استابلایزر خانگی بهتر است یا محافظ برق؟

استابلایزر خانگی بهتر است یا محافظ برق؟

صنعت برق از جمله صنایع بزرگ و مهم است که با در نظر داشتن خطرات آن به جهت ایجاد ایمنی مطابق با استانداردها از تجهیزات و وسایل کاربردی استفاده می‌شود. استابلایزر خانگی و محافظ برق نیز جزو تجهیزاتی هستند که در این صنعت مورد استفاده بوده و ایمنی وسایل برقی مختلف را تامین می‌کنند. در واقع عملکرد این دو در راستای محافظت از وسایل الکتریکی است تا در مواقع مختلف که در ورودی جریان برق اختلال یا نوسان ایجاد می‌شود، بتواند آن را کنترل و مانع آسیب به لوازم برقی شود. اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که نمی‌دانید استابلایزر خانگی بهتر است یا محافظ برق بهتر است تا پایان با ما باشید.

استابلایزر خانگی چیست؟

استابلایزر یک دستگاه تثبیت‌کننده ولتاژ است که می‌تواند ولتاژ برق ورودی را تنظیم کرده و از آن به صورت پایدار استفاده کند. این وسیله که معمولا در بین مردم با نام ترانس اتوماتیک یا ترانس افزاینده شناخته می‌شود مورد استفاده برای تمامی لوازم صنعتی و برقی  خواهد بود و با قرار گرفتن در مسیر جریان برق مانع بروز نوسانات و پرش‌های ناگهانی برق سه فاز و برق شهری می‌شود.

در واقع این محافظ هوشمند دارای سیستم میکروپروسسور است و قادر خواهد بود ولتاژ ورودی را اندازه‌گیری و در نهایت، آن را هنگام کاهش یا افزایش میزان ولتاژ تشخیص دهد و عملکرد مناسبی برای تصحیح آن به نمایش بگذارد. در واقع این وسیله جریان برق را دریافت کرده و با کنترل میزان آن ولتاژ مناسب لوازم برقی خانگی را انتقال می‌دهد. استابلایزرها در دو نوع خانگی و صنعتی موجود هستند که با توجه به نیاز شما می‌تواند در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها یا منازل مورد استفاده قرار گیرد.که میتوانید از این سایت خریداری کنید .

همچنین وبسایت ایران آداپتور موجودی کاملی ازبرند های مختلف آداپتور لپتاپ را دارا است که درصورت تمایل میوانید از طریق منو قسمت شارژر نسبت به خرید شارژر لپ تاپ مورد نیاز خود اقدام کنید.

انواع استابلایزر خانگی

انواع استابلایزر خانگی

همان‌طور که می‌دانید همه دستگاه‌ها و تجهیزات الکتریکی برای طیف گسترده‌ای از ولتاژ طراحی و تولید می‌شوند. در واقع با توجه به حساسیت، محدوده و محیط مورد استفاده تجهیزات برای آن‌ها مقادیر مشخصی در نظر گرفته خواهد شد و شامل انواع مختلفی هستند. بدین معنی که برخی از این تجهیزات تنها قادر به تحمل ولتاژ +۱۰ درصد هستند. این در حالی است که بعضی دیگر +۵ درصد یا کمتر از آن را متحمل می‌شوند.

نوسانات ولتاژ که با کاهش یا افزایش همراه است شامل سیم‌کشی معیوب، گسل‌های الکتریکی، روشنایی و… هستند که می‌تواند به برق و لوازم خانگی آسیب وارد کند؛ از این رو می‌توان از انواع استابلایزرها به منظور پیشگیری از آسیب‌های احتمالی استفاده کرد که در انواع مختلف وجود دارد و هر کدام مناسب و مختص به یکی از لوازم خانگی خواهند بود.

  • استابلایزر خانگی با قابلیت ۵ کیلو وات و خروجی جریان ۲۰ آمپر
  • استابلایزر خانگی ۸ کیلو وات دارای خروجی جریان ۳۲ آمپر
  • استابلایزر خانگی ۱۰ کیلو وات با خروجی جریان ۴۰ آمپر

کاربردهای دستگاه استابلایزر

ترانس یا همان استابلایزر خانگی با توجه به نوع نیاز شما دارای انواع گوناگون و البته کاربردهای مختلفی است. هر چند که این دستگاه در انواع مختلف وجود دارد اما هدف همه آن‌ها یکی خواهد بود؛ بنابراین هر کدام از آن‌ها به منظور تثبیت ولتاژ و افزایش کیفیت و عمر لوازم الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید هر نوع از استابلایزرها مختص به یکی از وسایل برقی است که در منازل به صورت مداوم استفاده خواهند شد.

اما کاربرد‌های این دستگاه ضروری و پرمصرف شامل موارد زیر خواهد شد:

  • مصارف خانگی: استابلایزر در آپارتمان‌های مسکونی و اداری کاربرد فراوانی دارد و از آن به صورت مجزا یا کلی به منظور محافظت از وسایلی مانند یخچال، کولرگازی، کولر آبی، تلویزیون، کامپیوتر و… استفاده خواهد شد.
  • محیط‌های درمانی: در محیط‌هایی مثل بیمارستان یا کلینیک‌ها نیز این دستگاه کاربرد مهمی دارد و برای حفاظت از دستگاه‌های مختلف الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • محیط‌های صنعتی: از دیگر کاربردهای استابلایزر می‌توان به محیط‌های صنعتی که دستگاه‌های کوانتومتر، بسته‌بندی، چاپ و… در آن استفاده می‌شود و نیاز به حفاظت در برابر نوسانات برقی دارند اشاره کرد.
  • مصارف عمومی: تالارها، سالن‌های نمایش، پمپ آب، آسانسور و… از دیگر مواردی است که عموما از این دستگاه استفاده خواهند کرد.

علاوه بر مواردی که بیان شد ترانس‌ها در ایستگاه‌های رادیویی، تلویزیونی، مخابراتی نیز کاربرد قابل توجهی دارد.

کاربردهای دستگاه استابلایزر

کدام بهتر است؟ استابلایزر خانگی  بهتر  یا محافظ برق؟

استابلایزر و محافظ برق محصولاتی هستند که با توجه به اهمیت تکنولوژی و ایمنی دستگاه‌های مختلف، کاربرد بسیاری داشته و همواره تولید و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. هر دو محصول از قابلیت‌های فراوانی برخوردار بوده و در صنعت برق نقش قابل توجهی دارند. با وجود قابلیت‌ها و کاربردهای فراوانی که دارند ممکن است برخی کاربران به دلیل این که به درستی نمی‌دانند. استابلایزر بهتر است یا محافظ برق، انتخاب مناسبی نداشته باشند.

البته همه ما می‌دانیم که محافظ به نوعی دارای کارکرد ابتدایی است. در حالی که استابلایزر به عنوان یک تثبیت‌کننده و تقویت‌کننده ولتاژ یک سیستم هوشمند شناخته می‌شود. پس با توجه به این که این محصول قادر است نوسانات و جریان برق را کنترل و از قطع شدن برق جلوگیری کند باید گفت استابلایزر دارای تکنولوژی عالی و کارایی بیشتری نسبت به محافظ است.

نکته مهم دیگری که در مورد این دو وسیله  وجود دارد، این است که در صورت خرابی یا سوختن و مشکلات دیگری که موجب نقص در استابلایزر شود، می‌توان آن را تعمیر کرد. در حالی که تعمیر محافظ برق تا حدودی غیرممکن بوده و در واقع ارزش ندارد. اما برای این که دقیق‌تر دریابیم که کدام یک از این محصولات بهتر هستند لازم است با تفاوت‌های این دو آشنا شده و آن‌ها را با هم مقایسه کنید تا بتوانید به صحت موضوع پی ببرید.

محافظ برق

تفاوت استابلایزر خانگی با محافظ برق

دو دستگاه استابلایزر و محافظ برق اگر چه برای یک هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما باید بدانید از جمله تجهیزات پرمصرف و کاربردی هستند که از نظر ساختار، شکل ظاهری، عملکرد و کیفیت کارکرد کاملا متفاوتی دارند. برخی از تفاوت‌ها میان دو دستگاه ترانس و محافظ را بیان خواهیم کرد تا ضمن مقایسه آن‌ها دریابید که کدام یک عملکرد مناسب‌تری دارد.

  1. محافظ در مقابل نوسانات و تغییرات بیش از حد ولتاژ واکنش نشان داده و جریان برق را قطع می‌کند. بعد از قطع برق و تاخیر مختصر و بعد از ثبات ولتاژ، مجددا آن را وصل می‌نماید. در حالی که استابلایزر هیچ گونه قطعی برق را در دستگاه به وجود نیاورده و قادر است ولتاژ و تغییرات آن را به صورت پایدار به دستگاه مورد نظر انتقال دهد. پس ترانس با عملکرد مناسب و قوی طول عمر دستگاه را تضمین و راندمان آن را کنترل می‌کند.
  2. دومین تفاوت و تمایز این دو دستگاه در قدرت مقاومت آن‌هاست. استابلایزر از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و به همین منظور معمولا برای وسایل برقی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی محافظ برق به عنوان یک وسیله محافظتی برای وسایل جزئی کاربرد بیشتری دارد.
  3. استابلایزر خانگی در مصرف برق نیز نقش موثری دارد و می‌تواند در کاهش میزان مصرف و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه‌ها عملکرد مناسبی داشته باشد. این دستگاه برای مصارفی که دارای ولتاژ برق ضعیف هستند مناسب خواهد بود.
  4. عملکرد این دو نیز با هم متفاوت است. در واقع استابلایزر از سوختن یا نیم سوز شدن وسایل الکتریکی جلوگیری می‌کند. اما محافظ برق اگر چه به عنوان وسیله حفاظتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی نمی‌تواند به صورت کامل از دستگاه و لوازم الکتریکی در برابر نوسانات محافظت کند.

محافط برق خانگی

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره کردیم نوساناتی در ولتاژ برق به هر دلیلی ایجاد خواهد ‌شد و می‌تواند لوازم خانگی و به‌طور کلی لوازم برقی را در معرض آسیب قرار دهد؛ از این رو به منظور حفاظت از آن‌ها و کنترل ولتاژ و جریان برق از تجهیزاتی مثل استابلایزر و محافظ برق استفاده می‌کنند. استفاده از این دو محصول پرکاربرد با توجه به عملکردی که دارند بسیار ضروری بوده و باید در انتخاب آن‌ها برای محافظت از وسایل الکتریکی مختلف توجه لازم را داشته باشید. در این مطلب در سایت ایران آداپتور ضمن آشنایی شما با استابلایزر خانگی و نکات مربوط به آن سعی کردیم تفاوت آن را با محافظ برق بیان تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

 

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *