بررسی چشمک زدن لامپ کم‌مصرف با 7 روش

شاخص کم مصرف چشمک زن

چشمک زدن لامپ کم مصرف یکی از مشکلات شایع در انواع لامپ است. این مشکل در اکثر لامپ ها اتفاق می افتد و تقریباً برای همه به یک دلیل اتفاق می افتد، برای مثال میتوان از دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی را مشکل دار بودن ترانسفورماتورها دانست که این مشکل در لامپ‌های کم مصرف نیز چنین است. اینکه چه راهکارهایی برای رفع آن وجود دارد، در این مقاله به 7 روش راه‌حل برای مشکل چشمک زدن لامپ کم مصرف که از لامپ های پرکاربرد است، میپردازیم.

چشمک زدن لامپ 1

نحوه کار لامپ کم‌مصرف

لامپ کم مصرف از انواع لامپ‌های فلو‍‍‍رسنت است که با برخورد الکترون‌ها با هم، اتم‌های جیوه برانگیخته می‌شوند و سپس اشعه ماوراء‌بنفش تولید می‌کنند. در نهایت این اشعه با برخورد به فسفر نور مرئی تولید می‌کند. این نوع لامپ به خاطر استفاده از بخار جیوه، برای استفاده در ساختمان خطرناکند، زیرا هنگامی که شکسته شوند، باید بلافاصله محفظه‌های در و پنجره را باز کنیم.

عمر لامپ کم‌مصرف چقدر است؟

عمر لامپ کم مصرف به عوامل مختلفی بستگی دارد. طول عمر لامپ‌ها به عواملی چون کیفیت تولید، نوسانات ولتاژ، ضربه‌های مکانیکی وارد شده، تعداد دفعات روشن و خاموش شدن و میزان فاصله‌ی زمانی بین هر بار روشن و خاموش شدن بستگی دارد. روی مشاوره برای خرید آنلاین از ایران آداپتور به عنوان یک مرجع معتبر برای خرید و استعلام موجودی از آخرین محصولات حساب کنید.همچنین ایران آداپتور موجودی کاملی از آداپتور لپتاپ را دارا است که درصورت تمایل میوانید از طریق منو قسمت شارژر نسبت به خرید شارژر لپ تاپ دلخواه خود اقدام کنید.

چشمک زدن لامپ 2

دلایل چشمک زدن لامپ‌های کم‌مصرف

دلایل چشمک زدن لامپ‌های کم مصرف به عواملی مختلفی بستگی دارد که به 7 مورد آن اشاره می‌کنیم.

  • سیم کشی ناصحیح

نه تنها یکی از دلایل لامپ‌های کم مصرف است که برای اکثر لامپ ها چنین است.سیم کشی لامپ ها و کلید، به این صورت است که فاز را ابتدا به کلید، وصل کرده و فاز برگشتی را به لامپ وصل می‌کنند. نول نیز، به صورت مستقیم به لامپ وصل می شود.اگر روش صحیح در سیم کشی، رعایت نگردد و فاز به صورت مستقیم، به لامپ متصل شود، لامپ کم مصرف، عملکرد صحیحی نخواهد داشت و شروع به سوسو زدن یا چشمک زدن می کند. اگر علت چشمک زدن لامپ کم مصرف، سیم کشی نادرست باشد، چاره ای به غیر از این که سیم فاز و نول را با هم جا به جا کنید، نیست. برای درست کردن روال سیم کشی بهتر است، کار را به یک برق کار یا سیم کش ساختمان بسپارید.

  • مشکلات ترانسفورماتورها

لامپ های کم مصرف، از یک برد تغذیه ساخته شده اند. ترانسفورماتور، یک قطعه الکترومغناطیسی است که ولتاژ ورودی برق شهر را کاهش می دهد. حال اگر این قطعه، در عملکرد خود، نوسان داشته باشد و ولتاژ خروجی باکیفیتی را تولید نکند، لامپ کم مصرف، شروع به چشمک زدن خواهد کرد. بهترین راه برای حل این مشکل، تعویض ترانسفورماتور قدیمی است.

  • بی‌کیفیت بودن لامپ

یکی از دلایل چشمک زدن لامپ کم مصرف است. باتوجه به ای امر سعی کنید لامپ خود را از مراکز معتبر با قیمت واقعی خریداری کنید. پس اگر لامپ شما، از لامپ های کم مصرف ارزان قیمت بازار است، احتمال چشمک زدن آن زیاد خواهد بود.

  • اتصالی در کلید برق

نیز یکی دیگر از مشکلات خواهد بود.بروز اتصالی های کوچک در کلید برق و یا وجود آب و رطوبت در کلیدها که معمولا در کلیدهای سرویس های بهداشتی و حمام ها رخ می دهد، می تواند علت چشمک زدن لامپ کم مصرف باشد. کلید برق را برای حل این مشکل بررسی کنید.سیم های داخل کلید برق را از نظر اتصال درست، بررسی کرده و به جای چسب برق از کانکتور یا ترمینال، برای اتصال سیمها در داخل کلید استفاده کنید. چسب برق بعد از گذشت مدتی، چسبندگی خود را از دست داده و سبب بروز اتصالی های کوچک در داخل کلید می شود. برای حل مشکل رطوبت در داخل کلیدها نیز، فیوز برق را قطع کرده و اتصالات کلید را کاملا خشک کنید.

اگر در مدار کلید شما دیمر وجود دارد آن را بررسی کرده و برای رفع این مشکل اقدام کنید. لامپ‌های قدیمی مشکلی با اتصال به دیمر به دیمر نداشتند، اما لامپ های ال ای دی و کم مصرف معمولا با دیمر به مشکل بر می خورند و سبب چشمک زدن لامپ کم مصرف می‌شوند. در مدار داخلی دیمر، یک قطعه الکتریکی به نام تریاک وجود دارد. وظیفه تریاک در کلید دیمر، جلوگیری از ورود مقداری از جریان متناوب برق شهر به چراغ است.

  • سنسور حرکتی نامناسب

سنسور های حرکتی هم نیاز به حداقل بار دارند تا به درستی کار کنند. این کار یعنی سنسورهای حرکت، باید با کمترین میزان بار، کار کنند. در صورت چشمک زدن سنسور حرکت، لامپ نیز سوسو خواهد زد. برای برطرف کردن این مشکل، از سنسورهای سازگار کم بار استفاده کنید و یا سنسورها را تعویض نمایید. اگر علت چشمک زدن لامپ کم مصرف سنسورهای نامناسب بود، می توانید، از یک رله، در مدار استفاده کنید.

  • عملکرد خازن

نیز ممکن است یکی از دلایل چشمک زدن لامپ کم مصرف ما باشد. عملکرد یعنی، خازن ما معیوب نباشد. مدار داخلی لامپ کم مصرف، یک مدار یکسوساز است که از تعدادی دیود، خازن و ترانزیستور تشکیل شده است. برای عملکرد صحیح در لامپ کم مصرف، مقدار ولتاژ خازن های مدار یکسوساز، باید به مقداری باشد که خازن شارژ شود. بعد از این که لامپ، شروع به روشن شدن کرد، خازن دشارژ می شود.

چشمک زدن لامپ 3

مقالات مرتبط:

تفاوت لامپ LED و لامپ کم‌مصرف

 

علت چشمک زدن لامپ کم‌مصرف خاموش

تصور کنید که شب هنگام، موقع خواب لامپ خانه تان سوسو بزند. چشمک زدن آن به اندازه ای است که توجه شما را جلب میکند و مزاحم خواب شما می‌شود.

شارژ خازن داخلی با توان کم

وقتی خازن‌های داخلی با توان کم شارژ شوند، حالت چشمک زدن برای لامپ به‌وجود می‌آید. در زمان رسیدن به حد آستانه لامپ پالس می‌زند تا روشن شود، اما به دلیل پایین بودن ولتاژ نمی‌تواند روشن بماند.

خاموش نشدن دستگاه تغذیه توسط سوئیچینگ

برخی سنسورها یا سوئیچ‌های الکترونیکی عمداً، تصادفاً، یا در نتیجه حمل قطعات، در حالت خاموش ولتاژی را در لامپ‌ها نشت می‌کنند که موجب روشن و خاموش شدن لامپ به طور منظم یا اصطلاحاً چشمک زدن می‌شود. این امر همچنین میتواند، علت داغ شدن لامپ ال ای دی باشد.

لوگوی اصلی ایران آداپتور

برای خرید انواع منبع تغذیه و LED از ایران آداپتور با شماره زیر تماس حاصل نمایید

۰۹۹۱۴۷۱۱۲۹۳۰۲۱۶۶۷۲۸۳۴۳

علت چشمک زدن لامپ کم‌مصرف روشن

هنگامی که در حالت روشن لامپ ما سوسو میزند، بیشتر از مزاحمت برای ما و اهل خانه ما را میترساند. دو دلیل آن را ذکر میکنیم. برد ضعیف، منبع تغذیه و قطعات بی‌کیفیت از آن ها هستند.

ولتاژ خروجی لامپ کم مصرف چقدر است؟

ولتاژ خروجی لامپ کم مصرف چقدر است؟

یک لامپ کم مصرف و یا به تعریفی دیگر”لامپ فلورسنت فشرده شده”یک نوع لامپ از خانواده ی لامپ های فلورسنت می باشد لامپ فلورسنت فشرده یا لامپ کم مصرف  مزایایی در مقایسه با لامپ های معمولی دارد. بعنوان مثال مصرف انرژی کمتر چیزی حدود 80 درصد کمتر و طول عمر بسیار طولانی چیزی حدود (5 تا 15 برابر)

و بصورت کلی ولتاژ خروجی برد درایور این لامپ ها در حالت بدون بار باید بیش از 1300 ولت باشد که این ولتاژ در هنگام روشن شدن لامپ به حدود ۱۰۰ ولت کاهش میابد.
همچنین تقریبا میتوان گفت خروجی برد های درایور لامپ CFL (چه یر پیچ دار،چه مهتابی،چه سر خود،چه درایور جداگانه و…) AC هست ولی با فرکانس بالا.

جمع بندی

با توجه به آنچه گفته شد، چشمک زدن لامپ کم مصرف دلایل متنوعی دارد، به آنها اشاره شد. شاید بد نباشد که به جای این لامپ گزینه لامپ ال ای دی را انتخاب کنید.

درصورتی که مطمئن نیستید که کدام محصول کارایی بهتری برایتان دارد میتوانید از طریق شماره های درج شده در سایت با مشاورین ما در ایران آداپتور تماس حاصل نموده و پس از راهنمایی های مشاورین نسبت به خرید خود اقدام کنید.

مزایا و معایب ال ای دی نواری

مزایا و معایب ال‌ ای‌ دی نواری

نحوه تست ولتاژ آداپتور با مولتی متر

نحوه تست آداپتور با مولتی متر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *