عیب یابی منبع تغذیه سوئیچینگ

عیب یابی منبع تغذیه پاورسوییچینگ

از آنجایی که منبع تغذیه یکی از کاربردی ترین و موثر ترین ابزار ها در تجهیزات الکترونیکی است در نتیجه سالم بودن و کارکردن صحیح آن نیز بسیار مهم است . در این بخش خواهیم آموخت که ابتدا مشکل منبع تغذیه سوییچینگ خود را بشناسیم سپس آن را تا حد امکان تعمیر کنیم . همانطور که می دانید کل کاری که منبع تغذیه پاور سوییچینگ انجام میدهد تبدیل ولتاژ AC به DC است و هر زمان که این تبدیل صورت نگرفت یعنی مشکلی برای منبع تغذیه ما رخ داده است. از دلایل اصلی استفاده از این منبع تغذیه جاگیر و وسیله ای بزرگ نیست ، قیمت مناسب و کاربرد گسترده و ویژگی های خوب آن است .

 

همچنین شما می توانید درباره 6 مشکل رایج درباره پاور سوییچینگ مطالعه کنید .

در ابتدا باید خروجی های منبع تغذیه را بشناسیم :

سیم هایی که در خروجی منبع تغذیه وجود دارند شامل :

سیم سبز (PS-ON): این سیم برای روشن و خاموش کردن منبع از مادربرد فرمانبرداری میکند.

سیم خاکستری (Power-Good):با استفاده از این سیم میتوانید ولتاژ مناسب منبع را برای تست به دست آورید (سیم مشکی نیز قابل استفاده است).

سیم سرمه ای (Standby ): ولتاژ +5V

سیم مشکی(GND ): وظیفه آن نمایش ولتاژ زمین است.

سیم نارنجی: ولتاژ 3.3v

سیم زرد: ولتاژ +12v

سیم آبی: ولتاژ -12v

سیم قرمز: ولتاژ +5v

سیم سفید: ولتاژ  -5v

منبع تغذیه پاورسوییچینگ

آموزش تست اجزای منبع تغذیه پاورسوییچینگ :

  •  تست خازن: باید به شکل ظاهری آن توجه کنید زیرا درصورت خراب شدن تغییر شکل می دهد.
  •  تست دیود: شما باید مولتی متر را در حالت تست دیود قرار دهید و با توجه به عددی که به شما نشان می دهد از کارکرد درست آن آگاه شوید .
  •  تست فیوز: حالت بوق مولتی متر را فعال میکنیم و اگر فیوز سالم باشد از دو طرف صدای بوق پخش میشود.
  •  تست رگولاتور: باید حالت ولتاژ مولتی متر را فعال کنیم، دو رقم آخر عدد نمایش داده شده در صفحه رگلاتور، نشانه ولتاژ خروجی رگولاتور است. اگر پایه وسط COM باشد، چپ ورودی و راست خروجی می باشد. برای هر ورودی که وارد می کنیم به همان مقدار خروجی بدهد تا از سلامت و کارکرد درست آن مطلع شویم.
  • تست ترانسفورمر: برای تست ترانسفورمر با مولتی متر، باید پایه های ورودی به هم و پایه های خروجی به هم بوق بزند.
  • تست ترانزیستور: تست ترانزیستور باید خارج از مدار صورت بگیرد. هر دو مدل موجود pnp و npn را توسط سه پایه Base ،Emitter و Collector  آزمایش می کنیم.

مشکل روشن نشدن منبع تغذیه پاورسوییچینگ

  • ابتدا باید از اتصال کابل و پریز مطمئن شوید. بعد فیوز و خازن های اولیه را چک کنید. اگر دیدید آنها سوخته و دیگر قابل استفاده نیستند باید آن را عوض کنیم .
  • اگر سیستم روشن نشد، باید خازن های ثانویه را بررسی کنید و اگر آنها نیز دچار عیب اساسی و یا سوخته اند باید تعویض شوند.
  • اگر منبع تغذیه ما گاهی روشن بشود و مدتی دیگر باز دچار عیب شود و روشن نشود احتمال زیاد مشکل از لحیم کاری است .
  • همانطور که میدانید منبع تغذیه ما باید دارای ولتاژ خروجی باشد وقتی خروجی نداریم باید مدار یکسوساز پل دیودی و فیوز و  را بررسی کنیم و اگر هر کدام از آن ها سوخته باشند، باید آن را تعویض کنیم.

    توجه : اگر فیوز را عوض کردید و باز هم بعد از وصل شدن برق ، فیوز بسوزد یعنی شاید اتصال کوتاهی در مدار وجود داشته و ممکن است ترانزیستور سوئیچ سوخته باشد.

مشکل IC منبع تغذیه پاورسوییچینگ :

تنها آی سی هایی دارای تست هستند که از نوع گیت منطقی با داشتن پایه های ورودی و خروجی باشد. البته مدار های مجتمع و حافظه تست های پیشرفته تری دارنداز سریق بخشی از اجزای کنار آی‌سی انجام می‌شود.

مشکل فیوز :

فیوز از مواردی است که معمولا نشان دهنده ایراد و مشکل در مدار های داخلی است. گاهی امکان دارد فیوز برق بدون هیچ دلیل خاصی منفجر شود ! در این صورت باید تمامی اجزای روی  بورد مدار را چک کنید وو علاوه بر آن باید بررسی کنید ببینید این اتفاق بخاطر نشت خازن الکترولیت است ؟ اگر چنین چیزی نباشد باید با مولتی متر بررسی کنیم تا از وجود اتصال کوتاه و یا عدم وجود اتصال کوتاه آگاه شویم . بعد از درست کردن و تعویض قطعات آسیب دیده نباید ابزار و وسایل برقی را رو روشن کنیم زیرا احتمال دارد قطعات HV آسیب دیده به قطعه جایگزین آسیب وارد کند و آن را دچار مشکل کند .

فیوز

مشکل نداشتن خروجی DC یا نداشتن ولتاژ

اگر به صورت ظاهری فیوز برق دچار مشکل نباشد اما خروجی DC در سطح های مختلف بارگذاری نشده باشد امکان دارد علت نداشتن خروجی شامل مواردی چون اتصال کوتاه، خرابی منبع تغذیه کمکی ، اضافه جریان و مدار صافی و یا نشت الکتریکی خازن صافی باشد.

نکته 1 : اگر بعد از بررسی اجزای ثانویه با مولتی متر همچنان مدار کوتاه دیود فرکانس بالا بماند باید نتیجه گرفت مشکل از مدار کنترل منبع تغذیه است .

نکته 2 : اگر ولتاژ در برخی قسمت‌ها وجود داشته باشد،یعنی مدار درست کار می‌کند و عیب از جانب فرکانس بالا و مدار اصلاحی است.

منبع تغذیه پاورسوییچینگ

 خلاصه کلام :

منبع تغذیه پاورسوییچینگ از تجهیزاتی است که همیشه باید از صحت عملکرد آن اطمینان داشت تا از وقوع ایراد های بعدی جلوگیری شود و تا حد امکان از خرج تعمیرات جلوگیری کرد . همنین سعی کنیم هنگام استفاده و محل نگهداری آن مطمئن شویم تا از ایجاد هر مشکلی جلوگیری شود.همچنین شما می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت ایران آداپتور نسبت به خرید انواع مختلف منبع تغذیه اقدام کنید.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *