تاثیر قطعی برق بر روی خرابی کامپیوتر

قطعی برق و خرابی کامپیوتر

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد زمانی که در حال انجام کار با کامپیوتر بوده اید (ویرایش تصاویر، تهیه تحقیق و…)  ناگهان برق قطع شده و دیگر قادر به انجام فعالیت نبودید. حال اگر شما کارتان را ذخیره نکرده باشید، امکان حذف شدن تمام فعالیتتان وجود دارد و باعث می شود تمام زحماتتان هدر رود. حال برای جلوگیری از این اتفاق چه باید کرد؟

(همانطور که میدانید لپ تاپ ها از آداپتور های POE تغذیه می کنند. اگر آداپتور شما آسیب دیده است به شما پیشنهاد می کنیم برای دریافت قیمت آداپتور پی او ای، با متخصصین ایران آداپتور تماس حاصل نمایید.)

تاثیر قطعی برق بر خرابی کامپیوتر

محافظت از کامپیوتر در برابر قطعی برق 

اگر در نقاطی زندگی می کنید که استفاده از برق در آن زیاد باشد ممکن است اداره برق (مخصوصا در فصل تابستان) در برخی ساعات روز، برق را قطع کند تا بتواند انژی را ذخیره کند. یا ممکن است در محلی باشید که نوسانات برق در آنجا زیاد رخ دهد. تمامی این موارد باعث می شود تا برق کامپیوتر شما قطع شده و تمام فعالیتتان را به هم بریزد.

علاوه بر آن ممکن است به هارد درایو (Hard Drive Disk) سیستمتان هم آسیب برسد. البته برخی از بخش ها مثل کارت حافظه اس دی (Secure Digital) معمولا دچار آسیب دیدگی نمی شوند و آن هم به این علت است که اتصال دائمی ندارند.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

از پرکاربردترین نوع led ها میتوان به ال ای دی نواری اشاره نمود. برای دیدن محصولات این دسته روی آن کلیک نمایید.

 

چگونه قطعی برق باعث خرابی کامپیوتر و لپ تاپ می شود؟

زمانی که خودتان اقدام به خاموشی سیستم می نمایید، مراحل به ترتیب و پشت سر هم انجام می شوند. و  سخت افزار ها و نرم افزار ها به ترتیب به برنامه هایی پشتیبانی می کنند دستور خاموشی می دهند.

حال زمانی که برق به صورت ناگهان قطع شود و یا نوسان برق رخ دهد، هیچکدام از این مراحل انجام نمی شود و به مرور این مورد باعث آسیب به سیستمتان می شود و همین باعث می شود تا فایل ها و داده هایتان آسیب ببینند. حال اگر شما در حال نصب برنامه ای باشید و این قطعی رخ دهد، این آسیب بسیار جدی تر است.

جالب است بدانید اگر برق یکدفعه به سیستمتان وارد شود، سیستمتان دچار شک الکتریکی می شود که این مورد هم باعث خرابی خواهد شد. شک الکتریکی به معنای افزایش ولتاژ دز یک مدت زمان کوتاه می باشد.

شوک الکتریکی به کامپیوتر

تفاوت آسیب کامپیوتر و لپ تاپ در هنگام قطعی برق

تمامی کامپیوترها دارای یک منبع تغذیه می باشند که این قطعه در بیرون از کیس و به صورت مجزا قرار دارد. و همین قطعه است که در هنگام قطعی برق به صورت مکرر آسیب می بیند. البته این قطعه دارای هزینه کمتری نسبت به سایر قطعات می باشد.

در عوض در لپ تاپ ها این قطعه در درون خود سیستم و بر روی برد اصلی تعبیه شده است که با قطعی برق  همان برد اصلی نیز دچار مشکل خواهد شد و به مین علت شما باید برای تعمیر آن هزینه بیشتری پرداخت نمایید. پس ما به شما توصیه می کنیم از محافظ های برق استفاده نمایید تا در صورت قطع ناگهانی برق آسیب جدی به سیستمتان وارد نشود.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

راه های محافظت از کامپیوتر در هنگام قطعی برق

  • منبع تغذیه بدون وقفه یا UPS  (Uninterruptible power supply)

یو پی اس یک وسیله ­ی الکتریکی می باشد که از آن برای تامین پیوسته توان مورد نیاز بار مصرفی با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، بین برق شهر و دستگاه مصرف کننده قرار می­گیرد. از کاربردهای دیگر این دستگاه کاهش نوسانات برق و نیز یکنواخت شدن ولتاژ می باشد که این مورد در هنگام مواجه با شک الکترونیکی بسیار کارآمد خواهد بود.UPS ها دارای توان های مختلفی هستند که شما میتوانید با توجه به نیازتان آنها را تهیه نمایید.یو پی اس ها بر اساس فناوری به 3 دسته تقسیم می شوند: یو پی اس آفلاین(OFFLINE)، یو پی اس آنلاین (ONLINE) و یو پی اس لاین اینتراکتیو (LINE INTERACTIVE)

یو پی اس هایی که دارای قیمت پایین تری هستند دارای باتری کوچکی هستند و به همین علت توانایی ذخیره برق کمتری را دارند.منبع تغذیه بدون وقفه (ups)

  • استفاده از محافظ برق

همانطور که در بالاتر به این مورد اشاره نمودیم، شما میتوانید از یک دستگاه تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر (Stabilizer) برای لپ تاپ  و یا کامپیوتر خود استفاده کنید. این دستگاه می تواند در صورت افت ولتاژ برق آن را به سرعت شناسایی کرده و به صورت اتوماتیک رفع نماید. همچنین شما میتوانید از آنها برای محافظت از وسایل برقی خانه هم استفاده نمایید.

محافظ برق

تاثیر نوسان برق بر روی کامپیوتر های کوچک

مینی کامپیوتر های سولمیت با داشتن برد و آداپتور های قوی نگرانی شما را از بابت این خسارات برطرف می کنند.آداپتورها دارای یکسری مدارات کوچک می باشند که میتوانند جریان AC را به DC تبدیل کرده و از طریق سلف، خازن و ماسفت ها “mosfet”جریان آن را کم یا زیاد می کنند.

آداپتور با داشتن فیوز ورودی جریان و داشتن ماسفت های برق ازسلامت ورودی و خروجی جریانات اثرگذار بر مدارها مطئمن شده و در صورت بروز مشکل ابتدا با سوزاندن ماسفت ها خروجی جریان برق را قطع می نماید و افزایش ولتاژ دیگر به برد اصلی انتقال پیدا نمی کند.

کامپیوتر کوچک

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

جلوگیری از پاک شدن فایل های مهم در هنگام قطعی برق

ما به شما پیشنهاد می کنیم فایل های مهم سیستمتان را نظیر : عکسها و ویدیوهای خانوادگی، پروژه های کاری و دانشگاهی و… ، اطلاعات شخصی و… را بر روی هارد های اکسترنال ذخیره نمایید تا در صورت بروز هرگونه مشکل برای سیستمتان بتوانید به راحتی آنها را در اختیار داشته باشید و از خراب شدن آنها جلوگیری نمایید.

کلام آخر

با توجه به گفته های بالا اگر می خواهید از قطعی ناگهانی برق و خسارات آن در امان بمانید ، ارزش آن را دارد که در خرید یک محفاظ برق نیز سرمایه گذاری کنید، زیرا هیچ چیز بدتر از سوختن یا خراب شدن قطعات کامپیوتر شما به دلیل قطع و وصل شدن برق نیست و با توجه به اینکه خرید یک محافظ برق می تواند کمی گیج کننده باشد شما میتوانید از طریق شماره های درج شده در سایت ایران آداپتور برای مشاوره و خرید اقلام مورد نظر خود اقدام کنید .

محصولات و مقالات مرتبط : آداپتور 24 ولت 1 آمپر  |  آداپتور 48 ولت 380 میلی آمپر

لامپ حساس به صدا

لامپ های ال ای دی حساس به صدا

0 نظر در "تاثیر قطعی برق بر روی خرابی کامپیوتر"
  • […] بیشتر بدانید : آیا قطع برق بر خرابی کامپیوتر تاثیر دارد؟  […]

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *