تفاوت لامپ LED و لامپ کم مصرف

 تفاوت لامپ LED و لامپ کم مصرف

لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف هرکدام ویژگی هایی خاص خود را دارند که بنا بر کارکرد آنها در موارد خاصی استفاده میشوند به طور مثال از لامپ های ال ای دی در کاربرد گسترده ای مانند نور پردازی آکواریم ، اتاق گیمینگ و … استفاده میشود  و همچنین تنوع گسترده ای دارند مانند ال ای دی های نواری و ریسه های شلنگی ، از لامپ های کم مصرف عموما برای مصارف خانگا استفاده میشود . در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی های هرکدام از آنها بپردازیم . برای این مورد ابتدا باید به طو ر کامل هرکدام از آنها بشناسیم.

تفاوت لامپ ال ای دی و کم مصرف

بیشتر بخوانید : برای اطلاع نحوه نورپردازی خانه های کوچک وارد شوید

لامپ ال‌ ای‌ دی چیست؟

لامپ ال‌ای‌دی (LED ) که امروزه جایگزین لامپ های رشته ای، فلورسنت و کم مصرف شده است ، نوعی از لامپ‌ ها میباشد که اجزای داخلی ال ای دی ها از تعدادی ال ای دی قرار گرفته روی یک بورد و یک درایور که در بدنه می باشد و توسط سرپیچ به برق متصل می شود تشکیل شده است . مزیت های این لامپ ها مانند طول عمر بالا ، مصرف انرژی پایین ، ایمنی مناسب ، شدت نور همیشگی و تنوع رنگ گستره آن باعث شده جایگاه ویژه ای در میان نورپردازی مدرن داشته باشد .

لامپ ال ای دی

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

لامپ کم‌ مصرف چیست ؟

لامپ کم ‌مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده یکی از انواع لامپ از لامپ‌های فلورسنت میباشد . لامپ‌های کم مصرف برای جایگزین شدن با لامپ‌ رشته‌ای که پرمصرف هستند طراحی شده‌اند، و سرپیچ آنها مانند لامپ‌های معمولی است. در مقایسه با لامپ‌های معمولی، این لامپ‌ها تقریباً همان نور را تولید می‌کنند اما مصرف برق کمتر و عمر طولانی تری دارند، اگرچه قیمتشان بالاتر است.

لامپ کم مصرف

 بیشتر بخوانید : برای مشاهده انواع تکنیک های نورپردازی برای عکاسی در خانه وارد شوید

تفاوت لامپ کم مصرف و ال ای دی

اگر بخواهیم به صورت جزئی  به تفاوت لامپ LED و لامپ کم مصرف بپردازیم  ، مقایسه لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف را از جنبه‌های مختلفی می‌توان مورد بررسی قرار داد اما مهم‌ترین آن‌ها شامل پارامترهای زیر است:

  • روش تولید نور

در لامپ‌های ال ای دی از دیود‌های ال ای دی برای تولید نور استفاده می‌شود و در لامپ‌های کم مصرف از تخلیه الکتریکی روی بخار جیوه که منجر به تولید اشعه ماورا بنفش و در نهایت انتشار نور سفید از بدنه فسفری لامپ می‌شود.

  • بازده انرژی لامپ

تعریف بازده  یک لامپ، مقدار روشنایی نور لامپ (لومن) نسبت به میزان مصرف انرژی الکتریکی آن است.

در لامپ‌های کم مصرف فلورسنت به طور متوسط بهره نوری ۷۰ لومن بر وات است این در حالی است که در برخی فناوری‌های ساخت لامپ‌های ال ای دی به ۳۰۰ لومن بر وات رسیده‌اند. در لامپ‌های ال ای دی نوع اس ام دی نیز بهره نوری لامپ در حدود ۱۶۱ لومن بر وات می‌شود. بنابراین می‌توان لامپ‌های ال ای دی را لامپ‌های فوق کم مصرف نامید.

همچنین لامپ کم مصرف حدودا 4 برابر لامپ های رشته ای بازدهی دارد و لامپ ال ای دی حدودا 5 برابر لامپ های رشته ای بازدهی دارد.

لامپ کم مصرف اصل

خرید انواع آداپتور ، شارژر ، شارژر لپتاپ و شارژر لیتیومی از سایت ایران آداپتور

  • عوامل زیست محیطی و سلامتی

لامپ‌های کم مصرف فلورسنت فشرده حاوی جیوه می‌باشند  از این رو می‌توانند از لحاظ جسمی به افراد، آسیب‌زا باشد. اشعه فرابنفش ساطع شده از لامپ‌های فلورسنت می‌تواند باعث تشدید بیماری‌هایی خاص مانند مانند اوتیسم، لوپوس و سرطان پوست شود.. بنابراین شکستن و رها کردن آن‌ها در طبیعت منجر به آلوده شدن محیط زیست و ایجاد مشکلاتی برای انسان‌ها و سایر موجودات زنده می‌شود.

اما نور لامپ‌های ال ای دی هیچ اشعه ماوراء بنفش ساطع نمی‌کند  و همچنین از فناوری‌های بدون سرب و صرفه‌جویی کننده در مصرف انرژی استفاده می‌شود به همین دلیل روشنایی ال ای دی به عنوان نور سبز شناخته می‌شود از لامپ ال ای دی برای لامپ رشد گیاه استفاده میشود .

لامپ کم مصرف شکسته

آیا میدانید تفاوت لامپ ال ای دی و هالوژن چیست؟ 

  • طول عمر لامپ

برای طول عمر یک لامپ معمولا یک متوسط  کلی بیان می‌شود که در شرایط استاندارد اندازه‌گیری شده است.

طول عمر لامپ‌های کم مصرف در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار ساعت است که ۵ تا ۷ برابر لامپ رشته ای می‌باشد. اما لامپ‌های ال ای دی در شرایط نرمال در حدود ۶۰ هزار ساعت کارایی دارند . بنابراین لامپ کم مصرف در مقایسه با چراغ ال ای دی طول عمر بسیار کمی دارد. شما میتوانید دلیل طول عمر بالا ال ای دی را بدانید .

در لامپ‌های ال ای دی،  تعداد دفعات خاموش یا روشن شدن بر طول عمر آن‌ها تاثیری ندارد در حالی که در لامپ‌های کم مصرف این موضوع اهمیت دارد و با روشن و خاموش کردن لامپ طول عمر را کاهش می‌دهد. طول عمر بالای لامپ‌هایی با فناوری ال ای دی باعث می‌شود تا هزینه‌های جاری و تعمیر و نگهداری سیستم روشنایی به شدت کاهش یابد.

یک لامپ کم مصرف به طور متوسط 10.000 ساعت عمر می کند که بسیار بیشتر از عمر لامپ رشته ای است. لامپ رشته ای 750 ساعت عمر دارد.

  • قیمت و هزینه‌های لامپ

معمولا لامپ‌های ال ای دی هزینه اولیه بیشتری نسبت به لامپ کم مصرف دارند. اما در طول زمان استفاده از لامپ‌های ال ای دی توجیه اقتصادی بیشتری دارد و خرید آن‌ها مقرون به صرفه تر است.

همان‌طور که اشاره شد، طول عمر لامپ‌های ال ای دی ۴ تا ۵ برابر طول عمر لامپ‌های کم مصرف است. بنابراین هزینه‌های جاری لامپ کم مصرف نیز بالاتر است و در طول دوره مصرف باعث می‌شود که خرید لامپ ال ای دی بهتر باشد.

این در حالی است که لامپ های ال ای دی تنوع زیادی دارند و قیمت آنها  از 20 هزار تومان شروع می شود.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

لامپ ال ای دی جدید

بیشتر بخوانید : برای اطلاع از اصول نورپردازی سقف اتاق خواب وارد شوید   

  • کیفیت نور دهی

لامپ کم مصرف دو طیف نوری دارد: سفید گرم و سفید یخی. اما لامپ ال ای دی طیف نور وسیعی دارد و تقریبا می توان گفت، نور سفید طبیعی را بهتر از تمامی چراغ ها ایجاد می کنند به همین دلیل در نورپردازی خانه های کوچک استفاده زیادی دارند

سخن آخر

بعد از اینکه لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف را  از نظر  بازده انرژی لامپ، عوامل زیست محیطی و سلامتی، طول عمر لامپ، قیمت و هزینه‌های لامپ مقایسه کردیم، مشاهده شد که در تمام موارد ، لامپ ال ای دی برتری محسوسی نسبت به لامپ کم مصرف داشت. اما مهمترین مزیت آن مصرف برق کمتر، نوردهی بیشتر و مسائل مربوط به سلامتی است. بنابراین توصیه ایران آداپتور این است بهتر است از لامپ های ال ای دی استفاده کنید .جهت خرید انواع لامپ ال ای دی میتوانید به منوی سایت ایران آداپتور مراجعه نمایید.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *