انواع استابلایزر + کاربرد و عملکرد آنها

انواع استابلایزر کاربرد و عملکرد آنها

همانطور که در مقالات دیگر این سایت توضیح دادیم استابلایزر وسیله ای ضروری برای لوازم الکترونیکی حساس بوده و از نیم سوز شدن و یا بدتر از آن از سوختن لوازم الکتریکی جلوگیری می کند. این وسیله برای افراد با مشاغل حساس و یا دستگاه های الکترونیکی حساس بسیار ضروری می باشد و نبود آن باعث ایجاد مشکل و به بار آمدن خسارات زیادی می شود.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر دستگاهی الکترونیکی بوده که در صورت نوسان جریان برق ، برق را تثبیت می کند و جریان برقی ثابت را برای لوازم الکترونیکی فراهم می کند تا جلوی آسیب رسیدن به لوازم الکترونیکی از طریق نوسان ولتاژ جلوگیری کند . این وسیله برای تجهیزات الکتریکی در خانه ها مانند دستگاه های خانگی چون یخچال، لباس شویی ،کولر گازی ،تلویزیون، لوازم صوتی و تصویری ، و محل کار و مشاغل اجباری هستند و جلوی خسارات بیشتر را می گیرند.در واقع این دستگاه در صورتی که ولتاژ برق افزایش داشته باشد و بالای 220 ولت برود جریان برق را پایین آورده و اجازه نمی دهد که ولتاژ دستگاه های برقی از 220 ولت بیشتر یا کمتر شود. به همین دلیل وسایل برقی می توانند بدون هیچ آسیبی به کار خود ادامه دهند.

انواع استابلایزرها بر اساس بازه ولتاژ ورودی

استابلایزر ها بر اساس بازه ولتاژ ورودی به دو دسته استابلایزر های تک فاز و استابلایزر های دو فاز تقسیم می شوند که در ادامه درباره عملکرد و کاربرد هرکدام توضیح خواهیم داد .

استابلایزر تک فاز

استابلایزر یا تثبیت کننده برق تک فاز برای وسایل برقی خانگی و اداری مثل کولر، یخچال، تلویزیون و غیره به کار برده می‌شود و در انواع رله ای، سروو موتوری و استاتیکی یافت می‌شود. رله ای سرو موتوری و استاتیکی انواع استابلایزر بر اساس تکنولوژی ساخت هستند که در ادامه راجع به آن ها توضیح بیشتری خواهیم داد.

استابلایزر سه فاز

استابلایزرهای برق سه فاز برای مصارف پزشکی و دستگاه های بیمارستان مثل سی تی اسکن و ام آر آی که نیاز به ولتاژ برق بالا دارند استفاده می‌شود. به دلیل اینکه استابلایزر سه فاز نیاز به ترانس قوی دارد فقط در دو نوع سروو موتوری و استاتیکی یافت می‌شود. با قرار دادن یک دستگاه استابلایزر در ورودی برق به محل مورد نظر می‌توانیم کلیه لوازم برقی و سیم کشی‌های داخلی را دربرابر اختلالات برق شهری بطور کامل حفاظت نمائیم. در ضمن وجود استابلایزر سه فاز سروو موتوری مخصوصاً در مناطقی که دارای برق ضعیف‌تر می‌باشند تا ۲۵% هزینه‌های محاسبه شده در قبض برق را کاهش می‌دهد.

انواع استابلایزر کاربرد و عملکرد آنها

انواع استابلایزر بر اساس تکنولوژی ساخت

انواع استابلایزر برق بر اساس تکنولوژی ساخت نیز به سه دسته استابلایزر رله ای استابلایزر استاتیکی و استابلایزر سروو موتوری تقسیم می شود در واقع ساخت استابلایزر ها تنها به سه تکنولوژی خلاصه می شود و تنها به این سه روش می شود استابلایزری ساخت که هرکدام از این سه روش مربوط به یک عملکرد خاص نیز هستند و برای مصارف خاصی استفاده می شوند .

استابلایزر رله ای

یکی از انواع استابلایزر مدل رله ای است که به ترانس اتوماتیک نیز معروف است. در این سیستم یک ترانس با استفاده از چند رله که سر‌های خروجی سیم پیچ‌ها را متناسب با ولتاژ برق شهر تعیین می‌کند، برق را به صورت پله‌ای اصلاح می‌کند.استابلایزر رله‌ای را در جاهایی که برق به صورت لحظه ای نوسان می کند بهتر است از این نوع استابلایزر رله ای استفاده شود زیرا این نوع از دستگاه حفاظتی خیلی سریع و در حد کسری از ثانیه نوسانات جریان برق را تنظیم می‌‌کند و به این صورت مانع از رسیدن آسیب به لوازم الکترونیکی می‌شود.

استابلایزر رله ای برای محافظت از چراغ ها و لامپ ها و منابع روشنایی کاربرد دارد و همچنین برای محافظت از انواع سیستم های حفاظتی و کنترلی از استابلایزر رله ای بیشتر استفاده می شود زیرا این وسایل برقی به صورت مداوم به برق متصل هستند و نوسانات برق باعث آسیب جدی و خسارات زیادی به آنها می شود. استابلایزرهای رله قابلیت کنترل دستی و تنظیم دقیق ولتاژ را ندارند و بیشتر  برای کاربردهای خانگی و کوچک استفاده می‌شوند. این نوع استابلایزرها نیز به صورت خودکار عمل می‌کنند و در صورت وجود نوسانات در ولتاژ ورودی، ولتاژ خروجی را تنظیم می‌کنند.استابلایزر های رله ای دارای دقت پایین تری از دو نوع دیگر هستند و برای مصارف صنعتی و حساس توصیه نمی شوند.

استابلایزر سروو

به این مدل استابلایزر خودکار هم گفته می‌شود. ساختار این دستگاه بدین شکل است که در این مدل یک ترانس به شکل حلقوی وجود دارد. جایگزین رله یک بازوی جاروبک است و به کمک آن نوسانات ولتاژ برق که  بر روی ترانس و به شکلی کاملا هوشمندانه کنترل می‌شود، تنظیم می‌گردد. در این نمونه اصلاح افت یا افزایش ولتاژ برق شهر در بازه‌ی بسیار کمتری (۳ ولت) و با دقت خیلی بیشتری انجام میگیرد، ولی به خاطر سیستم مکانیکی که دارد از سرعت کمتری نسبت به نمونه رله‌ای بهره میبرد که این امر موجب میگردد از استبیلایزر سرو موتوری در محل‌هایی که ولتاژ برق شهر به صورت دائمی بالاتر از حد مجاز یا پایین‌تر از آن باشد و نوسانات بصورت پله ای نیست ، استفاده شود زیرا همانطور که گفتیم این استابلایزر از دقت بیشتری برخوردار است.

استابلایزر استاتیکی

در این نوع استابلایزر یا تثبیت کننده استاتیک که نسبت به دو نوع قبلی بسیار سریع تر و دقیق تر است، یک کانورتر الکترونیکی وجود دارد که ولتاژ برق را به اندازه مورد نیاز تغییر می‌دهد. میکروپروسسور موجود در استابلایزر استاتیکی به هنگام تشخیص نوسان برق پیامی را به کانورتور الکترونیکی می‌فرستد. در آنجا ولتاژ مورد نیاز ساخته و به ترانس فرستاده می‌شود. به این شکل استابلایزر استاتیکی می‌تواند ولتاژ برق را تنظیم کند.

انواع استابلایزر کاربرد و عملکرد آنها

انواع استابلایزر بر اساس کاربرد

انواع استابلایزر از نظر کاربرد به دو دسته استابلایزر های خانگی و استابلایزر های صنعتی تقسیم می شوند که استابلایزر های صنعتی از دقت بالایی برخوردار بوده و از مدل خانگی آن حساس تر هستند.

استابلایزر های مصرف خانگی

استابلایزر های خانگی خود نیز به چند دسته تقسیم می شوند که توان خروجی آن ها باهم متفاوت می باشد.

  • استابلایزر خانگی 4 کیلو وات: توان خروجی این نوع تنظیم کننده ولتاژ برق حدود 20 آمپر است. این مدل تثبیت کننده ولتاژ برای محافظت از یخچال و فریزر، کولرهای آبی، تلویزیون کاربرد دارد.

 

  • استابلایزر خانگی 8 کیلو وات: توان خروجی این نوع استابلایزر حدود 32 آمپر است. این نوع نیز برای حفاظت از انواع لوازم برقی خانگی مناسب است.

 

  • استابلایزر خانگی 10 کیلو وات: توان خروجی این نوع تنظیم کننده حدود 40 آمپر است. این دستگاه چون دارای قدرت بیشتری است برای مکان‌های بزرگتر که مصرف برق بالاتری دارند استفاده می‌شود.

انواع استابلایزر کاربرد و عملکرد آنها

استابلایزر های صنعتی

این نوع استابلایزر ها کاربردهای سنگین تر و پیچیده تری دارند و  دارای حساسیت بالاتری می باشند به همین دلیل برای کاربرد های صنعتی و مهم تر استفاده می شوند ، در کارخانه ها با وجود تجهیزات سنگین و گران قیمت، لزوم استفاده از استابلایزر صنعتی بیش از پیش حس میشود؛ چرا که هیچ کدام از این دستگاه های صنعتی شامل گارانتی آسیب بر اثر نوسان ولتاژ نیستند. استابلایزرهای صنعتی عموما سه فاز بوده و در توان های مختلف ارائه می شوند. بهترین تکنولوژی آن مدل سوئیچینگ و رله ای می باشد

بیشتر کاربرد یک استابلایزر صنعتی برای کارگاه ها، صنایع، گلخانه ها و تجهیزات کارخانجات استفاده می شود که شامل دستگاه های CNC ، اسانسور ها، دستگاههای تولید یا برش و چاپ و … می باشد. که از برق سه فاز جهت تامین انرژی وسایل برقی خود استفاده می­کنند.

سخن آخر

در مقاله بالا انواع استابلایزر را بر اساس توان خروجی ، کاربرد و تکنولوژی ساخت و همچنین کاربرد و نحوه کارکرد هرکدام را بررسی کردیم . اما اگر هنوز برای خرید یک استابلایزر مناسب سردرگم هستید و در انتخاب خود شک دارید کافیست از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در ایران آداپتور تماس حاصل نمایید و از آن ها بخواهید تا بر اساس نیاز شما بهترین استابلایزر ها را پیشنهاد دهند.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *