نکات مهمی که در نورپردازی هتل نمیدانستید

نورپردازی هتل

هتل‌ها و اماکن اقامتی از مکان‌هایی هستند که نورپردازی در آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این اماکن برای اسکان و استراحت افراد تدارک دیده می‌شوند و به دلیل تاثیرگذاری نور بر بدن و احساسات افراد تمامی قسمت‌های آن‌ها باید با ظرافت و کارشناسی نورپردازی شوند.

چینش لوسترها و منابع روشنایی در ایجاد زیبایی نمای بیرونی هتل، لابی، ورودی، راهروها، اتاق‌ها و دیگر مکان‌های هتل بسیار موثر است. با رعایت نکات کوچک اما کلیدی می‌توانید به راحتی فضایی زیبا و دل‌باز را برای مهمانان هتل مهیا کرد.

نور هتل

نقش نورپردازی در طراحی داخلی هتل

طبق تحقیقی که در سال 2014 در هتل‌های لندن انجام شد، دلیل شکایت بسیاری از میهمانان، نور کم و پراکنده هتل‌ها بود که باعث فضای دل‌گیر در هتل‌ها می‌شود. نورپردازی در هتل‌ها و اماکن اقامتی ممکن است با دلایل مختلفی انجام شود که در ادامه به بررسی برخی از این دلایل می‌پردازیم.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

نورپردازی هدایتی

در نورپردازی هدایتی به میهمانان هتل و اماکن اقامتی راهنمایی‌هایی داده می‌شود و نظر آن‌ها را به المان‌ها و بخش‌های خاصی جلب می‌کند. به عنوان مثال وقتی میهمانان وارد هتل می‌شوند، در نگاه اول باید توجه آن‌ها به میز پذیرش جلب شود تا از روند رزرو اتاق اطلاع پیدا کنند. همچنین با روشن کردن میز پذیرش در میان لابی می‌توان احساس گرمی و استقبال را به میهمانان هتل القا کرد که در این روش توصیه هلتداران استفاده هالوژن ها و یا ال ای دی ریسه ای به صورت مخفی میباشد

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که اغلب مسافرانی که به هتل می‌آیند، خسته هستند و می‌خواهند در مکانی استراحت کنند. به همین منظور بهتر است روشنایی‌هایی ظریف‌تری را روی مناطقی که برای نشستن در نظر گرفته شده است، متمرکز کرد. در راهروهای هتل نیز می‌توانید از نورپردازی گرم استفاده کنید تا حس آرامش و استقبال به مسافران منتقل شود. نورپردازی اتاق‌های هتل را می‌توانید به صورتی انجام دهید که توجه و کنجکاوی مسافران را به یک میز قهوه‌ای جلب کند.

نورپردازی هدایتی هتل ها

مدیریت رنگ

مدیریت رنگ در کنار نورپردازی می‌تواند بسیار کاربردی و تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال یک اتاق آبی روشن را در نظر بگیرید که در طول روز می‌تواند به اندازه کافی فضای اتاق را روشن و شاد کند، اما در طول شب بسیار تیره و تاریک به نظر می‌رسد؛ بنابراین استفاده از نورهای گرم می‌تواند این ترکیب را خنثی کند.

نور خورشید و تاثیر آن بر ریتم شبانه روزی بدن نیز باید در نورپردازی و رنگ اتاق‌ها در نظر گرفته شود برای درک بهتر این مسئله ابتدا باید به طور کامل تفاوت نورپردازی و روشنایی را بدانید تا بتوانید به بهترین شکل از هردو بهر بگیرید

نور خورشید به ظاهر زرد رنگ است اما مقدار زیادی نور آبی نیز در ترکیب خود دارد که باید در نورپردازی اتاق‌ها در نظر گرفته شود. این نور آبی باعث می‌شود تا سطح تولید هورمون ملاتونین که در تنظیم خواب انسان‌ها نقش موثری دارد، افزایش پیدا کند. به دلیل همین بهتر است از رنگ‌های گرم در طراحی اتاق‌ها استفاده شود تا نور آبی خورشید را خنثی کند و همچنین اتاق‌ را به مکانی مناسب برای استراحت مسافران تبدیل کند.

مدیریت رنگ هتل

تاثیر نورپردازی در کاربری هتل ها

همانطور که اشاره شد، نورپردازی می‌تواند به دلایل مختلفی انجام شود اما آن چیزی که اهمیت بسیاری دارد، ایجاد تعادل میان دو مفهوم زیر است که باعث می‌شود تا نورپردازی هتل بسیار ایده‌آل باشد و میهمانان هتل بتوانند اقامتی سرشار از آرامش و لذت‌بخش را تجربه کنند.

  • تعادل میان طراحی نورپردازی و کاربری فضا
  • تعادل میان طراحی نورپردازی و معماری بنا

همانطور که نورپردازی فروشگاه شما نظر مشتریان را جلب میکند اولین چیزی که مسافران با ورود به هتل به آن توجه می‌کنند، زیبایی و جلوه‌های بصری فضاست که این مورد در کنار یک نورپردازی عالی و ایده‌ای می‌تواند باعث شود تا جذابیت هتل در نگاه مسافران دو برابر شود. ایجاد تعادل میان نورپردازی و کاربری فضا امری است که باعث می‌شود تا فضای هتل دلنشین‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

اگر در هتلی با معماری فوق‌العاده، نورپردازی به شیوه‌ای اصولی به کار برده نشود، فضای هتل زیبایی و جذابیتی که باید داشته باشد را از دست می‌دهد؛ به همین دلیل طراحان باید در نظر داشته باشند تا ریزکاری در  فضاها را به درستی به کار ببرند و آن‌ها را فدای زیبایی هتل نکنند.

لابی هتل

نورپردازی بخش ‌های مختلف هتل و اماکن اقامتی

نورپردازی بخش‌های مختلف هتل و اماکن اقامتی باید به صورت تخصصی و جداگانه مورد بررسی قرار گیرند. به عنوان مثال نورپردازی لابی هتل باید با نورپردازی که در اتاق‌ها انجام می‌شود تفاوت داشته باشد. این امر به دلیل آن است که لابی هتل، رستوران یا راهروهای هتل هر یک دارای استفاده‌های متفاوتی هستند و نورپردازی باید به گونه‌ای انجام شود که کاربرد هر بخش را برجسته کند.

در ادامه نورپردازی بخش‌های مختلف هتل و اماکن اقامتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع نورپردازی هتل

نورپردازی نمای ساختمان هتل

نورپردازی نمای ساختمان‌ در هتل ها با توجه به اینکه نمای ساختمان از چه سبکی پیروی می‌کند، می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال نمای ساختمان می‌تواند کلاسیک، مدرن یا ساده باشد. برای نورپردازی ساختمان از روش‌های متفاوتی مانند نورپردازی خشن، نورپردازی یک دست، نورپردازی داخل به خارج و… استفاده می‌شود. به عنوان مثال در نمای کلاسیک اغلب از المان‌های تزئینی بسیاری استفاده می‌شود و به همین دلیل بهتر از نورپردازی تاکیدی با استفاده از ال ای دی خطی با سبک خشن برای برجسته‌تر کردن المان‌ها و همچنین افزودن به ابهت ساختمان استفاده کرد.

ساختمان هتل

نورپردازی لابی هتل

لابی هتل اولین قسمت هتل است که مسافر با آن مواجه می‌شود؛ بنابراین نورپردازی و فضاسازی اصولی در این قسمت می‌تواند در انتخاب و همچنین جلب رضایت مشتریان نقش موثری داشته باشد. استفاده از نورهای گرم در لابی و همچنین چراغ‌های با شار نوری بالا برای خوشامدگویی می‌تواند حس گرم و صمیمی به میهمانان منتقل کند در این مورد بهترین انتخاب برای ما ال ای دی خودرنگ میباشد.

برای چشم‌نوازتر دیده شدن فضای لابی بهتر است از نور با درخشندگی بالا به طوری استفاده شود که اجسام به رنگ واقعی خود دیده شوند. نورپردازی تاکیدی در لابی هتل می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. به عنوان مثال می‌توان نورها را بر اجسام، تابلوها و حتی پذیرش لابی متمرکز کرد تا به این صورت توجه مسافران به این موارد بیشتر جلب شود.

نورپردازی لابی

نورپردازی راهرو هتل

در راهروهای هتل بهتر است از نورپردازی هدایت‌کننده استفاده شود تا به وسیله آن میهمانان را به مسیرهای منتهی به اتاق‌ها، آسانسور یا دیگر بخش‌های موجود در هتل راهنمایی کند. استفاده از نورهای گرم و کافی، می‌تواند حس امنیت در راهروها را به مسافران القا کند. برای این امر بهتر است از نورهای مخفی مانند: چراغ‌های هالوژن ال ای دی و ریسه‌های ال ای دی استفاده کنید.

نورپردازی راهرو

نورپردازی اتاق‌ های هتل

نورپردازی که در اتاق‌های هتل باید مورد استفاده قرار گیرد، باید با توجه به نیازها و سلایق مختلف و اصول نورپردازی اتاق کوچک باشد؛ بنابراین بهتر است از سبک‌ها و تکنیک‌های مختلفی در نورپردازی اتاق‌های هتل استفاده کرد. یکی از این سبک‌ها، نورپردازی موضعی است که در بسیاری از هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این نوع نورپردازی قسمت‌های مختلف اتاق مانند درب ورودی، میز توالت و آینه، کنار تخت، بالای صندوق امانت و… از نورپردازی مناسب استفاده می‌شود. جدای از تکنیک نورپردازی، بهتر است در اتاق‌های کوچک کنترل و خاموش و روشن شدن چراغ‌ها به صورت جداگانه لحاظ شود. این امر حداقل در دو قسمت درب ورودی و کنار تخت باید به صورت جداگانه در نظر گرفته شود. اما در اتاق‌های لوکس‌تر و بزرگ‌تر مانند سوئیت‌ها می‌تواند به صورت چند بخش عمومی در نظر گرفته شود.

نورپردازی اتاق هتل

رنگ نوری که در اتاق‌ها باید مورد استفاده قرار گیرد، بهتر است از خانواده رنگ‌های گرم باشد تا بتواند حس و حال صمیمی و همچنین آرامش را به میهمانان القا کند. برای نورپردازی اتاق می‌توانید از انواع تجهیزات روشنایی مانند: چراغ‌های توکار یا روکار، نورهای خطی، چراغ‌های ایستاده، آویزها و… با توجه به نوع معماری و طراحی اتاق استفاده کنید.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

سخن پایانی

نورپردازی اصولی و درست باعث می‌شود تا میهمانان از اقامت خود در هتل یا اقامتگاه راضی باشند. نورها اگر به صورت صحیح و در جای مناسب خود به کار گرفته شوند، می‌توانند در زیبایی فضای هتل و القای حس مثبت به مسافران و میهمانان نقش موثری داشته باشند. استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی که نور طبیعی روز را تقلید می‌کنند، در مقایسه با چراغ‌های زرد سنتی هم می‌تواند در مصرف انرژی نقش موثری داشته باشد و هم حس شادابی و آرامش را برای مسافران داشته باشد.

 

در ادامه میتوانید پر فروش ترین محصولات را مشاهده کنید : 

آداپتور 6 ولت 1 آمپر

آداپتور 12 ولت 5 آمپر

آداپتور 12 ولت 2 آمپر

علت افزایش ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ

علت افزایش ولتاژ منبع تغذیه سوئیچینگ

آموزش ساخت تابلو ال‌ای‌دی ثابت

آموزش ساخت تابلو ال‌ ای‌ دی ثابت

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *