تفاوت شارژر لیتیومی و دیگر شارژرهای لپ‌تاپ

لپ‌تاپ یکی از سیستم‌های پرکاربردی است که با باتری کار کرده و به نوعی منبع تغذیه آن است. لپ‌تاپ‌ها باتری‌های مختلفی دارند که برای انتخاب آن باید میزان مصرف و نیاز خود را در نظر بگیرید. در این مقاله به بررسی تفاوت شارژر لیتیومی و دیگر شارژرهای لپ‌تاپ می‌پردازیم. همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

 

آشنایی با باتری لپ‌تاپ

یکی از اجزای مهم لپ‌تاپ باتری آن است، که یک قطعه سخت‌افزاری بوده و برق دستگاه را تامین می‌کند. با این قطعه دستگاه بدون آنکه به برق وصل باشد، کار می‌کند و می‌توان همه جا بدون نیاز به سیم برق از آن استفاده کرد. امروزه بیشتر باتری‌های لپتاپ به صورت سبک و پیشرفته طراحی شده‌اند و فناوری‌های مختلفی در آن‌ها وجود دارد. هر لپ‌تاپی دارای یک باتری است که معمولا پس از مدتی استفاده کارایی خود را از دست داده و باید یه باتری جدید به جای آن جایگزین کرد.

انواع باتری لپ‌تاپ

جهت اطلاع از قیمت پاورسوئیچینگ و خرید آداپتور کلیک کنید

انواع باتری لپ‌تاپ

باتری نیکل کادمیوم: این باتری لپ‌تاپ از نوع قدیمی بوده و از رده خارج شده و دیگر تولید نمی‌شود. این باتری باید به طور مداوم شارژ می‌شد، وگرنه عمر آن کم می شد. همچنین ترکیبات داخل آن سمی بوده و به همین دلایل دیگر آن را تولید نکردند.

باتری لیتیوم پلیمری: این نوع باتری لپ‌تاپ تقریبا سبک و کوچک است. این قطعه محدودیت کمتری داشته و یکی از مزایای اصلی آن عدم نیاز به ۱۲ ساعت شارژ اولیه است. کمپانی تولید کننده آن شرایطی را فراهم کرده است که بتوان با USB آن را شارژ کرد تا عمر آن نیز افزایش یابد.

باتری لیتیوم یون: این نوع باتری جدید و قدرتمند است و با فناوری‌های روز دنیا تجهیز شده است. این قطعه از مقاومت بالایی در برابر memory effect برخوردار بوده و وزن کمی دارد. موادی که در ساخت آن استفاده شده بی خطر بوده و کارایی بالایی دارد. اگر یک مدت طولانی از آن استفاده نشود، به مرور زمان خراب می‌شود.‌

باتری نیکل متال هیدرید: یکی دیگر از باتری‌های لپ‌تاپ است که شباهت زیادی به باتری نیکل کادمیوم دارد. ظرفیت بالایی داشته و نسبت به حافظه میزان حساسیت کمتری دارد.

باتری هوشمند: در این باتری تعدادی تراشه و برد مداری موجود است که سبب شده تا ارتباط خوبی با لپ‌تاپ‌های مختلفی برقرار کند. این بردها و تراشه‌ها میزان ولتاژ خروجی، میزان دما و عملکرد باتری را نشان می‌دهد.‌

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

تفاوت‌های اصلی باتری لیتیوم با دیگر شارژرهای لپ‌تاپ

شارژر باتری لیتیوم و دیگر شارژر های لپ‌تاپ از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. برخی از تفاوت‌های آن به شرح ذیل است:

تفاوت از نظر ساختار: در باتری لیتیوم یون الکترولیت همانند مایعی داخل سلول فلزی حاوی لیتیوم جا به جا می‌شود. در باتری لیتیون پلیمر الکترولیت همانند یک ژل یا جامد در داخل یک پوشش پلیمری است.

تفاوت از نظر انرژی به وزن: باتری لیتیوم یون  ضریب انرژی بالایی نسبت به وزن دارد، یعنی در وزن کم انرژی زیادی را ذخیره می‌کند‌. باتری لیتیوم پلیمر نسبت به وزن ضریب انرژی کمتری داشته و باید حجم بیشتری داشته باشد تا بتواند ذخیره انرژی انجام دهد.

تفاوت از نظر شکل و اندازه: دیگر تفاوت شارژ باتری لیتیوم و مدل های دیگر آداپتور لپ‌تاپ‌ از نظر شکل و اندازه است. معمولا باتری‌های لیتیوم یون پلیمری نیستند و بیشتر طراحی آن به صورت مستطیلی یا استوانه‌ای است. ساختار باتری لیتیوم پلیمر از پلیمر بوده و در شکل‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شود. معمولا طراحی آن به صورت تخت و باریک انجام می‌شود.

تفاوت از نظر ایمنی: ایمنی باتری لیتیوم یون بالا بوده یعنی از نظر سرعت شارژ و حرارت از ایمنی بالاتری برخوردار است. اما نوع لیتیوم پلیمر نسبت به تغییرات شدید دما و شرایط حرارتی حساس‌تر هستند.

تفاوت از نظر عمر مفید: یکی از تفاوت‌های شارژ باتری لیتیوم و دیگر شارژرهای لپ‌تاپ از نظر عمر مفید آن‌ها است. معمولا عمر مفید باتری لیتیوم یون بیشتر بوده و تعداد چرخه شارژ و دشارژ بیشتری را تحمل می‌کند. در مقابل باتری لیتیوم پلیمر عمر مفید کمتری دارد.

تفاوت شارژر باتری لیتیوم و دیگر شارژرهای لپ‌تاپ

جهت خرید انواع ال ای دی از سایت ایران آداپتور کلیک کنید : ال ای دی نواری | ال ای دی خطی | ال ای دی کلاهی

نکات‌ مهم در زمان خرید باتری لپتاپ

پس از آنکه تفاوت شارژ باتری لیتیوم و دیگر شارژرهای لپ‌تاپ را متوجه شدید، بهتر است با نکات مهمی که در زمان خرید باتری باید به آن توجه شود، نیز آشنا شوید.‌ این نکات مهم عبارتند از:

ولتاژ

ولتاژ باتری اهمیت زیادی داشته و روی بدنه باتری میزان آن درج شده است‌. یک باتری با ولتاژ یکسان را انتخاب کنید؛ زیرا در غیر این صورت در عملکرد لپ‌تاپ اختلال ایجاد می‌کند. البته اگر تفاوت خیلی کم بوده و در حد ۱ یا ۲ ولتاژ باشد، ایرادی ندارد، اما بیش از این مقدار نشود.

ظرفیت

میزان ظرفیت باتری نیز از نکات مهم قابل توجه است و هر چقدر میزان ظرفیت بیشتر باشد، یعنی لپ‌تاپ می‌تواند شارژ بیشتری را نگه‌دارد.‌ بیشتر باتری‌هایی که در بازار موجود هستند، ۵۰۰۰ میلی آمپر هستند؛ اما اگر بگردید باتری ۸۰۰۰ میلی‌آمپر نیز پیدا می‌شود. با تهیه یک باتری با ظرفیت بیشتر می‌توان کارایی سیستم را افزایش داد و نیازی به این نیست که یک باتری با ظرفیت قبلی دستگاه تهیه کنید.

طول عمر و سیکل شارژ

طول عمر و سیکل شارژ نیز اهمیت زیادی دارد. هر باتری سیکل شارژ مشخصی دارد و هر بار که آن را شارژ می‌کنید، عمر آن کم می‌شود. یک باتری با سیکل بالا تهیه کنید تا پس از آنکه چند بار شارژ شد، توان خود را از دست ندهد.

تعداد سلول‌های باتری

سلول باتری و ظرفیت آن ارتباط مستقیمی با هم دارند، به طوری که بیشتر بودن سلول باتری ظرفیت آن را نیز بیشتر می‌کند.‌ اگر به دنبال یک باتری با ظرفیت بیشتر هستید، تعداد سلول‌های آن را توجه کنید تا زیاد باشد. البته ناگفته نماند که وقتی سلول بیشتر شود، وزن محصول بیشتر شده و قیمت نهایی آن نیز افزایش می‌یابد. اگر وزن باتری برایتان مهم نبوده و محدودیت مالی ندارید، پیشنهاد می‌شود یک باتری با تعداد سلول بیشتر تهیه کنید.

مواد سازنده

مواد به کار رفته در ساخت باتری مهم است و یک باتری را انتخاب کنید که مواد سازنده سمی نداشته باشد. طول عمر و وزن متریال و موادی که در تولید آن به کار رفته نیز باید مناسب باشد.

شارژر لپتاپ

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی تفاوت شارژر باتری لیتیوم و دیگر شارژرهای لپ‌تاپ پرداختیم. لپ‌تاپ برای تغذیه خود بدون آن که به سیم برق وصل شود، نیاز به باتری دارد. ظرفیت و عمر باتری‌ها با یکدیگر متفاوت است. در زمان تهیه آن باتری‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و با توجه به نیازی که دارید، یک قطعه خوب انتخاب نمایید. در انتخاب باتری باید مواردی را مد نظر قرار داد تا یک انتخاب مناسب داشته باشید.

همچنین اگر قصد خرید شارژر لپتاپ و شارژر های لیتیومی را داشتید میتوانید از منوی سایت قسمت شارژر نسبت به خرید شارژر موردنظر خود اقدام کنید و در صورتی که نیاز به مشاوره داشتید میتوانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در ایران آداپتور تماس حاصل نمایید.


مقالات مرتبط :

ارتباط آداپتور لپتاپ با سوسو زدن صفحه نمایش لپتاپ چیست؟

دلایل داغ شدن آداپتور لپتاپ و راههای مقابله با آن

۵ نکته مهم برای خرید آداپتور لپ‌تاپ

آیا استفاده از لپ‌ تاپ در هنگام شارژ ضرر دارد؟

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *