علت نوسان برق منزل در چیست؟

نوسان برق منزل

نوسان برق منزل به عوامل متعددی بستگی دارد که اگر خیلی زود برطرف نشود، می‌تواند به لوازم برقی و الکتریکی موجود در منزل مثل یخچال، تلویزیون آسیب برساند. با توجه به این که برای برطرف کردن چنین مشکلاتی هزینه‌های بسیار زیادی باید پرداخت شود؛ بنابراین این مسئله نیاز به ریشه‌یابی دارد و باید دلایل آن مورد بررسی قرار بگیرد تا هر چه زودتر بتوان آن‌ها را برطرف کرد. برای آشنایی بیشتر با نوسان برق منزل و دلایل آن در ادامه همراه ما باشید.

خرید ال ای دی کلاهی با تنوع رنگی بالا

فرسودگی و پیچ خوردگی سیم‌ها

 نوسان برق چیست؟

قبل‌ از این‌ که دلایل نوسان برق منزل را مورد بررسی قرار دهیم لازم است با نوسان برق آشنا شوید. در تمامی کشورهای دنیا برای میزان جریان یک مقدار مشخص اعلام می‌شود که اگر ولتاژ جریان از این مقدار کمی بالاتر یا پایین‌تر باشد، می‌تواند باعث ایجاد نوسان در برق شود.

در ایران نیز جریان برق حدود ۲۲۰ ولت و شدت جریان ۵۰ هرتز مشخص شده‌ است و تمامی لوازم برقی که در کشور ما عرضه می‌شوند باید با این محدوده ولتاژ کار کنند. با توجه به مواردی که ذکر شد اگر برق ورودی به ساختمان ولتاژ بیشتر یا کم‌تر از ۲۲۰ ولت داشته باشد، باعث ایجاد نوسان برق می‌شود.

توجه داشته باشید که فقط افزایش ولتاژ یا جریان باعث ایجاد خسارت به لوازم برقی نخواهد شد؛ بلکه در بسیاری از موارد افت شدید ولتاژ باعث آسیب به لوازم برقی می‌شود. در واقع زمانی‌ که جریان به مقدار کافی به لوازم برقی نمی‌رسد، شدت جریان در وسیله برقی زیاد خواهد شد و در طی آن قطعات الکتریکی موجود در دستگاه ذوب می‌شوند و در نهایت می‌سوزند.

البته تجهیزات مختلفی مثل محافظ، منبع تغذیه سویچینگ و… هستند که علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، می‌توانند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

 دلایل نوسان برق خانه

نوسان در جریان برق منازل یکی از موضوعات بسیار مهمی است که حداقل یکبار با آن مواجه خواهید شد؛ بنابراین اگر در این زمینه علم کافی داشته باشید می‌توانید از بسیاری آسیب‌های مختلف به لوازم و تجهیزات برقی و سایر خرابی‌های دیگر جلوگیری نمایید. با شناخت و پیدا کردن علت کم و زیاد شدن برق خانه می‌توان از بروز مشکلات پیچیده‌تر جلوگیری کرد. دلایل بسیار متعددی برای ایجاد نوسان برق منازل وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 نوسان برق

  •  اتصالی یا جرقه الکتریکی

خرابی و اتصالی در برق خانه یکی از مهم‌ترین دلایل نوسان برق در ساختمان است که علت اصلی آن استفاده از سیم‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت در برق‌کشی بوده که در صورت وجود بار الکتریکی زیاد اتصالی ایجاد می‌شود. البته عوامل دیگری هم وجود دارند که می‌توانند به سیم‌ها و اتصالات آسیب بزنند و چنین مشکلاتی را ایجاد کنند که هر کدام آن‌ها باید توسط کارشناس بررسی شوند.

توجه داشته باشید که اتصالی سیم‌های برق اهمیت زیادی دارد؛ زیرا باعث کاهش طول عمر لوازم برقی می‌شود و برای حل این مشکل لازم است از سیم‌ها و اتصالات سیستم برقی داخلی خانه مطلع شوید و در صورت فرسودگی یا خرابی برای تعویض آن اقدام نمایید. در این زمینه لازم است حتماً از سیم‌های استاندارد و باکیفیت عالی استفاده کنید تا چنین مشکلاتی رخ ندهد.

  •  استفاده از وسایل برقی پرمصرف

با توجه به کنتور برق و ظرفیت‌ فیوزهای نصب شده، مقدار تحمل بار الکتریکی در هر ساختمان تعیین می‌شود؛ بنابراین اگر از وسایل برقی پرمصرف استفاده کنید که بار الکتریکی آن برای ساختمان زیاد باشد، قطعاً کنتور زیر بار می‌ماند و این مسئله باعث کم‌ و زیاد شدن جریان برق خواهد شد. زمانی‌ که با اضافه بار الکتریکی مواجه هستیم، گرمای زیادی تولید می‌شود و عایق‌ها و سوکت‌های سیم ذوب خواهند شد. در این صورت حتی ممکن است با تولید جرقه و حوادث خطرناکی مثل آتش‌سوزی نیز مواجه شویم.

بنابراین اگر به دفعات زیادی با خاموش شدن جریان برق ساختمان روبرو شدید، این می‌تواند ناشی از وجود بار الکتریکی اضافه و مازاد باشد. بهترین راه برای برطرف کردن چنین مشکلی استفاده از دستگاه است بلایزر یا تثبیت‌کننده جریان برق است. این دستگاه می‌تواند افت ولتاژ را جبران کرده و جریان برق را تثبیت نماید.

با این سیستم از قطع شدن جریان برق و آسیب به لوازم برقی جلوگیری خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم به‌ جای استفاده از لامپ‌های پرمصرف در نمای ساختمان یا طراحی داخلی منازل از ریسه شلنگی استفاده شود؛ زیرا علاوه‌بر زیبایی و نورپردازی بسیار قوی می‌تواند مصرف برق را تا حد زیادی پایین آورد و اضافه بار برای ساختمان نداشته باشد.

 اتصالی یا جرقه الکتریکی

  •  خیس شدن سیم‌های برق ساختمان

اگر سیم‌های برق ساختمان به‌ صورت روکار باشند قطعاً در معرض آسیب‌های مختلفی قرار می‌گیرند. به‌ عنوان مثال می‌توان گفت بارش شدید باران، نشتی لوله‌های آب و فاضلاب و رطوبت از عوامل اصلی در ایجاد اتصالی برای سیم‌های برق روکار هستند؛ به‌ همین خاطر احتمال نوسان برق با وجود چنین مشکلاتی افزایش می‌یابد.

  •  فرسودگی و پیچ خوردگی سیم‌ها

یکی دیگر از دلایل ایجاد نوسان برق منزل فرسودگی سیم‌ها و خوردگی آن‌ها است که می‌تواند مشکلات زیادی برای لوازم برقی و الکتریکی ایجاد کند. اگر سیم‌های برق فرسوده شده باشند و به سیستم‌های جدید و سالم متصل شوند، باعث ایجاد شل شدگی و پیچ خوردگی خواهند شد و در نتیجه نوسان بسیار زیادی در جریان برق ایجاد می‌شود.

  •  عوامل طبیعی همچون رعد و برق

رعد و برق یکی از وقایع طبیعی محسوب می‌شود که نقش زیادی در ایجاد نوسان برق ساختمان دارد. زمانی‌ که آذرخش ایجاد می‌شود، اضافه بار بسیار زیادی در یک لحظه به سیم‌های برق وارد می‌شود. در این لحظه اگر وسایل برقی محافظ نداشته باشند، احتمال سوختن آن‌ها افزایش می‌یابد؛ به‌ همین خاطر کارشناسان توصیه می‌کنند در هنگام آذرخش اصلاً از خانه خارج نشوید و برق تمامی لوازم الکتریکی را قطع کنید.

خرید آداپتور ترانسی ۵ تا ۲۴ ولت

  •  خروجی دارای ظرفیت کم

یکی دیگر از دلایل نوسان برق منزل خروجی کم ظرفیت است که باعث قطع و وصل شدن برق می‌شود. در بسیاری از منازل و ساختمان‌ها از سیم‌ها و کابل‌های برق دارای قدرت بالا برای دریافت جریان الکتریکی با شدت و توان بیشتر استفاده می‌شود. اگر میزان و توان خروجی و ورودی جریان الکتریکی مطابقت نداشته باشد، مشکلات زیادی در برق کشی ساختمان به وجود می‌آید. استفاده از محافظ‌های با کیفیت تا حد زیادی از چنین مشکلاتی جلوگیری خواهد کرد.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

روش های تشخیص علت قطع و وصل شدن برق خانه

برای تشخیص دلایل اصلی نوسان برق، علاوه بر ولتاژ و اهم که سنجش آن با اهم متر انجام می شود، شدت جریان مدار نیز باید سنجیده شود. با استفاده از دستگاه کلمپ متر یا همان مولتی متر کلمپی می توان جریان مصرفی هر یک از مصرف کننده ها را بررسی و آنالیز کرد.

بررسی جریان مصرف دستگاه های مختلف خانگی با استفاده از کلمپ متر به شما کمک می کند تا عیب های احتمالی مرتبط با نوسان برق در خانه را تشخیص دهید. دستگاه کلمپ متر برند کیس یکی از دستگاه‌های کاربردی و ارزان قیمتی است که دانشجویان یا تکنسین‌های برق می‌توانند از آن برای بررسی شدت جریان برق استفاده کنند.

سخن پایانی

در مطالب فوق ما سعی کردیم دلیل نوسان برق منزل را بررسی کنیم تا شما بتوانید چنین مشکلاتی را خیلی زود تشخیص دهید و آن‌ها را برطرف نمایید. در این‌ راستا می‌توانید انواع محصولات منبع تغدیه مانند آداپتور، پاور سوئیچینگ، آداپتور POE  و… انواع ال‌ای‌دی را از سایت ایران آداپتور به صورت اینترنتی تهیه کنید.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *