تفاوت استابلایزر و محافظ برق

تفاوت محافظ و استابلایزر

امروزه با گران شدن قیمت لوازم برقی و الکترونیکی منطقی تر است که قبل از خراب شدن و یا بدتر از آن قبل از سوختن وسیله برقی خود ، چاره ای بیاندیشیم و با یک خرج جزئی جلوی هزینه ها و خسارات بزرگتر را بگیریم . محافظ  ولتاژ و استابلایزرهر دو محصولاتی هستند که می کوشند جریان مناسب برق را به درگاه ورودی وسایل الکترونیکی برسانند تا جلوی خسارات احتمالی گرفته شود. اما بهتر است بدانید که روش و تکنیک های اجرایی متفاوتی دارند که در این مقاله راجع به آن توضیح خواهیم داد.برای درک بهتر تفاوت این دو محصول ابتدا به معرفی هرکدام می پردازیم.

دستگاه استابلایزر چیست؟

استبلایزر (Stabilizer)، یکی از دستگاه های الکتریکی است که وظیفه آن افزایش سلامت و طول عمر دستگاه‌های الکتریکی می باشد.این دستگاه جریان برق را ثابت می کند و نوسانات برق را از بین می برد همانطور که از اسم آن مشخص است استابلایزر به استیبل کردن جریان ورودی برق به لوازم الکتریکی و دستگاه های برقی کمک می کند.بطوری که اگر جریان برق شهری کم باشد این دستگاه جریان را افزایش داده و اگر بسیار زیاد باشد جریان را کاهش داده تا عملکرد دستگاه به حالت عادی برگشته و دچار آسیب نشود.

استابلایزر چیست؟

مزایای استفاده از استابلایزر

دستگاه استابلایزر دارای مزیت های فراوانی است که در ادامه به اختصارتوضیح خواهیم داد .

  • محافظت از نوسانات شدید و رعد برق
  • جلوگیری از شوک های الکتریکی اولیه
  • تثبیت برق شهری
  • رفع مشکلات ناشی از ژنراتور
  • کاهش مصرف برق
  • نماش ولتاژ در مانیتورینگ
  • محافظت در مقابل اتصال کوتاه
  • محافظت از نویز ها
  • محافظت در برابر دو فاز شدن برق

محافظ برق چیست؟

محافظ برق نیز وسیله ای برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به لوازم الکتریکی به کار می رود اما محافظت آن کمتر بوده و هنگامی که جریان برق دارای نوسان است بعلت داشتن یک بورد زمانی که شوک الکتریکی به وجود می‌آید تنها می تواند بالافاصله جریان برق را قطع کند. این دستگاه به صورت خودکار با قطع کردن ولتاژ، از آسیب رسیدن به تجهیزات جلوگیری خواهد کرد.

محافظ برق چیست؟

تفاوت استابلایزر و محافظ برق چیست؟

استابلایزر ولتاژ یک محافظ برق خیلی قوی هست که در برابر نوسانات جریان برق ولتاژ را ثابت نگه می دارد و با این کار از تجهیزات در برابر اتصال کوتاه، اضافه بار، نویز و … محافظت می کند. به همین دلیل باید برای دستگاه های حساس و گران قیمت حتما از استابلایزر استفاده شود.

در مقابل استابلایز محافظ برق تواناییتثبیت ویا اصلاح ولتاژ را ندارد و در صورت نوسان تنها می تواند برق را بطور کامل قطع کند به همین دلیل باعث می شود برای لوازم مهم مهم و کارهای صنعتی کارایی زیادی نداشته باشد.در حالی که استابلایزر به بهترین شکل با نحوه عملکرد خود می‌تواند در برابر افت یا افزایش ولتاژ و جریان از دستگاه‌ها محافظت کند، محافظ نمیتواند برای عدم خسارت دیدن وسایل شما اطمینانی ارائه دهد.

از دیگر تفاوت این دو دستگاه این است که محافظ برق در صورت اختلال و نوسان برق، جریان را قطع کرده و در زمانی که ایراد برطرف شد مجدداً اجازه می‌دهد جریان در وسایل برقی راه پیدا کند. به بیان ساده ترمثلا اگر تلویزیون را به یک محافظ برق متصل کرده‌اید، با ایجاد اختلاق برق، تلویزیون خاموش شده و با تاخیری جهت برطرف شدن نوسانات مجدد روشن خواهد شد. این درحالی است که استابلایزر بدون قطع کردن جریان برق و خاموش شدن تلویزیون، ایرادات را برطرف خواهد کرد.

یکی از ویژگی‌های استابلایزر که این عملکرد در محافظ‌های برق ضعیف‌تر هستند ، کاهش میزان مصرف برق و همین‌طور صرفه‌جویی در هزینه‌ها مخصوصاً برای مناطقی با ولتاژ برق ضعیف می باشد.

تفاوت محافظ با استابلایزر

قیمت استابلایزر و محافظ برق

با توجه به کارایی استابلایزر منطقی است که قیمت این دستگاه نسبت به محافظ برق بیشتر باشد ، همچنین نگهداری و تعمیرات استابلایزرها نیز نسبت به محافظ ها هزینه های بیشتری را می طلبد. اما با این وجود این دستگاه ها به گونه ای طراحی می شوند که دارای طول عمر بالایی باشند و به خوبی می توانند از وسایل محافظت کنند.اما در کل میتوان گفت ، استابلایزر ها با توجه به کارایی مهمی که دارند به قیمتی که دارند می ارزند زیرا شما با خرید استابلایزر با یک هزینه کوچک در ابتدای کار می توانید جلوی خسارات و هزینه های چندین برابری ناشی از خسارات نوسانات برق را بگیرید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا جای ممکن تفاوت های استابلایزر و محافظ برق را تشریح دهیم و متوجه شدیم که محافظ برق تنها با قطع برق از سوختن دستگاه جلوگیری می کند درحالیکه تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزربا تثبیت ولتاژ علاوه بر محافظت در برابر سوختن از نیم سوز شدن نیز جلوگیری می کند. اگر هنوز برای خرید محصول مورد نظر خود دچار تردید و سردرگمی هستید و هنوز نتوانستید بین این دو دستگاه و یا دستگاه های مشابه انتخاب کنید ، نگران نباشید زیرا کارشناسان ما در ایران آداپتور آماده مشاوره و پاسخگویی بوده و به شما در یک انتخاب بی نقص کمک خواهند کرد ، برای این کار کافیست با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید و بقیه امور را تنها به کارشناسان ما در ایران آداپتور بسپارید.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *