تفاوت استابلایزر و یو پی اس

تفاوت عملکرد یو پی اس و استابلایزر

در این مقاله قصد داریم استابلایزر و یو پی اس را مقایسه کنیم تا راحت تر بتوانید محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید ، استابلایزر و یو پی اس هر دو دستگاه برای محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر نوسانات مربوط به برق استفاده می شوند اما دارای تفاوت هایی هستند که در ادامه بیان میکنیم ، اما قبل از آن برای بهتر متوجه شدن این موضوع در ابتدا به معرفی هر دو دستگاه میپردازیم.هر دو دستگاه استابلایزر و یو پی اس در سایت ایران آداپتور قابل خریداری می باشند.

استابلایزر چیست؟

stabilizer در واژه به معنای تثبیت کننده می باشد که آن را را با نام‌های مختلفی همچون : تثبیت کننده ولتاژ برق  ، ترانس خانگی، استابیلایزر، استبیلایزرو یا محافظ برق هوشمند می‌شناسیم این دستگاه الکترونیکی ولتاژ را تثبیت می کند و از ناپایداری ها و ولتاژ بالا جلوگیری می کند که باعث آسیب رساندن به وسایل الکتریکی نشود . در واقع این دستگاه جهت کنترل و تنظیم ولتاژ ورودی، برای تجهیزات الکتریکی و حفاظت از آنها در برابر نوسانات ولتاژ برق استفاده می‌شود. استابلایزر در مکان ­هایی نظیر انتهای خطوط انتقال در روستاهای دور افتاده یا مکان ­هایی که دارای ترانسفورمر توزیع معیوب و غیر استاندارد هستند کاربرد دارد.

استابلایزر

یو پی اس چیست؟

یو پی اس در واقع کوتاه شده عبارت (uninterruptible power supply)  می باشد که به معنی  منبع تغذیه بدون وقفه است . یو پی اس یک وسیله الکتریکی است که هنگام قطعی کامل برق کاربرد دارد، این قطعه هنگام قطعی برق جریان برق را برای یک مدت کوتاه که اغلب ۱۵ دقیقه به طول می انجامد برای وسایل الکتریکی فراهم می کند.در واقع با استفاده از باتری های قابل شارژ، در صورت قطعی برق ، برق پشتیبانی را برای تجهیزات برقی و الکتریکی را تامین می کند.و این فرصت را می دهد که فایلی را سیو کرده و یا کار ناتمام خود را تمام کنید. یو پی اس ها اغلب برای تجهیزات کامپیوتر ، دیتاسنتر ها , مانیتور, آسانسور, دوربین های مدار بسته  و سایر تجهیزاتی که در صورت قعطی برق صدمات جبران ناپیزی را به بار آورد مورد استفاده قرار میگیرد اما این دستگاه برای تجهیزاتی مانند تلویزیون ، یخچال  فریز و کولر گازی و غیره لوازم خانگی این چنینی به صرفه و اقتصادی نمی باشد.

تفاوت یو پی اس و استابلایزر چیست؟

با توجه به توضیحات بالا دریافتیم که یو پی اس با استابلایزر را به هیچ وجه نمی توان با همدیگر مقایسه کرد ، زیرا دارای تفاوت های زیادی هستند. اگر شما هم فکر می کنید با خرید یو پی اس دیگر نیازی به تهیه و استفاده کردن از استابلایزر نیست کاملا اشتباه می کنید زیرا این کار باعث صدمات و آسیب های جدی به تجهیزات پزشکی، کامپیوتری و سایر تجهیزات حساس می شود.

استابلایزر در صورت تغییرات در دامنه ولتاژ ورودی در یک محدوده مجاز بین 150 تا 250 ولت ، جریان برق را با حدود یک درصد خطا تثبیت می‌کند و جریان برق با کیفیتی را به تجهیزات الکترونیکی میرساند. اما در صورت نوسانات فراتر از این محدوده یا قطع برق ، این دستگاه نیز جریان برق را قطع می کند. اما در مقابل، یوپی­ اس، در صورتی که برق قطع شود و یا نوسانات خارج از محدوده مجاز باشد بجای قطع برق ،با استفاده از باتری، دستگاه ها و تجهیزات را برای مدت زمان مشخصی، که این مدت زمان بستگی به ظرفیت باتری دارد، تغذیه می‌کند و روشن نگه میدارد. برای تغذیه تجهیزات حساس به نوسانات برق، نظیر دیتاسنترها یا تجهیزات پزشکی، به دلیل امکان بروز خسارت‌های جبران ناپذیر در صورت قطع برق، استفاده از یو پی اس امری واجب و ضروری است.

تفاوت استابلایزر و یو پی اس

مهمترین تفاوت استابلایزر و یو پی اس

با توجه به توضیحات بالا مهم ترین تفاوت این دو دستگاه در تثبیت و ذخیره است بدین معنا که یو پی اس ها برق را برای زمان بی برقی ذخیره می کنند و در مقابل استابلایزرها ولتاژ برق را در زمان وصل بودن برق ثبیت می کنند و برق با کیفیت به دستگاه های الکترونیکی ارسال می کنند.شما میتوانید این محصولات و محضولات مشابه این محصول را به سادگی از هیمن سایت خریداری کنید، همچنین ایران آداپتور موجودی کاملی ازبرند های مختلف شارژر لپتاپ را دارا است که درصورت تمایل میوانید از طریق منو، قسمت شارژر نسبت به خرید آداپتور لپ تاپ مورد نیاز خود اقدام کنید.

کلام آخر

با شناخت لوازم برقی و الکتریکی شما می توانید با هزینه کمتر بهترین لوازم را خریداری کرده و نیاز خود را برطرف کنید ، در صورتی که نیاز به مشاوره داشتید و یا هنوز برای خرید استابلایزر و یا خرید یو پی اس دچار ابهام و یا تردید هستید می توانید با مشاورین ما در ایران آداپتور تماس برقرار کرده و پس از مشاوره و رفع ابهام  بهترین انتخاب را داشته باشید.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *