اصلی ترین تفاوت لامپ رشد گیاهان با لامپ معمولی چیست؟

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

گیاهان برای رشد به آب، خاک، نور کافی، مواد معدنی و… نیاز دارند. با لامپ‌های رشد گیاه برای پرورش گیاهان می‌توان نور را برای آپارتمان‌هایی که نور کافی ندارند تهیه کرد. با استفاده از این لامپ‌های رشد، می‌توان رشد انواع گیاهان آپارتمانی، گل‌ها، سبزیجات و حتی میوه را افزایش داد. حال می‌خواهیم بدانیم لامپ‌های معمولی با لامپ‌های پرورش گیاهان چه تفاوت‌هایی داشته و چه ویژگی‌هایی دارند؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات با ما همراه باشید.همچنین اگر این لامپ را دارید و نیار به منبع تغذیه مخصوص دارید میتوانید با مراجعه به سایت منبع تغذیه مناسب خود را تهیه کنید.

لامپ رشد گیاه

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

لامپ‌های معمولی دارای طیف نور سفید و زرد رنگ هستند و کارایی آنها مانند لامپ‌های رشته‌ای و لامپ ال‌ ای‌ دی است و از انها برای افزایش روشنایی استفاده می‌کنیم. لامپ‌های معمولی نسبت به لامپ‌های رشد گیاهان نور بیشتری تولید می‌کنند و به همین دلیل برای گیاهان مناسب نیستند؛ همچنین لامپ‌های معمولی انرژی زیادی را مصرف کرده و حرارت زیادی را نیز تولید می‌کنند.

طول عمر لامپ‌های معمولی کمتر از لامپ‌های رشد است، به طوری که طول عمر لامپ‌های معمولی 750 ساعت، اما لامپ‌های رشد طول عمرشان حدود 50000 ساعت است. لامپ‌های رشد گیاه دارای طیف نور آبی و قرمز بوده و برای فتوسنتز و رشد گیاه ضروری هستند. در لامپ رشد گیاه برای اینکه سرعت تقسیم سلولی گیاهان کاهش یابد، از طیف مادون قرمز و برای رشد سریع‌تر گیاه از طیف فرابنفش بهره گرفته می‌شود.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

انواع لامپ رشد گیاه

نور خورشید به دلیل اینکه تمام طیف‌های نوری مورد نیاز برای رشد گیاهان را دارد، برای رشد گیاهان بسیار واجب و ضروری است. طول موج نور خورشید دارای طیف‌های رنگی زیادی است برای مثال نور آبی، قرمز، نیلی، بنفش، سبز و… . تمامی رنگ‌ها برای رشد گیاهان لازم هستند. بهتر است بدانید نور قرمز می تواند رشد گل و میوه را افزایش دهد و نور آبی به افزایش رشد در شاخ و برگ گیاهان منجر می شود. لامپ‌های رشد گیاهان نیز مانند خورشید برای گیاهان عمل می‌کنند که در ادامه به بررسی انواع انها می‌پردازیم.

 

لامپ گازی

متاسفانه این لامپ‌ها از قیمت بالایی برخوردارند؛ اما به دلیل اینکه طیف نوری ‌انها مانند طیف نوری خورشید است، یک گزینه مناسب برای رشد گیاهان به حساب می‌آیند. لامپ‌های گازی موجود در بازار شامل دو مدل هستند، لامپ گازی متال هالید و لامپ گازی بخار سدیم. لامپ‌های متال هالید با فرایند تخلیه انرژی زیاد و تولید نور آبی به رشد گیاهان کمک می‌کنند. مدل لامپ گازی بخار سدیم دارای طیف نوری قرمز و نارنجی است و برای گیاهان به گل‌دهی آنها کمک می‌کند.

لامپ فلورسنت برای گیاهان

معروف‌ترین این لامپ‌های رشد فلورسنت است که در گذشته استفاده بیشتری داشته‌اند. یک مزیتی که این لامپ‌ها دارند این است که مانند لامپ‌های رشته‌ای حرارت زیادی را تولید نمی‌کنند؛ در نتیجه مناسبترین گزینه برای پرورش و رشد گیاه به شمار خواهند آمد. این لامپ‌ها قیمت بالایی نداشته و در دسته لامپ‌های ارزان قیمت قرار می‌گیرند. معمولا لامپ‌ها فلورسنت موجود در بازار به شکل‌های حبابی و رشته‌ای هستند. برای استفاده از این لامپ‌ها بهتر است فاصله آن‌ها از گیاه 30 سانتی‌متری باشد.

لامپ ال ای دی

این لامپ‌ها به‌تازگی برای رشد گیاه ساخته شده‌اند، و وارد بازار شده‌اند. این ال‌ ای‌ دی شاخه ای حرارت تولید نکرده و کم مصرف هستند؛ ولی قیمت بالاتری نسبت به سایر لامپ‌های رشد گیاه دارند. طیف نوری این لامپ‌ها آبی و قرمز است که برای رشد و گل‌دهی گیاهان بسیار مناسب است.

لامپ هالوژنی

لامپ‌های هالوژنی به دلیل اینکه طیف نوری و طول موج مورد نیاز برای گیاهان را دارند، برای پرورش گیاه مناسب‌اند اما چون حرارت زیادی را تولید میکنند و انرژی زیادی را هدر می‌دهند. خرید این نوع لامپ‌ها توصیه نمی‌گردد.

لامپ باغبانی

لامپ‌های باغبانی نیز دارای طیف نوری مورد نیاز رشد گیاه هستند و به همین منظور از انها برای افزایش رشد گیاهان در گلخانه‌ها استفاده می‌گردد. لامپ‌های باغبانی برای افزایش رشد گیاهان پیوندی نیز کاربرد دارند.

 

لامپ رشته ‌ای

لامپ‌های رشته‌ای دارای طیف نور قرمز هستند و بهتر است با لامپ‌های فلورسنت که دارای طیف نور آبی هستند برای گیاهان استفاده کنید. لامپ‌های رشته‌ای رشد گیاه قیمت بالایی ندارند، و ترکیب نورشان با نور خورشید می‌تواند برای بعضی گیاهان مناسب باشد.

 

وال واشر رشد گیاه

زمانی که تعداد گیاهان زیاد است برای تامین نور آنها بهتر است از وال واشرهای فول اسپکتروم برای رشد گیاه استفاده کرد. در این روش باید گیاهان را به صورت خطی کنار همدیگر قرار داد. یک وال واشر 12وات برای 8 گلدان کافی است.

پروژکتور رشد گیاه

 

زمانی گلخانه کوچک باشد با تعداد گلدان‌های زیاد بهتر است به جای تعداد زیادی لامپ، از پروژکتور رشد گیاه استفاده کنید. انواع مختلفی از پروژکتورهای رشد گیاه در بازار وجوددارد که باتوجه به مساحت گلخانه می‌توانید خریداری کنید.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

اصلی ترین تفاوت لامپ رشد گیاهان با لامپ معمولی چیست؟

در خرید لامپ رشد گیاه باید به چه نکاتی توجه شود؟

هنگام خرید این لامپ‌ها باید به نیاز خود به این لامپ‌ها توجه کنید. برای مثال توجه کنید لامپ را برای پرورش چه نوع گیاهانی می‌خواهید، به دلیل اینکه میزان نور لازم برای رشد گیاه در گیاهان یکسان نیست. به قد گیاه توجه کنید؛ زیرا برای تنظیم ارتفاع لامپ رشد گیاه نسبت به گیاه، لامپ باید متناسب با محیط باشد، اینکه نور باید محرک باشد یا خیر، توجه به عمر لامپ رشد گیاه… اطلاعاتی است که باید هنگام خرید لامپ بدانید و به آنها توجه کنید.

سخن آخر

لامپ‌های رشد گیاه، مزایای فراوانی دارند و می‌توان از آنها برای گیاهان آپارتمانی و گلخانه‌ای برای داشتن گیاهانی بهتر استفاده کرد. برای خرید این لامپ‌ها می‌توانید از طریق همین سایت اقدام کرده و یا جهت مشاوره میتوانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در ایران آداپتور ارتباط بر قرار کنید.در صورتی که در ارتباط با استفاده از این مدل لامپ، تجربه‌ای دارید با ما به اشتراک بگذارید.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *