ها بلکه برای موجودات و حیوانات هم می‌باشد.در این مقاله از سایت ایران آداپتور راجع به این پدیده بیشتر توضیح خواهیم داد.

اطلاع از قیمت پاورسوئیچینگ

مضرات آلودگی نوری

تاریخچه آلودگی نوری

با پدیدار شدن و به وجود آمدن نور‌های مصنوعی آلودگی‌های نوری هم به وجود آمده‌اند؛ به همین دلیل تاریخچه آنها به سالیان دیرین باز می‌گردد. در تاریخ آلودگی نوری نظر بسیاری از افراد را به سمت خود جذب کرده است؛

زیرا با قرار گرفتن نادرست نور‌های مصنوعی در جای خود از دیدن درست آسمان جلوگیری می‌شود و در نتیجه زیبایی آسمان مخفی خواهد شد. تاریخچه آلودگی نوری ثابت کرده که این مشکل به صورت ویژه روی طبیعت و آسمان تاثیر می‌گذارد و جذابیت آسمان پر شب را از بین می‌برد.

آلودگی نوری چگونه ایجاد می‌شود؟

وقتی پرتوهای نور یک چراغ درست به سمت زمین هدایت نشده باشد و بخشی از آن به آسمان رفته باشد باعث برافروخته شدن سیاهی آسمان و آسیب به محیط زیست می‌شود. برافروختگی آسمان زمانی بهتر دیده می‌شود که از شهرها دور شده باشید و در نتیجه نور‌های مصنوعی در اطراف شما نباشند.

آلودگی‌ نوری بدین صورت ایجاد می‌شود از این رو برای از بین بردن آلودگی نوری باید حجم نور مصرفی را کاهش داد یا زاویه نور را به خوبی تنظیم کرد تا به سمت آسمان هدایت نشود.

نحوه ایجاد آلودگی نوری

انواع آلودگی نوری

انواع آلودگی نوری وجود دارد که هر کدام به گونه‌ای هستند. از انواع این آلودگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خیرگی یا روشنایی زیاد.
  2. آسمان تاب که آسمان شب را در شهر‌ها از دید پنهان می‌کند.
  3. تعدی نوری، نوری سرگردان بوده که به مکان‌هایی خواهید تابید که هیچ نیازی به نور ندارند.
  4. دسته‌های نوری نامنظم و گیج کننده که از منابع درخشان نور می‌تابد.

تنوع در آلودگی نوری به دلیل متفاوت بودن نور‌ها و محیط‌ها می‌باشد که این تنوع در کل جلوه آسمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اطلاع از قیمت آداپتور 6 ولت ۱ آمپر

آلودگی نوری چه مشکلاتی به همراه دارد؟

آلودگی نوری مشکلات فراوانی را به همراه دارد نه تنها برای انسان‌ها بلکه برای موجودات و حیوانات و گیاهان هم مشکلاتی را به همراه دارد. از مهمترین مشکلات ایجاد شده توسط آلودگی نوری می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. اثر آن برای انسان‌ها به گونه‌ای است که سلامت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا آنها دچار سرطان، بیماری قلبی و عروقی، مشکلات ذهنی، افسردگی و استرس و بی‌خوابی شوند.
  2. اثر آن روی حیوانات بسیار شایع می‌باشد تا حدی که روی رفتار و شکار و جفتگیری آنها تاثیر می‌گذارد، حیوانات روی زمین و داخل دریا همه در برابر آلودگی نوری تحت تاثیر قرار می‌گیرند و دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند‌ و دچار انقراض می‌گردند.
  3. اثر آلودگی نوری روی گیاهان نیز به راحتی قابل مشاهده است. لازم به ذکر است که آلودگی نوری برای درختان و گیاهان نیز مضر است به حدی که باعث اختلال در رشد، تأخیر در ریزش برگ‌ها، مختل کردن ساخت پیگمنت و رنگ‌های طبیعی، به تأخیر انداختن یا ایجاد مشکل در خواب زمستانی و به جلو انداختن شکوفه دهی آنها خواهد شد.
  4. اثر آلودگی نوری روی اکوسیستم و محیط زیست و زمین هم به راحتی نمایش داده می‌شود؛ زیرا با وجود آلودگی نوری انرژی خورشید به محیط زیست نمی‌رسد و در نتیجه می‌تواند مشکلات متعددی را به وجود بیاورد که این مشکلات آلودگی هوا، گرم شدن زیاد زمین، مشکلات خواب و بسیاری موارد دیگر را به همراه داشته باشد.
لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

راهکار‌های کاهش و مقابله با آلودگی نوری

راهکار‌های فراوانی برای کاهش و مقابله با آلودگی نوری وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان گفت که باید بهترین چراغ را برای محوطه خود خریداری کنید و تجهیزات روشنایی استاندارد تهیه نمایید. حالت‌های روشنایی و تاریکی را تست کنید تا به نتیجه مثبت برسید. لامپ‌های ال ای دی و سی اف ال بهترین گزینه هستند، دیمر و سنسور تهیه کنید و از آداپتورها استفاده کنید. فروش آداپتور به دلیل اهمیت آن در کاهش دادن آلودگی نوری افزایش زیادی پیدا کرده است.

یک تیر چراغ برق که نور آن همچون دایره ای اطراف را روشن می‌کند. به هیچ وجه نور مناسبی نیست. چراغ های برق شهری زمانی در وضعیتی مناسب هستند که همچون چتری فقط بخش زیرین خود را روشن می‌کنند و طبیعی است که در این وضعیت محیط اطراف نیز روشن خواهد شد.

و در انتها می‌توان گفت مباحثی همچون آلودگی نوری، کمبود منابع انرژی و … اهمیت توجه به طراحی نورپردازی اصولی را بیش از پیش می‌کند. نورپردازی و روشنایی اصولی و علمی علاوه بر ایجاد حس امنیت و زیبایی بیشتر، کمترین آسیب را به محیط زیست اطرافمان می‌رساند و با بیشترین کارایی ممکن از منابع انرژی بهره می‌گیرد.

مقابله با آلودگی نوری

محصولات پرفروش ایران آداپتور : شارژر ، شارژر لپتاپ و شارژر لیتیومی 

سخن پایانی

استفاده از آداپتور یکی از راه‌های کنترل آلودگی نوری می‌باشد، قیمت آداپتور  براساس کیفیتی که دارد تعیین می‌شود و وارد بازار می‌گردد تا با کمک آن بتوان مقداری از آلودگی نوری را کنترل نمود. آلودگی نوری توانسته تاثیر مستقیم و بسزایی روی محیط زیست و اکوسیستم بگذارد؛ بنابراین کنترل آن اهمیت زیادی پیدا کرده است. اهمیت وجود ال ای دی نواری هم برای کاهش نور برخی محیط‌ها باعث شده تا قیمت ال ای دی نواری افزایش پیدا کند.

سوالات متداول

  • آیا ال ای دی نواری برای کاهش آلودگی نوری مناسب است؟ بله ال ای دی نواری به دلیل داشتن نور کم و پخش آن تنها در محیط مورد نظر می‌تواند آلودگی را کاهش بدهد.
  • آیا آلودگی نوری قابل کنترل است؟ بله آلودگی نوری با انتخاب لامپ و چراغ مناسب متناسب با محیط مورد نظر می‌تواند قابل کنترل باشد.
  • آیا آداپتور قابلیت کاهش آلودگی نوری را دارد؟ بله آداپتور با کاهش دادن حجم برق خروجی میزان نور را کاهش داده و در نتیجه آلودگی نوری هم کمتر می‌شود.
مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *