بهترین نوع و رنگ لامپ LED برای رشد گیاهان کدام‌اند؟

بهترین نوع و رنگ لامپ LED برای رشد گیاهان کدام‌اند؟

گسترش آپارتمان‌نشینی و کمتر شدن تعداد خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار بسیاری از محدودیت‌ها را برای آپارتمان‌نشینان به وجود آورده است. از جمله محدودیت‌های ایجاد شده در زندگی آپارتمانی می‌توان به کمبود نور کافی برای پرورش انواع گیاهان اشاره کرد. به‌منظور حل این مشکل می‌توانید از انواع نور‌های مصنوعی برای تأمین نور مورد نیازتان استفاده کنید.

مثلا با استفاده از LED‌ نواری میتوانید نور مورد نیازی که گیاهان به صورت طبیعی از خورشید دریافت می‌کنند را تأمین کرده و رشد گیاه را در فضا‌های کم نوری مثل آپارتمان‌ و گلخانه‌‌های فاقد نور کافی را، ممکن سازند.

بهترین نوع و رنگ لامپ LED برای رشد گیاهان کدام‌اند؟

 

بهترین رنگ نور برای رشد گیاهان کدام است؟

گیاهان برای رشد به نور‌های قرمز، آبی، سبز و سفید نیاز دارند؛ اما تأثیر نور قرمز از دیگر رنگ‌ها بیشتر است. علت تأثیر بیشتر این رنگ، کلروفیل موجود در گیاهان است که نور قرمز را به خوبی جذب می‌کند. لامپ‌های LED مکمل نور خورشید هستند، به همین دلیل استفاده از آن‌ها برای پرورش گیاه در مکان‌های کم نور ضروری است.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

چرا نور لامپ‌ های LED بنفش است؟

لامپ‌های رشد گیاه LED، دیود‌های مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها رنگ خاصی را تولید می‌کنند. بعضی از لامپ‌های LED فقط دیود‌هایی که نور سفید تولید می‌کنند را دارند؛ اما بعضی دیگر از آن‌ها به دلیل داشتن دیود‌های متنوع، نور‌هایی با رنگ‌های مختلف دارند. به طور مثال لامپ‌های LED که دارای رنگ ارغوانی هستند در واقع ترکیبی از دیود‌های آبی و قرمز‌ هستند که باعث به وجود آمدن رنگ نور ارغوانی می‌شوند.

LED‌ هایی که نورشان بیشتر به صورتی متمایل‌ هست، میزان نور قرمزشان بیشتر از نور آبی آن‌ها است. اگر این نسبت برعکس باشد یعنی میزان رنگ آبی از قرمز بیشتر باشد، رنگ نور LED ارغوانی‌تر می‌شود.

اما چرا بیشتر لامپ‌های رشد گیاه LED موجود در بازار، صورتی هستند؟ پیش‌تر اشاره کردیم که مهم‌ترین رنگ نور برای رشد گیاهان، نور قرمز است؛ به همین دلیل گیاهان بیشتر به لامپ‌های نیاز دارند که نسبت دیود‌های قرمزشان به دیود‌های آبی آن‌ها بیشتر باشد. به همین دلیل اکثر LED‌ ها دارای نور صورتی رنگ هستند. شما میتوانید برای خرید led از فروشگاه ایران آداپتور، با شماره های :02166732475 – 09193168440 تماس حاصل نمایید

چرا بیشتر لامپ‌ های LED دارای دیود‌های قرمز و آبی هستند؟

گیاهان از نور طبیعی خورشید یا هر نور مصنوعی دیگری برای انجام عمل فتوسنتز استفاده می‌کنند. بیشتر گیاهان این عمل را با استفاده از نور قرمز و آبی انجام می‌دهند. این به این معنی است که استفاده از لامپ‌های LED که نور سفید دارند با اتلاف مقدار زیادی انرژی برق همراه است؛ چرا که گیاهان فقط از نور قرمز و آبی آن استفاده می‌کنند و نور‌های سبز و زرد بلا استفاده می‌مانند. به همین دلیل تولید‌کنندگان لامپ‌های LED بیشتر لامپ‌هایی را تولید می‌کنند که تنها دیود‌های قرمز و آبی دارند. به این ترتیب تمام انرژی تولید شده از این لامپ‌ها برای انجام عمل فتوسنتز استفاده می‌شود.

رنگ لامپ LED برای رشد گیاهان کدام‌اند؟

لامپ رشد گیاه باید چه رنگی باشد ؟

پیش تر نیز گفتیم که نور خورشید به ترتیب ترکیبی از طیف‌های رنگی بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی و رنگ قرمز می‌باشد و شامل طول موج‌های مختلفی است. لامپ رشد گیاه نیز باید بتواند با تأمین طول موج‌های مفید، نیاز گیاه شما را بر طرف کند. اما با توجه به رابطه مستقیم رنگ نور و طول‌موج اگر در انتخاب رنگ نور لامپ رشد گیاه اشتباه کنید انرژی لازم برای فتوسنتز  و کلروفیل‌سازی به گیاه شما نمی‌رسد.

هرکدام از نور‌های ساطع شده از خورشید و لامپ رشد گیاه ، حاوی طول‌موج و ویژگی‌هایی است که موجب ایجاد تاثیر بر روی گیاهان می‌شوند و همگی در این پروسه تأثیرگذار هستند. تمام گیاهان با توجه به گیرنده‌هایی که در سلول‌های خود دارد، می‌تواند این طیف‌های نور را دریافت کنند.

آیا رنگ ارغوانی بهترین طیف رنگی برای گیاهان است؟

در تعریف بهترین طیف رنگی برای رشد گیاه، اشاره کردیم که میزان استفاده از رنگ‌های قرمز و آبی برای فتوسنتز بیشتر از سایر رنگ‌ها است. اما این به این معنی نیست که وجود طیف رنگی گسترده‌تر نمی‌تواند برای رشد گیاه مفید باشد. اگر بخواهیم از جنبه اقتصادی و به‌صرفه بودن به فرایند رشد گیاه با نور مصنوعی نگاه کنیم، می‌توانیم ادعا کنیم که لامپ‌هایی با دیود‌های قرمز و آبی بهترین انتخاب است؛ اما اگر به دنبال رشد بیشتر و بهتر گیاهتان بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها هستید، موضوع فرق می‌کند.

تحقیقات انجام شده روی گیاهان نشان می‌دهند، اضافه کردن مقداری نور مادون قرمز و نور بنفش به لامپ LED، کیفیت رشد گیاه را افزایش می‌دهد.

بهترین نوع و رنگ لامپ LED برای رشد گیاهان کدام‌اند؟

<< نیاز به خرید آداپتور برای روشن کردن ال ای دی ها دارید؟ ایران آداپتور در کنار شماست >>

چه نوع لامپ LED برای مصرف شما بهتر است؟

لامپ‌های LED با تنوع بسیار زیادی در بازار موجود هستند. این تنوع می‌تواند به شما در انتخاب لامپ LED مورد نظرتان کمک کند. برای مثال شما می‌توانید لامپی تهیه کنید که نور آن مانند نور طبیعی خورشید عمل کرده و تمام نور‌های مفید را دارد، یا اقدام به تهیه لامپی کنید که ویژگی‌های آن منحصر به بخش خاصی از فرایند رشد گیاه باشد. در این صورت شما لامپی متناسب با نیاز دقیق خودتان خواهید داشت.

کارکرد هر یک از نور‌های مختلف لامپ‌های LED

  • نور قرمز بیشتر برای رشد گل و میوه مفید است.
  • نور آبی بیشترین تأثیر را در رشد شاخ و برگ گیاه دارد.
  • نور سبر علاوه برنمای بهتری که به گیاه می‌دهد باعث رشد بهتر آن نیز می‌شود.
  • نور بنفش برای پرورش گیاهان خانگی مناسب است.
  • لامپ سفید تمام رنگ‌های موجود در نور خورشید را دارد و می‌تواند تمام رنگ‌های لازم برای رشد گیاه را تأمین کند.
لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

نتیجه‌ گیری

اگر قصد دارید در خانه یا گلخانه انواع گل و گیاه و میوه را پرورش دهید، می‌توانید با استفاده از لامپ‌های رشد گیاه LED مشکل کمبود نور را به راحتی حل کنید. این لامپ‌ها با ابعاد و کاربرد‌های متنوعی در بازار موجود هستند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن نیاز خاصی که دارید لامپ مورد نظرتان را تهیه کنید و فرایند پرورش گیاهتان را به بهترین نحو به انجام برسانید. از مهم‌ترین نکاتی که باید راجع به لامپ‌های رشد گیاه LED بدانید، بهترین رنگ برای رشد گیاه و کاربرد هر یک از انواع لامپ‌ها است. پس از تعیین نوع لامپ مورد نظرتان می‌توانید از فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر و یا از وبسایت ایران آداپتور قیمت‌ها را مقایسه کرده و لامپ مورد نظر خود را تهیه نمایید.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

2 نظر در "بهترین نوع و رنگ لامپ LED برای رشد گیاهان کدام‌اند؟"

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *