نورپردازی محیط اداری چگونه انجام میشود؟

اگر در محل کارخودتان ، یک فروشگاه و یا یک فضای اداری وارد شوید و انرژی خوبی دریافت کنید و یا بلعکس از حضور در یک محیطی احساس کسل کننده ویا خسته کننده ای داشته باشید ، صرف نظر از عوامل شخصی نورپردازی آن فضا از جمله مهم ترین دلایل این احساس شماست ، بنابراین نورپردازی دفتر کار و فضاهای اداری تاثیر مستقیمی بر میزان انرژی شما میگذارد.

شما میتوانید در باره ی تاثیر نور بردازی بر بدن و احساسات بیشتر مطالعه کنید.

در این مقاله از سایت ایران آداپتور خواهیم دانست که به طور کلی نورپردازی قاعده و قانون خاصی دارد ، که نورپردازی محیط کار و ادارات هم از این قاعده جدا نیست . با نور پردازی مناسب در یک محیط کار علاوه بر بالا رفتن عملکرد کارمندان و دادن جلوه خاص به فضا ، در هزینه  برق هم میتوان صرفه جویی کرد .

قواعد نورپردازی محیط کار به پارامتر های خاصی مانند ، کاربری فضا ، باز یا بسته بودن فضا ، مدت زمان استفاده از فضا ، راحتی بصری ، رفاه و امنیت افراد بستگی دارد.

نورپردازی فضای کار

انواع منبع تغذیه مورد نیاز : خرید پاور سوئیچینگ | آداپتور | آداپتور POE

انواع منابع نور پردازی :

نور به دو صورت طبیعی و غیر طبیعی  تامین میشود ، به واسطه پیشرفت تکنولوژی سیستم های زیادی در جهت نورپردازی بهتر یک فضا وجود دارد که از جمله رایج ترین آنها میتوان به چراغ های سقفی تو کار و رو کار ، ریسه شلنگی ، لامپ ال ای دی از نوع SMD و COB اشاره کرد همچنین استفاده از لامپ LED و لامپ کم مصرف، مزایای زیادی دارد همچنین امروزه با بهره گیری از ترکیب نورطبیعی و غیر طبیعی جلوه های بصری ویژه ای میتوان در فضای کاری خلق نمود .

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

قبل از خرید ال ای دی نواری نیاز است بدانید : نکات مهم و جالبی که قبل از خرید ال ای دی نواری باید بدانید

انواع نورپردازی اداری :

نور پردازی های اداری انواع مختلفی دارند با بهره گیری درست از سیستم نورپردازی نوین میتوان محیط انرژی بخشی خلق کرد. انواع نورپردازی های اداری عبارتند از :

نورپردازی عمومی یا حسی

منظور از نور پردازی عمومی ، نورپردازی کلی یک فضای کاری میباشد . به بیان دیگر نور پردازی یک محیط کاری که در آن اکثر کارمندان حضور دارند را نورپردازی عمومی میگویند ، بنابراین استفاده از منابع نوری به صورت سقفی و تو کار با بهره گیری از منبع نور طبیعی میتواند تاثیر خود را در عملکرد و روحیه هر کارمند نشان دهد.

  نورپردازی موضعی یا وظیفه ای

علاوه بر نور پردازی عمومی برای فضای کلی اداره ، نور پردازی موضعی یا وظیفه ای برای یک محیط مخصوص به منظور تقویت نور در آن محیط برای بالا بردن دقت و توجه استفاده میشود .

این نوع نور پردازی رنگ متفاوتی نسبت به نورپردازی عمومی دارد و روشن یا خاموش بودن منبع نوری تأثیری بر روی نورپردازی کلی و عمومی مجموعه ندارد، علاوه بر این به متفاوت به نظر رسیدن و جلب توجه کردن یک محیط خاص کمک میکند. این نوع نورپردازی میتواند یک چراغ مطالعه ، لامپ های هالوژن ، آباژور و ریسه نواری در یک قسمت از فضا باشد.

بیشتر بخوانید :تفاوت لامپ ال ای دی با هالوژن چیست؟

نورپردازی تأکیدی

این نوع نورپردازی مختص نمایش دادن بهتر و تاکید بر یک شی مخصوص ، نمای دیوار خاص و یا یک تابلو خاص و لوح بکار میرود . وظیفه این نوع سیستم نوری بازتاب و تقویت نور برای بهتر دیده شدن جزئیات رنگی و بصری یک ناحیه خاص است که یکی از مهم ترین بخش ها در معماری و دکوراسیون محسوب می شوند.

این نوع نورپردازی عموما به صورت زاویه دار است و اغلب با زاویه 30 درجه و با یک فاصله مشخص از شی مورد نظر قرار میگیرد.

 

نورپردازی تاکیدی

خرید شارژر ، شارژر لپ تاپ و شارژر لیتیومی با ضمانت از ایران آداپتور

 

نورپردازی یکنواخت

در این نوع سیستم نورپردازی ، نور برخلاف نورپردازی تاکیدی به صورت منظم و یکدست در فضا پخش میشود

نورپردازی غیر مستقیم :

انواع نورپردازی هایی که معرفی کردیم به صورت مستقیم اعمال میشوند . در این بخش به معرفی نور پردازی غیر مستقیم میپردازیم .این نوع نورپردازی مناسب برای سقف ها میباشد که در جایگاه مخصوص قرار میگیرد و نور سقف را تامین میکند بدون آنکه خود منبع نور مشخص باشد . اصولا این نوع نورپردازی با ال ای دی های نواری استفاده میشود .

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

نورپردازی سقف

بیشتر بخوانید : ایده های کاربردی برای نور پردازی فروشگاه ها 

 

 اکنون با دانستن انواع منابع نورپردازی و انواع نورپردازی های مختلف باید اطلاعات کاملی را در زمینه رنگ و دمای نور ها بدانیم :

رنگ نور:

امروزه با پیشرفت تکنولوژی لامپ ها دارای نورهایی با طیف رنگی وسیع هستند. که باید با دانستن کارایی هرکدام از رنگ ها و تاثیر آن بر افراد نوع آن را انتخب کنیم به دلیل اینکه انتخاب رنگ نور مناسب سبب افزایش کارایی و بهبود عملکرد کارکنان می شود. باید توجه داشت که استفاده از چندین رنگ متفاوت در یک محیط کاری نه تنها کمکی به جذابیت محیط نمیکند بلکه باعث خستگی چشم افراد نیسز میشود . بنابراین کافیت از یک سبک رنگی پیروی کنیم از آنها استفاده کنیم .

دمای نور:

نور ها به دو دسته سرد و گرم تقسیم میشوند . نورهای گرم همچون لامپ آفتابی، باعث ایجاد آرامش در محیط می شوند. در مقابل، نورهای سرد  افراد را دچار استرس و اضطراب و عصبانیت بیشتری می‌كند و از خواب آلودگی جلوگیری می کنند. استفاده از لامپ هایی با رنگ نور طبیعی و سفید، برای نورپردازی فضای اداری پیشنهاد می شود.

دمای نور

با دانستن تمامی نکات ذکر شده در صورتیکه اصول کلی نور پرازی را رعایت نکنیم نورپردای خوبی در میط کاری نخواهیم اشت پس این بخش را از دست ندهید :

اصول كلی نورپردازی محیط کار:

  • سعی کنید از چراغ هایی با ظاهر زیبا و هنری استفاده کنید
  • از چراغ هایی با دمای رنگ مشابه استفاده کنید ، استفاده از چراغ ها با دمای متفاوت تاثیر منفی بر نورپردازی دارد
  • برای نورپردازی فضاهای اداری باید به ساعات كاری و محدوده استفاده از این فضا دقت شود
  • برای نورپردازی اداری در ساختمان‌های عریض و متراژ بالا باید نور مصنوعی را در وسط ساختمان و مکان‌هایی که از پنجره‌ها فاصله بیشتری دارند، متمركز گردد
  • به جهت جغرافیایی پنجره‌ها دقت كرد و بر اساس زاویه تابش نور طبیعی برای میزهای كار روشنایی در نظر گرفت

نتیجه گیری :

برای طراحی یک نورپردازی درست و اصولی علاوه بر استفاده از منابع نوری باکیفت و مناسب باید قواعد آن را نیز رعایت کرد. دانش نورپردازی میتواند به در امر بالاتر بردن سطح کیفی بهره بردن از فضای مربوطه کمک کنید بنابراین اگر در محیط کاری خود اساس خستگی دارید حتما در ابندا به نورپردازی اصولی آن بپردازید .جهت خرید تمامی موارد گفته شده در مقاله میتوانید از سایت ایران آداپتور اقدام نموده و با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

 

 

محصولات مرتبط: ال ای دی | ال ای دی اوالLED کلاهی | ال ای دی خطی

مقالات مرتبط : نورپردازی نمای ساختمان با ال ای دی نواری لامپ هالوژن ال ای دی چیست ؟ 

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

5 نظر در "نورپردازی محیط اداری چگونه انجام میشود؟"
  • سلام به نظرم به این مورد هم اشاره کنید که نورپردازی عامل اصلی دیرتر خسته شدن کارمندان محیط اداری میشه

    • سلام دوست عزیز بله کاملا درسته در قسمت تاثیر نور بر بدن و احساسات کاملا اشاره کرده ایم

    • سلام دوست عزیز. بله ال ای دی درحال حاضر از لحاظ کیفیت نور از استاندارد بالایی برخورداره. ممنون از نظرتون

    • سلام وقت بخیر
      چشم در مطالب بعدی بهش اشاره میکنیم

  • […] میدانستید علاوه بر اتاق خواب ، نورپردازی محیط اداری هم از اصول مهمی برخورد ار است […]

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *