استابلایزرها چگونه کار می‌کنند؟

استابلایزر یا ترانس وسیله‌ای بسیار حساس که نوسانات و میزان ولتاژ برق را تشخیص داده و تنظیم می‌کند.‌ اگر ولتاژ یک منطقه بالا یا پایین باشد، آن را تشخیص داده و سپس به لوازم متصل می‌شود تا بدون کمترین مشکلی نیاز مردم را مرتفع سازد. این دستگاه پرکاربرد یک تثبیت کننده ولتاژ است که از سوختن لوازم برقی منزل جلوگیری می‌کند. انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد که به صورت واحدهای تک یا سه فاز کار می‌کنند. در ادامه به عملکرد دستگاه استابلایزر پرداخته می‌شود.

چرا تثبیت ولتاژ برق ضروری است؟

تمامی تجهیزات و دستگاه‌ها دارای ولتاژ گسترده‌ای از برق هستند. گروهی مقدار برق بیشتری را می‌پذیرند و تعدادی هم میزان برق کمتری نیاز دارند. اگر این استابلایزرها نتوانند میزان برق مورد نیاز هر دستگاه را تنظیم کنند، آسیب‌های جدی به واسطه نوسان برق ایجاد می‌شود که شامل:

  • آسیب همیشگی یا سوختن تجهیزات
  • آسیب به عایق‌ها
  • افزایش اتصالی در کابل‌ها و تجهیزات
  • کاهش عمر لوازم
  • ناکارآمدی تجهیزات
  • کاهش عمر انواع موتور برقی

پس استابلایزر پایداری و ثبات ولتاژ برق، عملکرد طولانی مدت و دقیق تجهیزات و دستگاه‌ها را تعیین می‌کند. استابلایزر به مشتری اطمینان خاطر می‌دهد که نوسانات برق تاثیری بر روی لوازم برقی ندارد. این دستگاه‌ها مانند یک ضربه‌گیر عمل می‌کنند و در مواقع ضروری علاوه بر کنترل ولتاژ اقدام به قطع برق می‌کنند.

استابلایزرها چگونه کار می‌کنند؟

عملکرد اصلی استابلایزر

استابلایزر وسیله‌ای است که با کمک آن نوسانات شبکه‌های برق جبران می‌شود. در فصل تابستان زمانی که گرمای زیاد هوا از یک طرف و نیاز به روشنایی کافی در واحدهای مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی از سوی دیگر باعث افزایش مصرف برق می‌شود‌. در این حالت ولتاژ شبکه کاهش می‌یابد. کم‌ و زیاد شدن ولتاژ برق امری غیر قابل اجتناب است که دو روش برای جبران این کمبود در نظر گرفته شده ‌است. یکی از آنها استفاده از اتو ترانس است که دارای چندین سر با سیم پیچ ثانویه است. با توجه به اینکه کمترین جابجایی در جاروبک یا زغال می‌تواند نوسانات کم را جبران کند، اما با جا به جایی و‌ لغزش مکرر زغال ممکن است سیم پیچی دچار سوختگی شود.

گاهی شتاب اتو ترانس برای کنترل جهش‌های ناگهانی ولتاژ بسیار کند عمل کرده و خسارت‌هایی به همراه دارد. این ضعف‌ها کارشناسان را به انتخاب راه دیگری ملزم کرد که استفاده از استابلایزر است. استابلایزر  دارای توانمندی‌های زیر است:

  1. تثبیت دقیق ولتاژ خروجی و ورودی
  2. کارکرد مرتب و بدون استهلاک
  3. جبران سازی سریع نوسانات ناگهانی

این دستگاه مدرن علاوه بر کنترل ولتاژ خروجی، دارای عملکردی بدون فرسایش است و با شتاب زیادی برق را کنترل می‌کند.‌ این وسیله مهم می‌تواند ولتاژ ۶۵ را در کمتر از ۴ هزارم ثانیه جبران کند‌. این عملکرد از بروز خسارت‌های بسیار زیادی پیشگیری می‌کند.

مراحل کار استابلایزر

استابلایزر یک دستگاه کنترل و تثبیت ولتاژ است که برای تنظیم و  کنترل ولتاژ برق به مقدار ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • اندازه گیری میزان برق ورودی، استابلایزرها در ابتدا میزان برق ورودی را می‌سنجند و به دستگاه می‌دهند.
  • بررسی میزان ورودی، در این مرحله استابلایزر بررسی می‌کند که آیا ولتاژ برق به محدوده اصلی رسیده‌است؟
  • تنظیم ولتاژ خروجی، اگر میزان ولتاژ ورودی بیش از حد نیاز باشد. این دستگاه با کمک مکانیزم کنترلی، قابلیت تنظیم ولتاژ خروجی را دارد تا بتواند برای هر وسیله میزان ولتاژ مورد نیاز را برساند.
  • خروجی، پس از تنظیم ولتاژ خروجی، دستگاه با توجه به سیستم داخلی خود، میزان برق هر وسیله را به صورت خودکار منتقل می‌کند‌.

تمامی مراحل به صورت اتوماتیک رخ می‌دهد و استابلایزرها می‌توانند، میزان ولتاژ بالا را گرفته و تنظیم‌ کنند. این دستگاه‌ها پرکاربردترین لوازم به ویژه در بخش خانگی به حساب می‌آیند‌ و سالیانه از بروز میلیون‌ها تومان خسارت احتمالی جلوگیری می‌کنند.

نحوه کارکرد استابلایزر

چرا استفاده از استابلایزر ضروری است؟

استفاده از استابلایزرها امری ضروری و جدی است؛ زیرا هزینه و خسارت‌هایی که فقدان این دستگاه به بار می‌آورد، از هزینه پیشگیری بسیار بیشتر خواهد ‌بود.

یکی از اصلی‌ترین علت‌های خرابی لوازم برقی، قطع و وصل شدن برق یا نوسان است. بسیاری از آسیب‌های جدی با یک دستگاه استابلایزر قابل پیشگیری بوده و هزینه چندانی ندارد. بیشترین نیاز این دستگاه در بخش صنعت است که اغلب از کنترل کننده‌های خانگی کمک گرفته می‌شود. در کمپرسورها، دستگاه‌های چاپ و برش، تجهیزات پزشکی، دستگاه‌های بافندگی هم از استابلایزر کمک گرفته می‌شود‌. بیشترین نوع مصرف خانگی برای آپارتمان‌های مسکونی و اداری به صورت جداگانه و یا برای کل آپارتمان برای حفاظت از یخچال، کامپیوتر، کولر و تمامی لوازم برقی خانگی استفاده می‌شود.

  • استفاده برای بیمارستان‌ها، برای بخش‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن، سونوگرافی، اتاق عمل، یونیت دندانپزشکی
  • استفاده در اماکن صنعتی، چاپ‌خانه‌ها
  • استفاده عمومی، آسانسور و پمپ آب، تالارها، سالن نمایش
  • ایستگاه‌های مخابراتی، تلویزیون، ضبط ویدیو و رادیویی

 

مهم‌ترین کاربرد استابلایزرها

این دستگاه دارای کاربردهای زیادی دارد که شامل:

تثبیت برق شهری

برق شهری اغلب دارای نوسان است و ممکن است خطراتی به همراه داشته‌باشد. استفاده از استابلایزرها با ثبیت برق به میزان بسیار زیادی عمر لوازم خانگی را افزایش می‌دهد.

کاهش هزینه‌های مصرف برق

کاهش ولتاژ برق شهری موجب ایجاد اختلال در دستگاه‌های مصرف کننده الکتریکی می‌شود، با این اختلال موتور لوازم برقی گرم شده و میزان انرژی بیشتری مصرف می‌کند. با استفاده از استابلایزر از این روند جلوگیری شده و میزان برق کمتری مصرف خواهد شد.

 

محافظت در مقابل اتصال کوتاه و نوسانات لحظه‌ای

ممکن است به دلایلی نوسانات شدیدی در ورودی یا مدار دستگاه استابلایزر رخ دهد که این دستگاه بلافاصله و به صورت اتوماتیک برق خروجی را قطع کرده و از بروز حوادث برای هر دستگاهی پیشگیری می‌کند.

 افزایش‌ یا کاهش ولتاژ با کمک استابلایزر

برای بسیاری از لوازم بار ۲۲۰ لازم است، اما گاهی به دلیل نوسانات ولتاژ به ۱۸۰ می‌رسد، در این حالت استابلایزر وارد عمل شده و به دلیل عدم بروز حادثه ولتاژ را اصلاح کرده یا جریان را قطع می‌کند. تمامی این مراحل با توجه به عملکرد سیستم به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. حالت عکس هم ممکن است رخ دهد، یعنی میزان ولتاژ از ۲۲۰ بیشتر باشد که این دستگاه وارد عمل شده و جریان را متعادل کرده و یا قطع کند.

محافظت در برابر رعد و برق

گاهی امواج و نور رعد و برق به اندازه‌ای زیاد است که منجر به افزایش یا کاهش ولتاژ می‌‌شود، که استابلایزر آن را کنترل می‌کند.

نحوه کارکرد استابلایزر

ویژگی‌های مهم دستگاه استابلایزر

این دستگاه پرکاربرد دارای ویژگی‌هایی مانند:

  • دامنه اصلاح ولتاژ تا ۲۷۷ و ۴۳۰
  • دارای سیستم قطع جریان در صورت بروز اتصالی
  • داشتن سیستم قطع تک فاز
  • بی سر و صدا کار کردن
  • تست عایق بالای ۵ کیلو وات
  • قابل استفاده در تمامی محیط‌ها
  • دارای سیستم خنک کننده اتوماتیک
  • فن هوشمند برای تمامی مدل‌ها
  • استفاده از فیلتر جهت جلوگیری از نویز

سخن پایانی

استابلایزر وسیله‌ای ضروری و حساس در کنترل ولتاژ برق است. با توجه به اینکه برق بخش جدا نشدنی زندگی است، ممکن است خطراتی به همراه داشته‌باشد‌. افزایش یا کاهش میزان ولتاژ هر ساله خسارت‌های زیادی به همراه دارد. استابلایزر با کنترل و تنظیم برق از این حوادث پیشگیری می‌کند. یعنی میزان برق مورد نیاز را سنجیده و میزان زیاد یا کم آن‌ را کنترل می‌کند. این وسیله حساس در منازل، مدارس، ادارات، بیمارستان‌ها و تمامی مراکز اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین مزایای آن افزایش عمر دستگاه‌ها، کنترل مصرف برق، جلوگیری از بروز حوادث جانی را می‌توان نام برد‌‌. دستگاه استابلایزر مانند یک ضربه گیر میزان کاهش یا افزایش ولتاژ شهری را جبران کرده و گاهی به صورت اتوماتیک برق را قطع می‌کند.برای خرید و مشاوره در مورد استابلایزرها می توانید از طریق شماره های درج  شده در سایت ایران آداپتور با ما ارتباط برقرار کنید.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *