علت چشمک زدن منبع تغذیه چیست؟

علت چشمک زدن منبع تغذیه چیست؟

چشمک زدن منبع تغذیه روشن و خاموش شدن دستگاه‌ها را می‌گویند. این مشکل به دلایل مختلفی در منبع تغذیه به وجود می‌آید. معیوب بودن چراغ LED، وجود منبع تغذیه جداگانه و یا اتصال نادرست فیش‌ها باعث چشمک زدن منبع تغذیه اصلی می‌شوند. در برخی دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون‌ها ممکن است عیب در قطعات داخلی و مدار‌ها باشد. چون در داخل این وسایل قطعات متعددی وجود دارند. در مواردی برای عیب یابی قطعه‌ها بخش ثانویه را بهتر است بررسی کنید.

این قسمت دارای خازن، دیود و مدار کشف خطا می‌باشد. اگر در بخش ثانویه مشکلی پیدا نشد ممکن است علت روشن و خاموش شدن منبع تغذیه خرابی دیود Rundc باشد. اگر این بخش در اثر فشار زیاد کار کند ممکن است زود از کار می‌افتد؛ در نتیجه باعث چشمک زدن منبع اصلی می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله با دلایل چشمک زدن منبع تغذیه بیشتر آشنا خواهید شد.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

دلایل چشمک زدن منبع تغذیه

چشمک زدن به حالت خاموش و روشن شدن چراغ LED  دستگاه گفته می‌شود. این مشکل دلایل متعددی دارد و برای رفع آن قسمت‌های مختلف دستگاه را بهتر است بررسی کنید. پاور سوئیچینگ منبع تغذیه نیز نامیده می‌شود. در برخی موارد این دستگاه دچار مشکلات زیادی مانند چشمک زدن، مشکلات پاور و یا متناوب پاور می‌شود. چشمک زدن را نوسان پاور نیز می‌گویند. موقع مشاهده‌ی خاموش یا روشن شدن منبع تغذیه چراغ LED آن باید بررسی شود. اگر چراغ چشمک بزند به علت مشکلات پاور است. برای رفع این مشکل باید قسمت‌های مختلف پاور را نگاه کنید. اگر قطعات آن خراب و یا کمی از کار افتادند بهتر است قسمت معیوب را تعویض کنید. در ادامه دلایل چشمک زدن منبع تغذیه را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

دلایل چشمک زدن منبع تغذیه

محصولات کاربردی ایران آداپتور : شارژر ، شارژر لپ تاپ و شارژر لیتیومی

منبع تغذیه بدون LED

در صورتی که پاور سوئیچینگ یا منبع تغذیه فاقد چراغ LED  باشد علت چشمک زدن از منبع تغذیه‌ی دیگری مانند آداپتور‌ است. در مواردی کابل و قسمت وصل یعنی دو شاخه دچار بریدگی می‌شوند.همچنین ممکن است بخش سیم‌های داخلی آداپتور دچار مشکل شوند. برای رفع این مانع می‌توانید آداپتور را جدا کرده و منبع تغذیه‌ای اصلی را تقویت کنید. راه حل دیگر استفاده از پراب قرمز مولتی متر است. برای این کار پراب قرمز مولتی متر را در قسمت خروجی دیود‌ها و در بخش ثانویه آن قرار داده و پراب مشکی را نیز به زمین وصل کنید.

علت چشمک زدن تلویزیون‌ها و مانیتور‌ها

در برخی از وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون‌ها و مانیتور‌های LCD چشمک زدن چراغ LCD  شاید به دلیل مشکلات پاور نباشد. این دستگاه‌ها دارای اجزاء متعددی هستند و ممکن است فیش و یا سیم‌های داخلی آن‌ها دچار مشکل باشند. اگر با اهم متر علت چشمک زدن را بررسی کنید. عقربه‌ی آن ممکن است بالا و پایین حرکت کند. در این حالت منبع تغذیه سعی می‌کند که شروع به کار کند. در این حالت وجود قطعه‌های خراب در بخش اولیه و ثانویه  پاور را خاموش می‌کنند و دوباره منبع تغذیه چشمک می‌زند. بنابر این باید قطعات معیوب پاور را تعمیر و یا تعویض کنید.

معیوب بودن IC پردازنده‌ی مرکزی

در مواردی ممکن است چشمک زدن چراغ LED منبع تغذیه را پردازنده مرکزی  MCUهدایت کند. علت این مشکل معیوب بودن مدار‌ها، قطعات داخلی و مجاور و یا خود IC پردازنده‌ی مرکزی باشد. پردازنده‌ی مرکزی منبع تغذیه در این حالت از طریق LED  پاور خطایی را به بیرون می‌فرستد. راه حل بهتر برای کسب اطمینان از چشمک زدن در این بخش‌ها روش ولتاژگیری است.

مشکلات بخش ثانویه‌ی دستگاه

چشمک زدن در بالای ۹۰ درصد از دستگاه‌ها به علت قطعات معیوب موجود در بخش ثانویه است. این بخش دارای خازن، دیود، مدار گولاسیون یا نمونه گیری، مدار کشف خطا و فید بک IC است. هر کدام از این قطعات اگر معیوب و یا از کار بیفتند منبع تغذیه بلافاصله روشن و خاموش می‌شود. کشف مشکل این قطعات نیاز به مهارت بالایی دارد و هر کدام باید به دقت بررسی شوند.

خرابی دیودRUNDC

در برخی موارد چشمک زدن منبع تغذیه از خرابی دیود در Rundc است. موقعی که دیود در بخش اولیه در اثر فشار زیاد کار کند پاور دچار مشکل شده و منبع تغذیه روشن و خاموش خواهد شد. در حالت کلی اگر همه‌ی قطعات بخش ثانویه سالم باشند باید Rundc را تعویض نمایید. در این حالت اگر با مولتی متر حتی دیود را سالم مشاهده کنید بهتر است آن را عوض کنید.

معیوب بودن IC پردازنده‌ی مرکزی

محصولات پر فروش : ال ای دی کلاهی ، ال ای دی نواری ، ال ای دی اوال

چگونه حالت افزایش ولتاژ خروجی را تشخیص دهیم؟

در پاور سوئیچینگ گاهی ولتاژ خروجی افزایش می‌یابد که در نهایت بر مشکل چشمک زدن آن تأثیر می‌گذارد. اگر پاور خروجی به جای ۱۲ ولت ۱۶ ولت و یا ۵ ولت ۷ ولت را نشان دهد در این شرایط یعنی ولتاژ خروجی آن افزایش یافته است. برای اندازه گیری ولتاژ‌ها می‌توانید از اهم متر استفاده کنید. در اغلب دستگاه‌های الکترونیکی از قبیل تلویزیون‌ها و مانیتورها این عیب منبع تغذیه را خاموش و روشن می‌سازد.

علت منظم کار نکردن منبع تغذیه

منبع تغذیه سوئیچینگ ممکن است گاهی بهتر کار کند و یا در کل قطع شود. این مشکل را متناوب پاور می‌گویند. در بیشتر موارد موقعی که لازم است منبع تغذیه کار کند قطع می‌شود. اگر چنین مشکلی را در منبع تغذیه مشاهده کردید ضربه‌ی آرامی را به پاور یا برد دستگاه وارد کنید. این ضربه مشکل لحیم سرد آن را مشخص می‌سازد. هنگام ضربه وارد کردن اگر تغذیه‌‌ی سوئیچینگ متوقف شود نشان از وجود مشکل متناوب پاور است. این عیب عملکرد منبع تغذیه را مختل می‌کند. مشکلات متناوب دلایل دیگری نیز دارد مانند شل شدن کابل‌های رابط و لحیم و قطعی مقاومت startup .

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

سخن پایانی

در منبع تغذیه گاهی مشکلات زیادی به وجود می‌آیند. چشمک زدن منبع تغذیه یکی از موانع شایع در این رابطه است. چشمک زدن در مواردی به علت خراب بودن LED دستگاه، قطعات ثانویه، کابل‌ها، مدار‌ها و منبع تغذیه‌ی جداگانه مانند آداپتور‌ ها می‌باشد. در لوازم الکترونیکی متعدد دلیل خاموش یا روشن شدن منبع تغذیه ممکن است متفاوت باشد. چون این دستگاه‌ها دارای اجزاء زیادی هستند. چشمک زدن در مواردی به علت معیوب بودن قطعات ثانویه و مدار‌های پردازنده می‌باشد.جهت خرید انواع منبع تغذیه و آداپتور از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما در ایران آداپتور در ارتباط باشید.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *