علت افزایش ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ

علت افزایش ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ

گاهی برخی مشکلات در منبع تغذیه سوئیچینگ ایجاد می‌شود که نیاز به عیب‌‌یابی و تعمیر دارند. بنابراین شناخت مشکلات متداول آن می‌تواند از آسیب‌های گسترده جلوگیری کند. در این مقاله از سایت ایران آداپتور علاوه‌ بر بررسی علت افزایش ولتاژ منبع تغذیه سویچینگ، به معرفی آن می‌پردازیم.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

منبع تغذیه سوئیچینگ چیست؟

منبع تغذیه سوئیچینگ به عنوان یک مبدل برق شناخته می‌شود که به طور مداوم با فرکانس بالا توسط ترانزیستورهای سویچینگ ماسفت‌ها روشن و خاموش می‌شود و دارای قطعات ذخیره انرژی مثل خازن‌ها و سلف‌ها است که می‌تواند برق دستگاه سوئیچینگ را تأمین کند. در مدار منبع تغذیه وجود تکنولوژی سویچینگ باعث حذف ترانس و در نتیجه افزایش راندمان و کاهش دما شده‌ است.

این سیستم اندازه کوچکی دارد و می‌توان از آن در انواع تجهیزات الکترونیکی حساس استفاده کرد. منبع‌های تغذیه سوئیچینگ براساس ولتاژ ورودی و خروجی به ۴ گروه AC به DC (منبع تغذیه DC آفلاین)، DC به DC (مبدل)، DC به AC (اینورتر) و AC به AC (چرخه مبدل تغییر فرکانس) تقسیم‌بندی می‌شوند.شما میتوانید جهت خرید انواع منبع تغذیه، خرید آداپتور و انواع شارژر لپ تاپ از طریق منوی اصلی سایت نیز اقدام نمایید.

خرید منبع تغذیه سوئیچینگ

اجزای اصلی منبع تغذیه سوئیچینگ را بشناسید

منبع تغذیه سویچینگ از اجزای اصلی زیر تشکیل شده‌ است که هر کدام آن‌ها نقش بسیار مهمی را دارند:

  • سیستم فیدبک و مدار کنترل
  • اینورتر شامل یک سیگنال فرکانس بالا و دستگاه‌های سوئیچینگ
  • یکسو کننده ورودی و فیلتر
  • یکسو کننده خروجی
  • ترانسفورمر قدرت

جالب است بدانید که مدار منبع تغذیه سویچینگ کاملاً ساده بوده و از چند بلوک تشکیل می‌شود. حذف نویز و یکسوسازی توسط یکسوساز و فیلتر در ورودی انواع منبع تغذیه سوئیچینگ انجام خواهد شد. پس‌ از حذف نویز و یکسوسازی فرکانس سیگنال نیم موج یا تمام موج ایجاد می‌شود و توسط مدار مبدل افزایش پیدا خواهد کرد. در این حالت به واسطه ترانس قدرت تقویت خواهد شد. ولتاژهای DC مختلف توسط مدار خروجی ترانس قدرت ساخته می‌شوند.

اجزای اصلی منبع تغذیه سوئیچینگ

عیب یابی منبع تغذیه سوییچینگ چگونه انجام می‌شود؟

ولتاژ AC ورودی در منبع تغذیه توسط یکسوساز یکسو شده و سپس باید از یک فیلتر عبور کند و در نتیجه ولتاژ DC اولیه به وجود می‌آید. این ولتاژ تقریباً ۳۰۰ ولت است. ولتاژ DC اولیه توسط قطع و وصل ترانزیستور سوئیچینگ به پالس‌های مربعی تبدیل می‌شوند. سپس باید این پالس‌ها به سیم پیچ اولیه ترانس منتقل شوند.

ترانسفورماتور ولتاژ DC بالای ورودی را به ولتاژهای موردنیاز تبدیل خواهد کرد. این ولتاژهای ثانویه که توسط ترانسفورمر ایجاد می‌شوند، پس‌ از عبور از یکسوسازهای فرکانس بالا ثانویه یکسو شده و سپس از فیلترها عبور می‌کنند که در نهایت ولتاژهای DC خروجی تولید می‌شود. اندازه‌گیری ولتاژهای خروجی توسط مدار کنترلر انجام می‌شود که پس‌ از تنظیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً ۳ ترانسفورمر در منبع تغذیه سوئیچینگ وجود دارد. بزرگ‌ترین آن‌ها ترانسفورماتور اصلی است.همچنین جهت اطلاع از علت افت ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ و علت چشمک زدن منبع تغذیه میتوانید به مقالات مرتبط نیز مراجعه نمایید.

پاور سوئیچینگ ضدآب

جهت خرید ال ای دی در رنگ های مختلف و انواع ال ای دی خطی ، ال ای دی کلاهی و ال ای دی نواری کلیک کنید.

خروجی‌های منبع تغذيه

در هر منبع تغذيه سیم‌های خروجی به‌ صورت زیر است:

  • سبز PS-ON که فرمان روشن و خاموش کردن را از مادربرد می گیرد.
  • سورمه ای حالت Standby بوده و با ولتاژ مثبت ۵ ولت است.
  • خاکستری Power-Good که ولتاژ مطلوب منبع را نشان می‌دهد که برای تست منبع به‌ جای رنگ مشکی قابل استفاده است.
  • رنگ مشکی GND که نشان‌دهنده سیگنال زمین است.
  • رنگ سفید سیمی با ولتاژ منفی ۵ ولت است.
  • رنگ نارنجی سیمی با ولتاژ ۳.۳ ولت است.
  • رنگ قرمز سیمی با ولتاژ مثبت ۵ ولت است.
  • رنگ زرد سیمی با ولتاژ مثبت ۱۲ ولت است.
  • سیم آبی با ولتاژ منفی ۱۲ ولت است.

عیب یابی منبع تغذیه

عيب‌يابی منبع تغذيه

برای آن‌ که بتوانید منبع تغذیه را عيب‌يابی کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل در ولتاژ اعم از افزایش ولتاژ یا افت ولتاژ متوجه آن شوید، نیاز به عیب‌یابی منبع تغذیه است. در این بخش نکاتی که لازم است در این زمینه بدانید را بررسی می‌کنیم.

  • منبع گاهی روشن شود و گاهی روشن نشود

در چنین مشکلی ممکن است سردی لحیم در مدار وجود داشته باشد. شما می‌توانید برای برطرف کردن این مشکل چند بار دکمه پاور را فشار دهید تا روشن شود. سپس خازن‌های ثانویه را چک کنید تا در صورت سوختگی بتوانید آن‌ها را تعویض کنید.

  • روشن نشدن منبع

چنانچه منبع روشن نشود شما باید در ابتدا از وصل بودن کابل و پریز مطمئن شوید. سپس باید خازن‌های اولیه چک شود و اگر سوختگی در آن‌ها ایجاد شده، آن‌ها را تعویض کرد. سپس فیوز را تست کنید و در صورت سوختگی آن را تعویض کنید.

  • نبود ولتاژ در خروجی منبع تغذیه

در صورت بروز این مشکل لازم است ابتدا فیوز را تست کرده تا در صورت سوختگی آن را تعویض کنید. همچنین باید به بررسی مدارهای یکسوساز بپردازید تا در صورت خرابی تعمیر و تعویض شود. توجه داشته باشید اگر پس‌ از تعویض فیوز با اتصال مجدد فیوز بسوزد، احتمالاً اتصال کوتاه در مدار وجود دارد و شاید ترانزیستور سوئیچینگ سوخته باشد.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

سخن پایانی

در مطالب فوق هر آنچه لازم بود در مورد منبع تغذیه سویچینگ و عیب‌یابی آن بدانید را بررسی کردیم. چنانچه از منبع تغذیه استفاده می‌کنید و دچار مشکل شده‌ است، توصیه می‌کنیم بررسی و تست آن را به کارشناسان مجرب و کاربلد بسپارید تا در کمترین زمان ممکن مشکل سیستم شما تشخیص داده‌ شده و برطرف شود. اگر در این زمینه نیاز به اطلاع از جزئیات بیشتر دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در سایت ایران آداپتور در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

 

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *