ال ای دی نواری آرجی بی RGB چیست؟

ال ای دی RGB

باتوجه به بازار تقاضای محصولات لامپ های ال ای دی و ال ای دی های نواری ، کاربرد های بیشمار این نوع منبع نور، تولیدات انواع مختلف ال ای دی با کارایی و ویژگی های مختلف در طیف گسترده ای در حال انجام است . یکی دیگر از انواع پرکاربرد ال ای دی های نواری که امروزه در موارد مختلف از جمله دکوراسیون مورد استفاده قرار میگیرد ، ال ای دی های RGB  میباشد.

در این مقاله از سایت ایران آداپتور قصد بررسی به موضوع RGB و ال ای دی هایی که این خاصیت را دارند به همراه کاربرد و مزایای آنها را داریم.

RGB

آر جی بی RGB چیست ؟

در دنیای گرافیک و نورپردازی 3 نوع رنگ اصلی داریم که عبارتند از : قرمز (red) ، سبز(green) و آبی (blue) این 3 رنگ اصلی درصورت ترکیب شدن باهم با طیف های مختلف امکان تولید بیش از ۱۶ میلیون رنگ را فراهم میکنید.

در صنعت روشنایی به محصولاتی که قابلیت تغییر رنگ داشته باشند آر جی بی گفته میشود و استفاده از این قابلیت در ال ای دی ها یکی از بزرگترین ویژگی های ال ای دی که همان طیف رنگ آن است را بسیار برجسته میکند.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

ال ای دی نواری آرجی بی RGB چیست؟

ال ای دی نواری آر جی بی که به آن ال ای دی نواری پیکسلی و یا ال ای دی نواری آی سی دار میگویند یک نوع از ال ای دی های نواری است که این قابلیت را دارند تا هر کدام از ال ای دی ها که به صورت دوتا دوتا و یا سه تا سه تا در کنار هم قرار گرفته اند رنگ مجزا داشته باشند و با تغییر میزان رنگ های قرمز و سبز و آبی میتوان رنگ های جدیدی تولید کرد.

ال ای دی نواری پیکسلی دستور تغییر رنگ خود را از یک کنترلر میگیرند بعضی از این ال ای دی ها از منبع تغذیه ۱۲ ولتی و برخی دیگر از منبع تغذیه 5 ولتی استفاده می کنند . یک ویژگی اساسی آنها که کاربرد آنها را گسترده تر میکند خاصیت ضد آب بودن آن است که در برخی از آنها این ویژگی وجود دارد.

ال-ای-دی-RGB

بیشتر بخوانید : جدیدترین تکنولوژی ال ای دی های حساس به صدا هستند که در این قسمت از آن مطلع میشوید

انواع ال ای دی آر جی بی بر اساس تغیییر رنگ

ال ای دی های نواری آرجی بی هوشمند

دراین نوع ال ای دی شما قابلیت فرمان تغییر رنگ برای تک تک ال ای دی ها را دارید که با استفاده از یک کنترلر آرجی بی دیجیتال که باید تهیه شود آن را انجام میدهید .

ال ای دی نواری آرجی بی معمولی 

در این نوع ال ای دی همه ال ای دی ها فرمان یکسانی دریافت میکنند و رنگشان با یک فرمان تغییر میکند.

 

کنترل های LED

کنترل های ال ای دی سه دسته هستند :

1. standalone (مستقل)

2. slave (تابع)

3. music-and-lights and programmable (موسیقی-رقص نور و قابل برنامه ریزی)

کنترل ها این امکان را به شما میدهند که رنگ هر ال ای دی را به صورت جداگانه مشخص کنید. همچنین شما می توانید تنظیم رنگ ها را به صورت یک برنامه روی یک کارت حافظه ذخیره کنید و یا می توانید به صورت آنلاین، تغییر رنگ ها را تنظیم و ایجاد کنید. برای چنین کاری شما نیاز به یک سری اپلیکیشن دارید برای مثال LedEdit و LedBuild باید یکی از این برنامه ها را نصب کنید

مدل های محصولات RGB LED

محصولات ال ای دی آر جی بی دو نوع هستند :

  • RGB LED سه رنگ ۳ واتی

LED های به کار رفته در این مدل ، به این صورت است که هر سه چیپ رنگی قرمز و سبز و آبی در یک پکیج بوده ،

از معایب این مدل محصول ، نزدیک بودن چیپ ها به یکدیگر وعدم دفع حرارت مطلوب ، و پایین بودن لومن آن میباشد.

  • RGB LED تک رنگ ۱ واتی

 

 

چیپ ها به صورت مجزا در این مدل استفاده شده اند و علاوه بر دفع حرارت مطلوب و بهره گیری از حداکثر بازده نوری، نحوه ترکیب رنگ LED ها با یکدیگر بسیار چشمگیرتر خواهد بود.

انواع ال ای دی های آر جی بی بر اساس شکل

در یک تقسیم‌بندی کلی محصولات RGB یا چراغ‌های آن بر اساس شکل آن به سه دسته زیر تقسیم می‌شود.

  • چراغ‌های LED

این چراغ ‌ها مرسوم‌ترین و پر مصرف ‌ترین نوع محصولات RGB هستند. شما می‌توانید این چراغ‌ها را در هر فروشگاهی به راحتی تهیه کنید.

  • چراغ‌های SMD

این نوع چراغ‌ها نیز به صورت ماژول به فروش می‌رسد.

  • چراغ‌های رشته‌ای LED

بهترین و محبوب‌ترین چراغ‌های RGB نیز همین چراغ رشته‌ای است. این چراغ‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و قابلیت کنترل نور را برای شما فراهم می‌کنند.

انواع ال ای دی های ار جی بی

بیشتر بخوانید : در این بخش از رینگ لایت و کاربرد آن مطلع شوید 

تجهیزات ال ای دی های آر جی بی

  1. منبع تغذیه : وظیفه تامین ولتاژ مستیقم برای سیستم را دارد
  2. کنترلر ال ای دی : وسیله ای که وظیفه ی کنترل رنگ ، سرعت و میزان روشنایی را فراهم میکند،کنترلر ال ای دی نام دارد.
  3. آمپلی فایر : وظیفه جبران ولتاژ تلف شده که در پروژه هایی که فاصله ی تجهیزات نورپردازی کالر چنج از یکدیگر زیاد میباشد را دارند

کاربردهای RGB

این نوع ال ای دی ها کاربرد های فراوانی دارد که در ادامه به آن اشاره شده :

  • تنظیم نور اتاق خواب
  • روشنایی صحنه برای تولید تئاتر
  • باشگاه های رقص
  • برای باغ ها
  • خیابان‌ها، بلوارهاو فروشگاه‌ها
  • زیبا سازی شهر
  • نمای ساختمان مانند برخی پاساژها

ال ای دی

 

مزایا LED RGB:

از مزایای بسیار این لامپ های ال ای دی آر جی بی در زیر اشاره شده است :

  • مصرف انرژی کم
  • تولید گرما کم
  • دارای عمر زیاد
  • اندازه کوچک
  • ایجاد طیف مختلفی از رنگ‌ها
  • بی‌خطر هستند

ریسه RGB

بیشتر بخوانید : آیا تفاوت لامپ ال ای دی و کم مصرف را میدایند ؟

تفاوت بین ال ای دی های نواری آرجی بی هوشمند ( SMART RGB LED STRIPS) و ال ای دی نواری آرجی بی معمولی (REGULAR RGB LED STRIPS)

تمام نوارهای هوشمند با درایورهای دیجیتال (میکروکنترلرها) مجهز شده اند. این درایورها داده ها را از طریق یک گذرگاه دیجیتال دریافت نموده و یک یا چند ال ای دی را به طور مجزا و مستقل کنترل می کنند (این امر برای نوارهای آر جی بی معمولی امکان پذیر نیست). یعنی در زمان استفاده از ال ای دی نواری پیکسلی شما بر روی رنگ تک تک ال ای دی ها کنترل دارید، اما در ال ای دی نواری RGB معمولی همه ال ای دی ها فرمان یکسانی دریافت می کنند و رنگشان با یک فرمان تغییر می کند.

کنترل ال ای دی نواری آر جی بی معمولی و هوشمند

شما می توانید ال ای دی های آر جی بی معمولی را با یک تنظیمگر روشناییِ (دیمر) ال ای دی ساده کنترل کنید. ساده ترین نوع از این کنترلر ها (کنترلر آرجی بی ) دارای سه کانال تنظیم هستند:کانال های R (قرمز)، G (سبز) و  B(آبی) در نوار ال ای دی. اگر می خواهید از تنظیم روشنایی نور ساطع شده اطمینان حاصل کنید، این کارکرد برای شما ضروری ست.

از سوی دیگر برای کنترل ال ای دی های نواری آی سی دار(هوشمند)، به یک کنترلر آرجی بی دیجیتال نیاز خواهید داشت. شما ممکن است زمانی به نوارهای هوشمند نیاز پیدا کنید که مایلید دکوراسیون داخلی بسازید. علاوه بر این، تابلوهای اعلانات و صفحات ویدیویی هم داخل و هم خارج از ساختمان ها نیز از این نوارها استفاده می کنند. به طور کلی سه نوع کنترلر ال ای دی نواری آی سی دار (کنترلر دیجیتال) وجود دارد: مستقل standalone (آفلاین)، تابع  slave (آنلاین)، موسیقی-رقص نور و قابل برنامه ریزی music-and-lights and programmable  (کنترل از راه دور)

کنترلرهای ال ای دی دیجیتال به شما اجازه می دهند که هر پیکسل را مستقلا و بدون تاثیر بر باقی پیکسل ها تنظیم کنید. برنامه های کنترلی می توانند آفلاین ذخیره شوند (به طور مثال بر روی یک کارت حافظه جانبی) و یا آنلاین، که در این صورت از طریق پروتکل اترنت  Ethernet protocol منتقل می شوند. برای ایجاد چنین برنامه هایی از اپلیکیشن های LedEdit و LedBuild استفاده می کنیم.

 

<<جهت خرید شارژر لپتاپ و دیگر آداپتور ها کافیست روی آن کلمه کلیک کنید>>

منبع تغذیه آر جی بی

در تجهیزات پروژه های آر جی بی منبع تغذیه نقش تامین ولتاژ مستقیم سیستم را برعهده دارد.

کنترل ال ای دی ار جی بی

ابزاری که وظیفه ی کنترل سرعت، رنگ و میزان روشنایی را فراهم می نماید.

آمپلی فایر آر جی بی

در پروژه هایی که فاصله ی زیادی بین تجهیزات نورپردازی کالر چنج وجود دارد امکان افت ولتاژ نیز افزایش می یابد
به همین منظور برای جبران این فاصله باید از آمپلی فایر آر بی جی استفاده شود که با توجه به مدل های متفاوت میزان جریان خروجی آنها مختلف می باشد.

نتیجه گیری :

برای انتخاب ال ای دی های آر بی جی باید به کاربرد آنها توجه کرد و متناسب با هدفی که داریم آن را انتخاب کنیم به طور مثال برای استفاده از این نوع ال ای دی برای دکوراسیون داخلی بهتر از است از نوع نواری آن استفاده کنیم و برای کاربری های دیگر مانند مجالس میتوان از انواع دیگر آن که قابلیت هوشمند کردن را دارند استفاده کرد .

آموزش تعمیر ال ‌ای دی نواری

آموزش تعمیر ال ‌ای دی نواری

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *