6 مشکل متداول پاور سوئیچینگ ها

6 مشکل متداول پاور سوئیچینگ ها

شناخت مشکلات متداول پاور سوئیچینگ وقتی که بخواهید آن را عیب ­یابی یا تعمیر کنید، اهمیت زیادی پیدا می­کند. این مقاله برای معرفی تمامی مشکلات متداول پاور سوئیچینگ از قبیل خاموشی، چشمک ­زن، افزایش ولتاژ خروجی، افت ولتاژ خروجی، بدون پاور و… تهیه شده است و می­توانید این مشکلات را از طریق همین مقاله شناسایی کنید. ما اینجا هستیم تا به سوالات شما به ­صورت تلفنی یا در قسمت نظرات پاسخ دهیم.

مشکلات پاورسوییچینگ

  • تشخیص حالت بدون پاور در سوییچینگ

به‌­طور کلی حالت بدون پاور شامل دو قسمت است: 1. حالت مرده یا Dead با فیوز سالم  2. حالت مرده با فیوز سوخته.

تشخیص این مشکل کار سختی نیست و می­توانید به‌­راحتی آن را شناسایی کنید. ابتدا باید از اتصال به برق اطمینان حاصل کرده و سپس پاور را روشن نمایید. حواستان به چراغ LED جلوی پاور  باشد.

در صورتی که چراغ LED روشن نشد، قاب دستگاه را باز نموده و به­‌وسیله اهم‌ ­متر آن را امتحان کنید؛ همچنین بقیه قسمت ­ها از جمله دیودهای ثانویه، پل دیود و… را نیز آزمایش کنید. اگر فیوز خاموش باشد حالت مرده با فیوز سوخته اتفاق افتاده است؛ اما اگر فیوز سالم و خرابی در کلید روشن و خاموش بوده یا نتیجه ولتاژگیری مشخص شد، حالت مرده با فیوز سالم رخ داده است.

مشکلات پاورسوئیچینگ

  • تشخیص حالت افت ولتاژ خروجی

این مشکل ممکن است به‌­دلیل روشن نشدن چراغ LED شما را به اشتباه انداخته و تصور کنید که مشکل حالت بدون پاور است. برای شناسایی مشکل پراب قرمز رنگ را به کاتد دیودی از بخش ثانویه چسبانده و پراب مشکی را نیز روی زمین دستگاه قرار دهید. حالا دستگاه را روشن کرده و نتیجه را بررسی کنید.

اگر ولتاژی که اندازه گرفتید کمتر از حالت عادی باشد، مشکل پاور شما افت خروجی نیست؛ اما اگر ولتاژ خروجی کمتر از نصف باشد، آنگاه افت ولتاژ اتفاق افتاده و نشان­‌دهنده قطعه ه­ای معیوب است. این قطعه می­تواند خازن صافی باشد. همچنین عوامل دیگری هستند که باعث کاهش ولتاژ می شوند و شما میتوانید علت پایین بودن ولتاژ خروجی آداپتور را بخوانید.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

  • تشخیص حالت افزایش ولتاژ خروجی

تشخیص این مشکل مشابه حالت افت ولتاژ است؛ با این تفاوت که ولتاژهای خروجی به­‌جای کاهش، افزایش می­یابند. اگر پاور خروجی به­‌جای 12 ولت، 14 ولت بوده یا به‌­جای 5 ولت، 6 ولت باشد، می­توان گفت که پاور دچار مشکل حالت افزایش ولتاژ خروجی شده است. روش تست این مشکل، استفاده از مولتی­متر و اندازه­‌گیری ولتاژهای خروجی و بررسی آن­هاست. معمولا ایجاد حالت افزایش ولتاژ خروجی در تلویزیون یا مانیتور، با خاموشی تغذیه سوئیچینگ همراه خواهد بود.

  • تشخیص حالت ­های چرخه تکرار، صدای جیرجیر پاور و چشمک­ زدن

نام دیگر مشکلات، مشکل نوسان پاور است. حالت چشمک­زن به حالتی گفته می­شود که چراغ LED دستگاه به­صورت مداوم و متناوب در حال چشمک زدن است. برای تشخیص حالت چرخه تکرار لازم است تا ابتدا پراب قرمز رنگ مولتی­متر را به خروجی دیود قسمت ثانویه وصل کنید و پراب مشکی را نیز همانند حالت افت ولتاژ، به زمین دستگاه بچسبانید. اگر عقربه اهم­متر دائما در حال بالا و پایین شدن باشد، مشکل دستگاه شما چرخه تکرار است.

البته گاهی در برخی وسایل مثل تلوزیون LCD یا از این قبیل موارد، مشکل ممکن است از پاور نبوده و نشانگر خرابی در قطعاتی دیگر مثل مدارها باشد. روش ولتاژگیری به شما نشان می­دهد که آیا مشکل همان چرخه تکرار است یا خیر. ایجاد مشکل چرخه تکرار به دلایل زیر می­تواند رخ دهد:

  1. وجود اتصالی در یکی از دیودهای قسمت ثانویه
  2. وجود قطعات خراب در مدارهای رگولاسیون
  3. خرابی در مدار نمونه­ گیری، فیدبک IC اپتوکوپلر
  4. خازن­های صافی معیوب
  5. خرابی در دیود RunDC
  • تشخیص حالت خاموشی پاور

این مشکل معمولا در حالتی رخ می­دهد که ایجاد ولتاژهای خروجی زیاد شده و تغذیه سوئیچینگ خاموش می­شود. برای تشخیص دقیق این حالت لازم است تا پراب قرمز رنگ مولتی­متر آنالوگ را به یک خروجی دیود وصل کنید؛ در حالی که ولتاژ خروجی روی 15 ولت تنظیم شده باشد. اگر مشاهده کردید که عقربه اهم­‌متر آنالوگ سریعا عدد بالای 15 را نشان داده و دوباره سریعا صفر شد، یقینا مشکل حالت خاموشی پاور است.

  • تشخیص حالت مشکل متناوب پاور

حالت متناوب پاور به این صورت است که تغذیه سوئیچینگ به‌­طور مداوم از کار افتاده و دوباره به کار می­افتد. اگر مشکل شما این حالت بود، چند ضربه آرام به پاور یا برد بزنید. اگر در هنگام ضربه زدن منبع تغدیه سوئیچینگ قطع شد، مشکل همان حالت متناوب پاور است. در این حالت بیشتر اوقات اتصال کابل­های رابط و لحیم شل شده و یا مقاومت startup دچار قطعی شده است. برای شناسایی این مشکل کافیست دستگاه را با مولتی­متر آزمایش نمایید.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

حالت خاموشی پاور

علت افت ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ

یکی از مشکلات عمده آداپتورها پایین بودن ولتاژ خروجی است. خرابی خازن یا دیود یک­سوکننده، ترانسفورماتور سوئیچینگ ضعیف، قطع اتصال کوتاه سوئیچینگ منبع تغذیه و ضعیف بودن خازن از دلایلی هستند که باعث کم شدن ولتاژ خروجی آداپتور می­شوند.شما میتوانید در مقاله “ علت پایین بودن ولتاژ خروجی آداپتور چیست؟ ” علت های اصلی و مهم افت ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ را همراه با راه حل های آن مطالعه و بررسی نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع مشکلات متداول پاور سوئیچینگ پرداختیم و شما را با روش­های تشخیص آن­ها آشنا کردیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید مشکلات دستگاه پاور خود را شناسایی کرده و علل خاموشی یا موارد دیگر را تشخیص دهید.

اگر سوالاتی در این مورد داشتید می­توانید با تیم متخصص ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند؛ همچنین اگر تجربیاتی دارید، خوشحال می­شویم تا در قسمت نظرات آن را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • عمده ترین مشکلات مربوط به برق پاور سوئیچینگ چیست؟

برخی از رایج ­ترین مشکلات برق عبارتند از افت ولتاژ، قطع ولتاژ، وقفه، افزایش ولتاژ، نوسان/ تناوب ولتاژ و عدم تعادل ولتاژ. این مشکلات با منشا برق می­توانند باعث آسیب به تجهیزات الکتریکی شوند.

  • مشکلات پاور سوئیچینگ کدام است؟

بیشترین مشکلات مربوط به پاور سوئیچینگ حالت خاموشی پاور، حالت متناوب پاور، حالت افت ولتاژ خروجی، حالت افزایش ولتاژ خروجی، چرخه تکرار، صدای جیرجیر پاور، چشمک­ زدن چراغ LED، حالت بدون پاور یا پاور مرده با فیوز معیوب یا سالم است؛ البته منشا بیشتر این مشکلات بیشتر به خرابی قطعات پاور برمی­گردد.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

5 نظر در "6 مشکل متداول پاور سوئیچینگ ها"
  • سلام لطفا لیست قیمت های پاورسوییچینگ رو هم بذارید . ممنون

    • سلام Arash عزیز ، لطفا برای مشاهده ی لیست قیمت پاورسوییچینگ به صفحه مربوطه مراجعه کنید یا با شماره های 02166728343 09914711293 تماس حاصل فرمایید .

    • سلام وقت بخیر
      چشم انشاالله به زودی قیمت ها بارگراری میشه

  • سلام خواستم بگم برای تعویض خازن فیلترپاورسوینچیننگ ۱۵۰۰hFبا۱۰امپررامیشه باخازن که ولتاژدیگری داشته باشه تعویض کرد

  • سلام من میخوام خازن فیلترپاورسوینچیننگ که ولتاژ۱۵۰۰hFباامپر۱۰vراتعویض کنم ممنون میشم راهنمای کنید

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *