لامپ هالوژن ال ای دی چیست؟

لامپ هالوژن ال ای دی یک لامپ کم مصرف است که از رشته‌های تنگستن درون یک محفظه تشکیل شده است. میزان نور این لامپ به دلیل استفاده از فناوری و تکنولوژی روز، برابر و یا حتی بیشتر از لامپ‌های رشته ای است. این لامپ برای نورپردازی و روشنایی محیط و مکان های خاص کاربرد دارد و دارای انواع متنوعی مانند لامپ هالوژن سقفی است. همچنین انواع لامپ به صورت رنگی نیز تولید می‌شوند که باید با استفاده از هالوژن مورد نیاز پر شود. عدم هالوژن کافی موجب سیاه شدن رنگ لامپ در هنگام سوختن می‌شود و همچنین افزایش میزان هالوژن موجب شکستن لامپ خواهد شد.

شما میتوانید در این بخش دلایل رایج سوختن لامپ های ال ای دی را بخوانید.

یکی از دلایل پر کردن لامپ ال ای دی با هالوژن، تطابق مقدار تبخیر رشته‌های تنگستن لامپ با میزان ولتاژ است. چون با افزایش ولتاژ میزان تبخیر نیز طبیعتا زیاد می‌شود و در صورت افزایش یا کاهش میزان هالوژن مشکلاتی ایجاد خواهد شد. تنگستن بخار شده‌ای که روی رشته قرار می‌گیرد، تنها عاملی است که موجب افزایش طول عمر لامپ خواهد شد.

هالوژن

جهت خرید  شارژر ، شارژر لپ تاپ و شارژر لیتیومی ، آداپتور کلیک نمایید.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

تاریخچه لامپ هالوژن

قبل از اختراع لامپ هالوژن ال ای دی، افراد زیادی برای ساخت آن اقدام کرده بودند که به دلایلی مانند سیاه شدن لامپ، موفق به تکمیل اختراع خود نشده بودند. اما سرانجام در سال 1955 دو نفر به نام‌های فردریش و وایلی توانستند این لامپ را اختراع و به ثبت برسانند و ورود رسمی این لامپ در بازار در سال 1959 اتفاق افتاد. مسلما کیفیت لامپ‌های اولیه با کیفیت تولیدات امروزی قابل مقایسه نیست و از کیفیت پایین‌تری برخوردار بوده اند. در ابتدا این نوع لامپ‌ها دارای وزن بیشتری بودند که در دهه‌های بعدی این مشکل نیز تا حد زیادی برطرف شد.

در آن سال‌ها تکنولوژی به کار رفته در این لامپ‌ها در سطح پایین تری نسبت به امروز قرار داشت. امروزه با طی کردن روند تکاملی، لامپ‌های ال ای دی با کیفیت و قدرت نوردهی بیشتری تولید شده اند که به عنوان نورپردازی فوق کم مصرف شناخته شده است.و به همین دلیل نورپردازی برخی محیط ها میتواند امر مهمی در جذابیت آن داشته باشد از این رو میتوانید به مراجعه قسمت ایده های کاربردی برای نورپردازی مغازه و فروشگاه  در طراحی محیط کاری خود کوشا باشید.

هالوژن

 

نحوه تولید نور لامپ هالوژن چگونه است؟

لامپ هالوژن ال ای دی در واقع همان لامپ‌های رشته ای هستند که با پیشرفت بسیار چشمگیری همراه بوده اند. به همین دلیل نحوه کار و نوردهی این دو نوع لامپ نیز تا حدودی به یکدیگر شباهت دارد. به عنوان مثال برای روشن کردن لامپهای هالوژنی و رشته ای، جریان الکتریسیته باید از طریق پریز به تنگستن وارد شود و با داغ شدن آن، نور تولید می‌شود. تنها تفاوت این دو لامپ در محل قرار گیری رشته های تنگستن است به گونه ای که در یک کپسول کوارتزی این رشته ها قرار داده شده اند.

برای بهره وری بیشتر لامپ، در کپسول کوارتزی از گازهای مختلفی مانند ید استفاده می‌شود که موجب طول عمر بیشتر لامپ هالوژنی نیز خواهد شد. همانطور که می‌دانید در لامپ های رشته ای در صورتی که تنگستن بسوزد، حباب لامپ نیز سیاه خواهد شد. به همین دلیل در هنگام تولید لامپ ال ای دی هالوژنی از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شده است.

مزیت ها و کاربردهای لامپ هالوژن چه هستند؟

به طور کلی لامپ‌های هالوژنی که با استفاده از فناوری LED ساخته شده اند و نسبت به لامپ های رشته ای مزایای بسیار بیشتری دارند. از این رو توصیه می‌شود که برای نورپردازی یا روشنایی محیط از این نوع لامپ نیز استفاده شود. برخی از مزیت‌های لامپ هالوژن ال ای دی شامل موارد زیر هستند:

  • کیفیت بالای ساخت با استفاده از فناوری ال ای دی
  • دارای رنگ نور لامپ آفتابی مانند لامپ رشته ای
  • ساخته شده با حجم کم و فشرده
  • دارای سایز کوچک کوارتز
  • قابل استفاده در تجهیزات و پروژکتورها
  • قیمت مقرون به صرفه
  • مصرف برق کم
لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

این ویژگی در انواع لامپ رنگی یا لامپ هالوژن سقفی نیز وجود دارد، در نتیجه این نوع لامپ به دلیل مزایای بسیار زیاد ارزش خرید را دارد. اما همواره هیچ فناوری نمی‌تواند بدون عیب باشد و به همین دلیل نیز باید به معایب این نوع لامپ نیز اشاره شود:

  • پرمصرف بودن در مقایسه با سایر لامپ های ال ای دی
  • محدودیت رنگی و تولید نور آفتابی
  • حساسیت به چربی پوست انسان و در نتیجه کاهش عمر لامپ

بنابراین این لامپ با وجود مزایای بسیار زیاد، دارای معایبی نیز می‌باشد اما از این مشکلات، به دلیل مزایای بسیار زیاد می‌توانیم چشم پوشی کنیم.

 

هالوژن

در کجا میتوانیم از لامپ هالوژن ال ای دی استفاده کنیم؟

لامپ هالوژن ال ای دی را مانند سایر لامپ‌های کم مصرف می‌توانیم در کاربری‌های مختلفی مورد استفاده قرار دهیم. حتی استفاده از آن برای روشنایی یا تزئینات منازل بلامانع است و این به دلیل کاربرد گسترده ی آن است. اما این فناوری برای فضاهای خاصی به کار می‌رود به عنوان مثال در پروژکتور استودیو و ورزشگاه کاربرد بیشتری دارد. همچنین یکی از پرکاربردترین استفاده های آن در صنعت خوردو سازی و در چراغ خودرو است. علاوه بر این برای روشنایی و نورپردازی محیط نیز می‌توان از انواع لامپ هالوژنی استفاده کرد. با توجه به شناخت این لامپ و کاربردهای آن می‌توانیم انتخاب بهتری در هنگام خرید لامپ کم مصرف داشته باشیم.

کلام آخر

لامپ های هالوژن و ال ای دی امروزه جز لامپ های پر طرفداری هستند و در دیزاین و روشنایی خانه ها عموما استفاده می شود ، اگر در خرید ال ای دی و انتخاب سیستم روشنایی خانه و یا محل کار خود دچار تردید هستید میتوانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

مقالات مرتبط : دلیل چشمک زدن لامپ های هالوژن ال ای دی | تاثیر نور پردازی بر بدن و احساسات

محصولاتی که به کارتان می آید :

 خرید ال ای دی خطی

 خرید ال ای دی کلاهی

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

9 نظر در "لامپ هالوژن ال ای دی چیست؟"
  • […] مقاله هالوژن های ال ای دی به معرفی کامل این نوع لامپ ها پرداختیم و در این مقاله […]

  • […] لامپ هالوژن ال ای دی چیست ؟  […]

  • لامپ هالوژن همون لامپ کم مصرفه ؟

    • سلام. لامپ کم مصرف با هالوژن فرق داره. ولی هردو مصرف پایینی دارند و هالوژن به مراتب کم مصرف تر.

  • […] LED ریسه‌ای شلنگی، حبابی، هالوژن ها ، ال ای دی نواری، ادیسونی، خطی، شمعی و فیلامنتی از […]

  • […] توجه رهگذران داردکه اینکار بهتر با ریسه های شیلنگی یا هالوژن انجام شود . نورپردازی مناسب در نورهای پایین، ابعاد […]

  • […] رایج ترین آنها میتوان به چراغ های سقفی تو کار و رو کار ، هالوژن ال ای دی ، ریسه های شلنگی و لامپ کم مصرف اشاره کرد . همچنین […]

  • […] فشرده ، روشنایی متال هالید با شدت بالا و سیستم های led و لامپ هالوژن ال ای دی می باشد […]

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *