نکات مهم نورپردازی آکواریوم

لامپ های آکواریم

یکی از مهمترین عواملی که هر آکواریم دار به آن توجه می کند موضوع نورپردازی آکواریوم میباشد . نور یک عامل مهم در اکولوژی هر آکواریوم است و نورپردازی آکواریوم از دو جنبه بسیار حائز اهمیت است ، یکی نیاز آکواریوم به نور برای نمایش هرچه بهتر دکور زنده آن و دو نیازهای زیستی ماهی‌ها و موجودات آبزی به نور.

نورپردازی آکواریم با منبع نور های مختلف قابل انجام میباشد مانند ال ای دی نواری و پنل های ال ای دی و…

اما ذکر این نکته بسیار مهم میباشد که هنگام نور پردازی باید به نکات مهمی از جمله رنگ، شدت نور و مدت زمان تابش و تاریکی توجه کنیم و نورپردازی به توجه به جزئیات آن باعث به خطر افتادن زیست آبزیان میشود .

اکواریوم

بیشتر بخوانید : نور پردازی اتاق گیمینگ بخش اساسی دکوراسیون آن میباشد

اصول نور پردازی آکواریوم:

برای نورپردازی برای آکواریم باید محیط زیست آبزیان را هرچه طبیعی تر جلوه دهیم به طور مثال آبزیانی که در اعماق بیشتر زندگی می‌کنند، به نور کمتر عادت دارند و یا تفاوت انتشار نور در آب های آرام با آب های متلاطم متفاوت میباشد .برای این کار باید موارد زیر را در نظر بگیریم :

  1. ماهی‌ها تقریبا به روزی 12 ساعت نور نیاز دارند : عدم وجود نور کافی و یا وجود نور بیش از حد،  باعث میشود ماهی‌ها روز و شب طبیعی را تجربه نکنند و نتوانند زندگی طبیعی داشته باشند همچنین رنگ آنها را کاهش میدهد

 

  1. نورپردازی آکوراریوم ها براساس دمای رنگ (کلوین) به 3 تقسیم بندی میشود : این 3 دسته آکواریوم های آب شیرین ، آکورارویم های آب شور و آکواریوم های گیاهی میباشند. که در ادامه به تفاوت آنها اشاره خواهیم کرد.

 

  1. برای نورپردازی مناسب باید منبع نور مناسب را در نظر بگیریم : تنوع سیستم های نور پردازی بسیار گسترده است این تنوع شامل : نورهای LED ماه نما ، نورهای پرتو افکن نور فلورسنت عادی ، نور فلورسنت فشرده ، روشنایی متال هالید با شدت بالا و سیستم های led و لامپ هالوژن ال ای دی می باشد .

روشنایی آکواریم

محصولات پرفروش سایت ایران آداپتور : آداپتور ، شارژر ، شارژر لپ تاپ و شارژر لیتیومی 

تفاوت نورپردازی آکورایوم آب شور و آب شیرین

برای آگاهی از تفاوت نورپردازی در آب شور و شیرین باید منظور از دمای رنگ یا درجه حرارت را بدانیم.

دمای رنگ یا درجه حرارت عبارت است از ترکیب رنگ ها مختلف با طول موج های متفاوت و تشکیل یک رنگ نهایی که آن را با واحد کلوین می سنجند.بنابراین مقادیر پایین درجه کلوین بیانگر نورهای گرم مانند زرد و قرمز است و مقادیر بالای آن بیانگر نورهای خنک و روشن.

طببق موارد ذکر شده دمای رنگ مناسب برای آب های شیرین و شور به صورت زیر میباشد.

آکواریوم های آب شیرین : نور سفید 6500 کلوین و قرمز ، مناسب ترین ترکیب ال ای دی ها برای آکواریوم های آب شیرین است.

آکوارویم های آب شور : نور سفید 20000 کلوین آبی و صورتی مناسب ترین ترکیب ال ای دی ها برای آکواریوم های آب شور است.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

آکواریوم های گیاهی : همچون آکواریوم های آب شیرین ، نور سفید 6500 کلوین و قرمز مناسب ترین ترکیب ال ای دی ها برای آکواریوم های گیاهی است.

میتوان گفت یکی از دلایل تفاوت در انتخاب ال ای دی برای آکواریوم های آب شور و آب شیرین را بتوان حساسیت و ظرافت بیشتر ماهی های آب شور نسبت به ماهی های آب شیرین دانست. و اصولا ماهی های آب شور به مراقبت های بیشتری از جمله بررسی کیفیت آب ، رژیم های غذایی ، دما ، PH و البته نور نیاز دارند. برخلاف آن ماهی های آب شیرین برخلاف ماهی های آب شور ، نسبت به محیط و PH های مختلف ، مقاومت و انعطاف پذیری بیشتر دارند و درنتیجه در شرایط نسبتا سخت تر محیط نیز تلف نمی شوند.

نورپردازی آکواریم

بیشتر بخوانید : در این قسمت میتوانید رایج ترین دلایل سوختن لامپ ال ای دی را بخوانید  

معرفی انواع سیستم های نور پردازی :

  • نورهای پرتو افکن

نور پرتو افکن یکی از منابع نوری مهم برای زیست ماهی‌های آب‌های عمیق هستند. شدت این نورها کم است . این نور به عمق آب بیشتر نفوذ می‌کند و به خوبی توسط مرجان‌ها یا بی‌مهرگان در آکواریوم آب‌شور جذب می‌گردد. بسیاری از طراحان نور برای اکوسیستم آب‌شور نورهای پرتوافکن را در کنار نورهای معمولی استفاده می‌کنند تا بتوانند از این نور ها بهره بهتری ببرند.

  • نورهای LED ماه نما

این نوع ال ای دی ها نورهای با شدت پایین دارند که در عملا برای شبیه سازی نور ماه طراحی شده‌اند. این نوع منبع نور بیشتر در جهت خلق درست دوره کامل شب و روز برای افزایش تخم‌ریزی میباشد به همین دلیل این نورها درخشندگی بالایی ندارند اما فضایی طبیعی‌تر برای ماهی‌ها بوجود می‌آورند.به تفاوت لامپ ال ای دی و کم مصرف توجه داشته باشید هرگز نباید این دو را به جای هم  در آکواریم استفاده کرد

  • فلورسنت های معمولی نورپردازی

یکی از ساده ترین راه برای روشن کردن یک آکواریوم ، چراغ های استاندارد فلورسنت هستند . لامپ نور فلورسنت یک انتخاب عالی برای آکواریوم آب شور و آکواریومی که فقط ماهی در آن است می باشد . این نوع لامپ ها بسیار مقرون به صرفه و با انرژی کارامد است به همین دلیل بیشتر مورد توجه قرار گرفته است

  • لامپ های فلورسنت فشرده

یک لامپ فلورسنت فشرده به راحتی کار دو یا چند لامپ فلورسنت استاندارد را انجام می دهد بنابراین صرفه جوبی درفضا یکی ویژگی های آن است. همینطور هزینه های کم عملیاتی ، انتشار حرارت پایین تر و قابل مصرف در هر دو نوع  آب شیرین و آب شور از ویژگی های دیگر آن است .

  • روشنایی متال هالید

این نوع سیستم یکی از سیستم های مورد علاقه در میان بسیاری از آکواریوم داران می باشد . لامپ های متال هالید با شدت بالا برای اکواریوم های دارای صخره و دارای ماهی هایی که نیاز به نور بالا دارند مناسب می باشد . همینطور این سیستم های برای آکواریوم های بسیار بزرگ یا اکواریوم هایی با عمق بیشتر از 24 اینچ مناسب می باشد .

کلام آخر

در مجموع انتخاب چراغ مناسب برای آکواریوم یک موضوع سلیقه ای نیست و به نیازهای آبزیان درون آکواریوم بستگی دارد . به همین جهت لازم است تا همیشه از سیستم های با طراحی خاص برای آکواریوم خود بهره ببرید . جهت خرید انواع ال ای دی ریسه ای ، آداپتور و دیگر موارد این چینینی میتوانید از طریق سایت ایران آداپتور اقدام نمایید.

 

محصولات مرتبط: ال ای دی | ال ای دی اوالLED کلاهی | ال ای دی خطی

محصولات پرفروش : آداپتور 12 ولت 5 آمپر | آداپتور 12 ولت 2 آمپر | آداپتور6 ولت 1 آمپر

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

3 نظر در "نکات مهم نورپردازی آکواریوم"
  • […] دیگر کارایی های نورپردازی ، نورپردازی در آکواریم میباشد که میتوانید در این قسمت […]

  • slm khodetonm lamp led darin?

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *