تاثیر نورپردازی بر تمرکز در محیط کار

تاثیر نورپردازی بر تمرکز در محیط کار

نور و نورپردازی در محیط‌های مختلف مخصوصا در محیط‌های اداری می‌تواند بر میزان تمرکز کارکنان تاثیر زیادی داشته باشد؛ در واقع ایجاد یک محیط سالم و مناسب برای افرادی که مدت زمان زیادی در آن فضا خواهند بود و مشغول بکار هستند از اهمیت بالایی برخوردار است که در این مطلب از سایت ایران آداپتور قصد داریم برخی نکات را در رابطه با تاثیر نورپردازی مناسب بر راندمان کار بیان کنیم.

نورپردازی طبیعی و مصنوعی

نورپردازی طبیعی و مصنوعی

همان‌طور که می‌دانید در محیط نور به دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارد که نور طبیعی حاصل از تشعشعات خورشید است؛ در حالی که منظور از نور مصنوعی نورهایی هستند که توسط لامپ‌ها و چراغ‌های مختلف ایجاد می‌شود. در محیط‌های مختلف نوری که برای روشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد از کیفیت متفاوتی برخوردار هستند؛ اما به‌طور کلی در نورپردازی طبیعی و مصنوعی استفاده از نور طبیعی در اولویت قرار دارد.

در نورپردازی مصنوعی تلاش می‌شود از الگوی نور طبیعی استفاده کنند و به‌طور کلی برای طراحی و نورپردازی در فضاهای اداری از رنگ‌های زرد و آبی پاستلی استفاده خواهد شد. یکی از تجهیزاتی که برای ایجاد نور مصنوعی مورد استفاده خواهد بود منبع تغذیه است که البته قیمت آداپتور با توجه به کارایی که دارند متفاوت خواهد بود.

از طرفی بکارگیری نور طبیعی در محیط‌های اداری از ظرافت خاصی برخوردار است؛ از این رو اگر برخی نکات را مورد توجه قرار دهید، نتیجه‌ قابل توجهی در دکوراسیون شما خواهد داشت.

مهم‌ترین نکته در این رابطه این است که نور طبیعی در تمام روز به یک صورت و از کیفیت ثابتی برخوردار نیست؛ بلکه در ساعات مختلف از روز اشعه نور و طیف رنگی مختلفی ایجاد می‌شود که در محیط شما تاثیر متفاوتی به جای خواهد گذاشت.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

موقعیت و محل قرارگیری نور  و تاثیر آن بر تمرکز در محیط کار

برای بهره‌مند شدن و استفاده از نور مناسب در محیط باید علاوه بر میزان نور و استفاده از چراغ‌های با کیفیت و متناسب با محیط محل و موقعیت قرار گرفتن نور نیز مناسب و ایده‌آل باشد. در واقع از جمله اصول مهم و کاربردی در ادارات موقعیتی است که در آن از تجهیزات روشنایی استفاده خواهد شد. البته در محیط‌ها و فضای کاری ادارات بر اساس نوع فعل و کاری که در آن انجام می‌شود، موقعیت و محل قرار گرفتن نور نیز متفاوت خواهد بود.

بدیهی است که امروزه در بیشتر محیط‌های کاری یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد کامپیوتر است که قطعا کاربران نیز مدت زمان طولانی با این دستگاه سروکار خواهند داشت؛ از این رو منبع نور باید نسبت به موقعیت آن بسیار مناسب باشد و محل قرارگیری روشنایی باید به گونه‌ای باشد که بازتاب آن در صفحه ال سی دی دیده نشود.

 

فاصله نصب چراغ ها از یکدیگر چه تاثیری بر تمرکز کارمندان دارد؟

با توجه به این که یکنواخت بودن نور در محیط کار می‌تواند فضای متمرکزی را ایجاد کند پس در واقع بهترین راهکار می‌تواند اجتناب از سبک روشنایی شدید است؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل و موارد موثر در این موضوع یکنواختی زاویه پخش منبع نور خواهد بود.

پس فاصله نصب چراغ‌ها از یکدیگر، نوع چراغ و ارتفاع نصب آن در این امر فوق‌العاده تاثیر‌گذار است. در واقع برای فاصله مناسب چراغ‌ها یک فرمول کلی وجود دارد که بر اساس آن پیشنهاد می‌شود فاصله چراغ‌ها از یکدیگر نصف ارتفاع فضای موجود باشد. اما به دلیل این که پارامترهای مختلفی در این مورد تاثیر‌گذار خواهد بود عدد واحدی برای آن در نظر گرفته نشده است.

لازم به ذکر است که برای یکنواخت بودن نورپردازی استفاده از چراغ‌های خطی مناسب خواهد بود؛ برای انتخاب و خرید ال ای دی خطی می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

محصولات پرفروش ایران آداپتور : شارژر ، شارژر لپتاپ و شارژر لیتیومی 

نورپردازی برای کاهش استرس کارمندان

همان‌طور که می‌دانید موقعیت و محیط یک شرکت و اداره در عملکرد و سلامت و روان کارمندان ارتباط مستقیمی دارد. البته این امر برای مدیران بسیار حائز اهمیت است. باید گفت که در برخی ادارات متاسفانه به دلیل نداشتن زمان استراحت، نشستن به صورت مداوم و طولانی مدت و البته فشار و استرس ناشی از کار بیش از حد کارمندان دچار آسیب‌ها و مشکلات جبران‌ناپذیر خواهند شد.

در چنین محیط‌هایی رعایت برخی نکات ساده می‌تواند از ایجاد این آسیب‌ها تا حد قابل توجهی جلوگیری کند. در واقع یکی از راهکارها و مواردی که بسیار مفید خواهد بود استفاده از نورپردازی مناسب برای کاهش استرس کارمندان است تا بتوانند عملکرد مناسبی ارائه دهند. اگر محیط اداره یا شرکت شما دارای پنجره‌های نورگیر باشد باید توجه داشته باشید که مبلمان بزرگ را در آن بخش قرار ندهید تا مانع ورود نور طبیعی نشود.

شایان ذکر است که تاثیر نور طبیعی خورشید به مراتب از نور مصنوعی بیشتر خواهد بود؛ بنابراین توصیه می‌شود برای زیبا‌تر شدن محیط و ایجاد حس شادابی و کاهش استرس در کارمندان، از پارتیشن‌های شیشه‌ای استفاده کنید تا به خوبی نور را منعکس کند. البته در صورت نبود چنین شرایطی می‌توانید با استفاده از چراغ‌ و نورپردازی مناسب بر راندمان کار کارمندان تاثیر بسزایی بگذارید.

خرید آداپتور ۱۲ ولت ۵ آمپر مخصوص دستگاه فشار خون

میزان روشنایی استاندارد محیط کار

اندازه نور مطلوب و در واقع میزان روشنایی استاندارد در محیط کار یکی از نکات مهم و قابل توجه است که باید به آن توجه داشته باشید. در صورت کم یا زیاد بودن نور و رعایت نکردن استاندارد، روشنایی محیط کار ممکن است کارمندان با آسیب و عوارض نامطلوبی مواجه شوند.

در چنین مواردی اگر میزان نوری که در محیط استفاده می‌شود کم باشد و از استاندارد لازم برخوردار نباشد، منجر به کاهش بازدهی کارمندان در طولانی مدت می‌شود. علاوه بر آن نور کم باعث آسیب‌های چشمی و خیرگی شده و می‌تواند درصد خطای کارکنان اداره را بالا ببرد.

از طرفی بالا بودن میزان نور در محیط نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ استفاده از نور زیاد در محیط کار می‌تواند به دلیل انعکاس تابش نور منجر به سردرد و… شود که سلامت کارمندان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از جمله عارضه و مشکلات ناشی از خیرگی که به دلیل نور بالا و غیر استاندارد در محیط به وجود می‌آید؛ می‌توان التهاب و ریزش اشک و فشار و ناراحتی در ناحیه چشم را نام برد.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

سخن پایانی

نورپردازی به عنوان یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در محیط کار و در واقع موفقیت کسب و کارها خواهد بود. برای ایجاد محیطی مناسب و استفاده از نورپردازی به شیوه صحیح و یا خرید آداپتور ۵ ولت ۲ آمپر می‌توانید با مشاوران و متخصصان ما در این زمینه کمک بگیرید و یا درصورتی که نیازی به مشاوره نداشتید میتوانید به راحتی از بخش خرید ال ای دی جهت خرید محصول دلخواه خود اقدام نمایید.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *