علت افت ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ

دلایل پایین بودن ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ

منابع تغذیه سوئیچینگ دارای بازده بالاتر نسبت به منابع خطی هستند واتلاف توان الکتریکی در آن‌ها کاهش پیدا کرده ‌است‌. افت ولتاژ یکی از مشکلات رایج در منابع تغذیه سوئیچینگ است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. برای عیب یابی این مشکل باید بارهای مدار منبع تغذیه، خازن فیلتر یا دیود یکسو کننده، لوله سوئیچ و ترانسفورماتور مورد بررسی قرار بگیرند. اگر تمایل دارید با منبع تغذیه سوئیچینگ ، مزایای این منبع و عوامل کاهش ولتاژ در آن اطلاعات بیشتری به دست آورید ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

معرفی منبع تغذیه سوئیچینگ

در منابع تغذیه خطی، تنظیم ولتاژ یا جریان خروجی با اتلاف توان اضافی به شکل حرارت انجام می‌شود و نسبت ولتاژ خروجی به ورودی مقدار بازده آن‌ها را تعیین می‌کند؛ اما در منابع تغذیه سوئیچینگ، با سوئیچ کردن سلف یا خازن جریان یا ولتاژ تنظیم می‌شود. سوییچینگ‌های فوق العاده مانند ترانزیستوری که عملکرد آن مربوط به خارج از ناحیه فعال است در هنگام قطع و وصل جریان مقاومتی ندارد؛ بنابراین این منابع تغذیه راندمان ۱۰۰ درصدی دارند.

در منابع تغدیه سوئیچینگ (SMPS) رگولاتورها در تبدیل جریان الکتریکی نقش موثری دارند‌. نقاط ط مثبت این منابع تغذیه مانند سازگاری، هزینه کم و متنوع بودن موجب شده‌ است که در بخش زیادی از فعالیت‌های الکتریکی مورد استفاده قرار بگیرند. بر عکس منابع تغذیه خطی، ترانزیستورها در منابع (SMPS)در شرایطی که هدر رفت انرژی بسیار پایین باشد روشن می‌شود. منابع سوئیچینگ در انتقال‌هایی که هدر رفت انرژی بالا باشد بسیار سریع هستند و زمان کم‌تری در مقایسه با منابع خطی صرف می‌شود؛ بنابراین اتلاف جریان الکتریکی بسیار کاهش می‌یابد.

خرید پاورسوئیچینگ

خرید انواع آداپتور ، آداپتور poe ، آداپتور ترانسی از ایران آداپتور

فواید منبع تعذیه سوئیچینگ

مهم‌ترین مزیت منبع تغذیه سوئیچینگ در مقایسه با منابع خطی کاهش اتلاف جریان الکتریکی و افزایش بازده در این دستگاه است. این منبع تغذیه مشکلات رگولاتورهای خطی را ندارد و استفاده از آن‌ها موجب صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود. بازده منبع تغذیه سوئیچینگ در حدود ۶۸ الی ۹۰ درصد است و این نقطه قوت مستقل از میزان ولتاژ ورودی است. اندازه و سایز قطعات این دستگاه کوچک است و این مورد موجب کاهش در تعداد گرماگیرها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده ‌است.

عملکرد منبع تغذیه سوئیچینگ به گونه‌ای است که میزان هدر رفت انرژی در ترانزیستورهای آن به صفر رسیده ‌است؛ یعنی ترانزیستورها قادر هستند بخش عمده توان را به بار تحویل دهند. در این دستگاه بسته بندی گران قیمت ترانزیستورها وجود ندارد‌. لازم به ذکر است که ولتاژ ورودی منبع تغذیه سوئیچینگ ممکن است بیشتر یا کم‌تر از ولتاژ خروجی باشد.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

علل پایین بودن ولتاژ خروجی منبع تغذیه سوئیچینگ

افت ولتاژ خروجی یکی از مشکلات شایع در منبع تغذیه سوئیچینگ است.این مشکل به علل مختلفی اتفاق می‌افتد که به شرح زیر هستند:

  • گاهی ممکن است خرابی لوله سوئیچ و عملکرد نادرست آن موجب افت ولتاژ شده باشد. در این شرایط با کم شدن ظرفیت بار مقاومت داخلی موجود در منبع تغذیه افزایش پیدا می‌کند.
  • خرابی دیود یکسو کننده یا خازن فیلتر ترمینال خارجی از دیگر مواردی هستند که موجب پایین آمدن ولتاژ در منابع تغذیه سوئیچینگ می‌شوند. در صورت خرابی خازن باید آن را تعویض کنید. ضعیف بودن خازن نیز از دیگر عواملی است که در کاهش ولتاژ خروجی منبع تغذیه موثر است.
  • گاهی نیز علت این مشکل خرابی ترانسفورماتور است. خرابی ترانسفورماتور گاهی موجب ایجاد مشکل در لوله‌ سوئیچینگ یا خرابی آن می‌شود.
  • وریستور معیوب از دیگر عواملی است که مانع از خروج ولتاژ بیشتر از منابع تغذیه سوئیچینگ می‌شود. در این حالت باید وریستور معیوب با قطعه‌ای سالم جایگزین شود.
  • ایزوله کردن جریان ورودی و خروجی بر عهده اپتوکوپلر است. خرابی و یا وجود مشکل در این قطعه نیز در عملکرد آن اختلال ایجاد کرده و موجب کاهش جریان می‌شود.
  • اگر مشکل پایین بودن ولتاژ خروجی به دلیل مواردی که ذکر شد به وجود نیامده باشد وجود مشکل در اتصال کوتاه منبع تغذیه آخرین عاملی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای چک کردن این مورد باید مدار منبع تغذیه جدا شود. قطعی مدار بار و وجود ولتاژ معمولی نشان دهنده وجود مشکل در منبع تغذیه سوئیچینگ است.همچنین جهت اطلاع از علت افزایش ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ و نحوه تشخیص آمپر سارژر به مقالات مربوطه مراجعه نمایید.

پایین بودن ولتاژ منبع تغذیه

خرید انواع شارژر از ایران آداپتور : شارژر لپ تاپ ، شارژر لیتیومی

سخن پایانی

منبع تعذیه سوئیچینگ دارای اندازه کوچک‌تری نسبت به منابع خطی است و قطعات تشکیل دهنده آن نیز حجم ‌ کم‌تری دارند. این دستگاه دارای تکنولوژی انعطاف پذیر است و به همین علت در تعداد زیادی از فعالیت‌های الکتریکی استفاده می‌شود. کاهش ولتاژ در این دستگاه یکی از مشکلات شایع است که علل مختلفی دارد. خرابی و ایجاد مشکل در قطعاتی مانند لوله سوئیچ، ترانسفورماتور، وریستور، دیود یکسو کننده، اپتوکوپلر و اختلال در اتصال کوتاه منبع تغذیه همه از عواملی هستند که می‌توانند سبب افت ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اختلال می‌توانید با کارشناسان ما در ایران آداپتور تماس بگیرید.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

4 نظر در "علت افت ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ"
  • علت کم شدن ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ رو عالی و مختصر توضیح دادید.

  • افت جریان در منبع تغذیه سوئیچینگ دیگه چه دلایلی میتونه داشته باشه؟

    • با سلام دوست عزیز ، عمده دلایل افت ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ همین موارد بالا می باشد اما شما میتوانید برای مشاوره و راهنمایی بیشتر با شماره های 09914711293 – 02166728343 تماس حاصل نمایید.

  • علت افت ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ گاهی وقتا از خود برق اصلی هم میتونه باشه

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *